دسته بندی مقالات:

تولد گوسفند

آشنایی با دستگاه تولید مثل گوسفند

آشنایی با دستگاه تولید مثل گوسفند به منظور درک بهتر و شناخت وظایف هر کدام از اعضا می باشد که به دامداران دام توصیه می شود قبل از خرید گوسفند حتما نسبت به کسب اطلاعات در این زمینه اقدام کنند. با ما همراه باشید تا با معرفی اعضای گوسفند اطلاعاتی نیز پیرامون  دستگاه تولید مثل گوسفند در اختیار شما قرار دهیم.

دستگاه تولید مثل گوسفند

دستگاه تولید مثل گوسفند

آشنایی با دستگاه تولید مثل گوسفند

گوسفند جزء نشخوار کننده و از پستانداران می باشد  که تولید مثل آنها نیز مانند دیگر حیوانات اهلی می باشد. ژادهای فراوانی دارد که هر کدام در نوع خود ویژگی های خاصی دارند برخی  از این نژاد ها چند قلو زا می باشند.
افرادی که قصد نگهداری و پرورش دام دارند برای به دست آوردن نتیجه مطلوب،بهره وری بهتر و اصولی تر  به کسب اطلاعات و شناخت کافی از دام، ویژگی های آن و اجزای بدن گوسفند زنده نیاز دارند. داشتن درک صحیح از اجزای بدن گوسفندان  و آشنایی با وظایف هر کدام از اجزای این جانوران باعث می شود بازدهی بهتر و مطلوب تری از پرورش دام ها داشت.
همانطور که میدانید بقای نسل موجودات زنده، به تولید مثل آنها بستگی دارد. این عامل حیاتی دارای اهمیت بالایی می باشد زیرا بقای نسل موجودات تنها از همین طریق می باشد. دامداران با کسب آگاهی در این زمینه تا حدود زیادی به دام برای آبستن شدن کمک می کنند زیرا گوسفند زنده ماده در زمان بلوغ و در زمان نیاز به جفتگیری علائم و نشانه هایی دارد که اگر مورد بررسی و شناسایی قرار بگیرد به دام کمک زیادی می شود. البته امروزه بیشتر از طریق تلقیح مصنوعی توسط دامپزشک یا افراد متخصص اقدام به آبستن کردن دام ها می کنند.

تولد گوسفند
تولد گوسفند

اندام شناسی گوسفند نر و ماده

اندام شناسی گوسفند نر و ماده به شرح زیر است:

1. دستگاه تولید مثل گوسفند نر

که شامل دستگاه تناسلی،کیسه بیضه، بیضه ها، غدد ضمیمه بیضه، قضیب یا آلت تناسلی حیوان نر می باشد که هر کدام وظایفی دارند. در این بین بیضه ها وظیفه تولید سلول های جنسی و ترشحات هورمونی را بر عهده دارند. و از مهمترین قسمت دستگاه تناسلی حیوان نر به حساب می آید.

2. دستگاه تولید مثل گوسفند ماده

که نقش بسیار مهمی در تولید مثل دارد اهمیت این مسئله بیشتر از حیوان نر می باشد زیرا تغذیه جنین نیز بر عهده گوسفند ماده می باشد. جالب است بدانید تمام قسمت های دستگاه تناسلی گوسفند زنده ماده در داخل بدن او قرار دارد و تنها قسمت خارجی آن فرج می باشد.
دستگاه تولید مثل در گوسفندان ماده شبیه به هم می باشد و شاید اختلاف آن تنها در شکل آن  باشد. دستگاه تناسلی گوسفند زنده ماده از تخمدان، مجرای تخم بر، رحم، مهبل و فرج تشکیل شده که هر کدام وظایف خود را دارند.
تخمدان ها وظیفه اصلی را در دستگاه تولید مثل  گوسفند ماده ایفا می کنند.  تولید سلول جنسی ماده و تولید هورمون های جنسی ماده از مهمترین وظایف تخمدان ها می باشد.
اندام شناسی و شناخت اجزای بدن گوسفند زنده به کسب نتیجه مطلوب و نوع مراقبت دام ها خیلی کمک می کند به همین منظور دامداران نیاز به کسب چنین آگاهی هایی به منظور دریافت نتیجه بهتر دارند. شناخت و آگاهی از آناتومی بدن گوسفند به حفظ سلامت او توسط دامدار کمک می کن.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)