دسته بندی مقالات:

علائم بیماری اسیدوز در گوسفندان

اسیدوز گوسفند چیست؟ چه دلایلی دارد و درمان آن چگونه است؟

اسیدوز گوسفند چیست؟

برای درک بیماری اسیدوز در گوسفند تصور کنید که شما یک غذای چرب و خوشمزه را بسیار بیش از حد مصرف کرده و پس از آن بلافاصله به دل درد شدیدی مبتلا شده اید که شما را از خوردن پشیمان کرده است. گوسفندان نیز وقتی غلات و دانه ها را بیش از حد بخورند به بیماری اسیدوز که بیماری خطرناکی هم هست دچار می شوند.
از علائم دچار شدن حیوان به مشکل اسیدوز می توان به ایجاد دل درد، افزایش ضربان قلب و بی تحرکی اشاره کرد. در حقیقت گوسفند وقتی دانه ها و غلات را بیش از اندازه مصرف می کند دچار دل درد شدیدی می شود که حیوان را از مصرف غذا باز می دارد. در این حالت pH بدن گوسفند کاهش یافته و گازهایی در شکمبه حیوان جمع می شوند که برای خالی شدن این گازها باید گوسفند را مجبور به حرکت کنید.
هر چند که داروی ضد اسیدوز برای درمان این مشکل شایع در دام ها به وجود آمده اما اگر اطلاعات کافی در مورد مشکل اسیدوز را نداشته باشید ممکن است به موقع برای درمان عمل نکرده و به یکباره شاهد مرگ دام خود که چند ساعت قبل سالم و سرحال بود باشید.

اسیدوز گوسفند
اسیدوز گوسفند

اسیدوز گوسفند چگونه به وجود می آید؟

در بدن گوسفند نیز همچون بدن ما انسانها کلیه ها مواد زائد را از آنچه که در غذای حیوان وجود داشته است جدا و از طریق ادرار و مدفوع از بدن خارج می کنند. این اعضا موادی چون اسیدها را نیز از بدن دفع و به تنظیم pH آن کمک می کنند. هرگاه این تعادل بهم خورده و به دلیل مصرف بیش از حد غذا اسید آن قابل جداسازی و دفع نباشد pH بدن اسیدی شده و کاهش می یابد و گفته می شود دام به اسیدوز دچار شده است.

اسیدوز چه خطراتی را ممکن است در پی داشته باشد؟

هنگامی که بدن با اسیدوز مواجه می شود به نوعی اختلال در عملکرد میکروب های تجزیه کننده مواد غذایی به دلیل حجم بالای مواد غذایی وارد شده به بدن اتفاق می افتد. این میکروب ها که وظیفه تجزیه غذا را بر عهده دارند گاز حاصل از تجزیه مواد غذایی را نیز از بدن خارج می کنند. وقتی این گاز به دلیل مصرف یکباره غذایی با حجم زیاد در داخل شکم محبوس می شود ممکن است مشکلاتی همچون دل درد و نفخ را به وجود آورد.
اسیدوز در بدن انسان موجب چاقی مضر، اختلالات کلیوی، مسمومیت، دیابت و به وجود آمدن کم آبی می شود و در بدن گوسفند ممکن است با مشکلاتی چون اسهال و بیماری های لنگش و آنتروتوکسمی همراه باشد.

اسیدوز گوسفند و خطرات آن
اسیدوز گوسفند و خطرات آن

اسیدوز گوسفند به دلیل ایجاد تغییرات ناگهانی در جیره غذایی دام

اسیدوز گوسفند بیشتر زمانی اتفاق می افتد که در جیره غذایی دام، تغییراتی مربوط به افزودن کنسانتره به صورت ناگهانی رخ دهد. در این حالت پرخوری دام عملا فعالیت میکروب های تجزیه کننده موجود در شکمبه را تحت تاثیر قرار داده و موجب التهاب در قسمت شکمبه به دلیل تجمع گاز، اسیدی شدن خون و دل درد شدید می شود.
توجه داشته باشید که همواره به کسانی که به دنبال یادگیری اصول پرواربندی گوسفند قبل از اقدام به پرورش هستند توصیه می شود که هیچ گاه نباید جیره غذایی دام را به صورت ناگهانی تغییر دهید که در غیر این صورت با بیماری اسیدوز در گوسفندان مواجه خواهید شد و اگر به موقع به درمان اقدام نکنید حتی ممکن است با مرگ آنها نیز مواجه شوید.

اسیدوز گوسفند به دلیل ایجاد تغییرات ناگهانی در جیره غذایی دام

اسیدوز گوسفند به دلیل ایجاد تغییرات ناگهانی در جیره غذایی دام

همچنین علاوه بر افزودن ناگهانی کنسانتره به جیره غذایی دام، بردن دام هایی که همواره در یک مرتع فقیر تغذیه می کرده اند، به یک مرتع غنی می تواند موجب پرخوری و به دنبال آن اسیدوز در آنها شود.
نکته مهم دیگر عدم دسترسی گوسفند به انبار غلات است، این حیوان به دلیل علاقه شدیدی که به خوردن غلات دارد در صورت دسترسی به غلات انبار با پرخوری دانه ها به بیماری اسیدوز مبتلا خواهد شد.

علائم بیماری اسیدوز در گوسفندان

در حالت کلی اسیدوز در دام می توان نشانه هایی شامل موارد زیر را داشته باشد:
–    بی اشتهایی شدید
–    بی حالی و ضعف عمومی بدن
–    افزایش ضربان قلب
–    لگد زدن گوسفند به شکم خود از شدت دل درد
–    وجود اسهال در کنار موکوس
درمان مشکل اسیدوز در گوسفندان
برای درمان مشکل اسیدوز در گوسفندان می توان به یکی از روش های زیر عمل کرد:
–    تزریق ویتامین B به همراه خوراندن محلول جوش شیرین (جوش شیرین حل شده در آب سرد) به حیوان
–    خوراندن یک لیوان روغن بادام برای رفع نفخ حیوان
–    تزریق سرم (سرم قندی نمکی) به میزان یک لیتر برای جبران آب از دست رفته از بدن حیوان به دلیل اسهال

علائم بیماری اسیدوز در گوسفندان
علائم بیماری اسیدوز در گوسفندان

سخن پایانی

در پایان می توان گفت برای آنکه دام های شما دچار بیماری اسیدوز نشوند بایستی افزودن غلات به تغذیه دام را که زمان و مقدار مشخصی برای آن تعریف شده است به صورت اصولی انجام دهید. انجام اصولی افزودن دانه ها و غلات به جیره غذایی دام به این معنی است که ابتدا از مقادیر خیلی کم شروع و به تدریج مقدار آن را تا رسیدن به میزان موردنظر افزایش دهید. همچنین قبل از اقدام به گوسفند زنده پرواری بایستی در مورد طویله نگهداری از آنها نکاتی از جمله ساخت یک آخور بزرگ برای جلوگیری از مریض شدن حیوان را در نظر داشته باشید و پس از اقدام به پروار بندی همواره بر وجود علوفه به اندازه و مرغوب و آب سالم برای آشامیدن گوسفندان ناظر باشید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)