دسته بندی مقالات:

استرس سرمایی گوسفند

استرس گرمایی و استرس سرمایی چه تاثیری روی گوسفندان می گذارند؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که ممکن است در دامداری ها پیش بیاید  مشکلاتی مرتبط با  استرس گرمایی است که تاثیر مستقیم و چشم گیری روی گوسفند ها دارد. ناگفته نماند که دامدار هایی که در منطقه های گرمسیری فعالیت می کنند این مشکل بیشتر گریبانگیر آنها می شود. زمانی که دمای هوا افزایش پیدا می کند معمولا بدن دام ها  بر اساس یک مدت زمان 2 تا 7 هفته ای خود را با آن آب و هوا وقف می دهند. پیشنهاد می کنیم اگر دامدار هستید و به دنبال اطلاعات مفید در مورد گوسفند هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حرارت در بدن گوسفند
حرارت در بدن گوسفند

استرس در بدن گوسفند چیست؟

واکنشی که  بدن دام در این شرایط نشان می دهد این است که برای سازگاری با دمای محیط مقداری از مایعات بدنش را تبخیر کند. به عبارت دیگر این تبخیر ها می تواند به روش های مختلف دیگر و یا به دست انسان ها از طریق شیر دوشی و یا به روش های دیگر انجام شود. این تغییر آب و هوا را معمولا برای بدن جاندار نوعی استرس می نامند چرا که برای حالت پایدار و در حال هموستازی دام تغییراتی ایجاد می شود که دام باید خودشان را با آن ها وقف بدهند. به همین علت نام این تغییرات را می توان استرس گذاشت.

گوسفند در گرمای کویر

گوسفند در گرمای کویر

واکنش بدن گوسفند در برابر استرس

استرس ها برای بدن دام یک سری تاثیراتی دارد. این تاثیر ها عبارت اند از :
بدن جاندار و یا دام که در حالت هموستازی می باشد تعادل خود را از دست می دهد و یا این که این استرس می تواند منجر به  کاهش اشتهای آنها شود.و حتی ممکن است در فرایند تولید مثل آن تاثیر گذار باشد. این مشکل می تواند انقدر شدید و تاثیر گذار باشد که در نهایت منجر به مرگ دام بشود. در ارتباط با  بهبود تولید شیر در گاو و گوسفند و همچنین در ارتباط بهبود وضعیت تولید مثلی آنها روش هایی وجود دارد که می تواند از این مشکل های بزرگ جلوگیری کند.

گوسفند در سرمای زمستان

گوسفند در سرمای زمستان

اما به طور کلی نکته ای که در ارتباط با استرس گرمایی بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد این است که دام دار نقش مهمی را در برطرف کردن این مشکل دارد. اگر دامدار بتواند در صورت بروز این مشکل سریعا تغییر وضعیتی که گاو و یا گوسفند داده اند را تشخیص دهد می تواند به موقع از بروز مشکل های بزرگتر جلوگیری کند.

استرس سرمایی گوسفند
استرس سرمایی گوسفند

تاثیر استرس سرمایی روی گوسفند و یا دام ها

همان طور که گرما می تواند برای دام ها استرس ایجاد کند و تغییراتی را بر روی این جاندار ها بگذارد در ارتباط با سرما هم این معضل وجود دارد. استرس سرمایی از دیگر مورد هایی می باشد که معمولا گریبان گیر دام ها و دامداران می شود. گاوها و گوسفندها بسیار آسیب پذیر هستند و این نوع از استرس ها بر روی آن ها تاثیر گذار می باشد.  اولین تاثیر منفی ای که استرس گرمایی می تواند در دام ها بگذارد کاهش شیردهی آنها است. حتی این شرایط می تواند در نوع تغذیه ی آنها نیز تاثیرگذار باشد و  وضعیت هموستازی که در حالت عادی بدن جاندار دارد را به هم بزند. این استرس ها از نظر تاثیر تقریبا می توان گفت که یکسان هستند  و مضرات آنها تقریبا مشابه است.
این استرس ها را بر اساس فضاهای مختلفی که دامداران دارند و دام های خود را در این محیط ها پرورش می دهند به وجود آمده و تاثیر گذار می باشند. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. همانطور که میدانید شرایط و وضعیت خوب دام ها برای انسان ها بسیار مهم است. اگر بخواهیم به علت آن اشاره کنیم خب این موضوع کاملا بدیهی و مشخص می باشد. ما انسان ها مهم ترین منبع تغذیه ی خود را از گوسفندان و گاو ها و به طو کلی از دام ها داریم و در اثر نبود آن ها زندگی برای ما بسیار سخت خواهد شد. از طرف دیگر چون به طور مستقیم منبع تغذیه ای ما را تشکیل می دهند از نظر سلامت دام باید کاملا مطمئن باشیم . زیرا هر نوع مشکلی در بدن دام ها می تواند بسیار مضر باشد و علاوه بر سلامتی دام ها سلامتی بدن انسان ها را نیز به خطر اندازد. از طرف دیگر می توانند موجب آلودگی محیط زیست شود. همان طور که دیدید این مشکل اگر رفع نشود ادامه دار خواهد بود و کم کم بخش های مختلف دیگر را نیز درگیر خواهد کرد.

استرس در گوسفند
استرس در گوسفند

روش های کاربردی برای مقابله با استرس

در زیر به روش های کاربردی برای مقابله استرس گوسفندان پرداخته ایم:
•    برنامه دمایی منظم می تواند برای مقابله با استرس برای دام بسیار مناسب باشد.
•    استفاده درست و به جا از مواد معدنی و ویتامین ها برای گوسفندان بسیار مناسب است.
•    تجویز دارو در زمان استرس گرمایی بهترین راهکار است.
•    اصلاح جیره غذایی در بیشتر مواقع برای مقابله با استرس دام مناسب است.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)