دسته بندی مقالات:

بز

انواع نژاد بزهای گوشتی جهان

نژاد بزهای گوشتی در ایران و سراسر جهان بسیار متنوع، گسترده و متفاوت است. همچنین پرورش صحیح این نژادها منجر به تولید گوشت با حجم زیادی می شود که نیاز جامعه را تأمین می نماید. زیرا گوشت بز با هر نژادی از سطح سلامتی بالایی برخوردار بوده و با کالری کم به آسانی هضم می شود. پس پرورش بزها با هدف تولید گوشت می تواند مقرون به صرفه و هم زمان سودآور باشد. البته قبل از راه اندازی این کسب و کار باید انواع نژاد بزها را شناخت و بسته به شرایط جوی بهترین را انتخاب نمود.

بز
بز

معرفی انواع بزهای گوشتی

بزهای گوشتی به صورت اهلی دارای نژادهای مختلف، متنوع و گسترده می باشند که دامداران بایستی بهترین نژادها را با هدف پرورش و تولید گوشت در حجم بالا انتخاب نمایند. همچنین فاکتورهای مهم در انتخاب نژاد مناسب بز گوشتی همچون درصد وزن یا حجم قابل فروش گوشت حیوان، مقدار کل مواد غذایی مصرفی، کارآمدی تغذیه ای و سرعت رشد دام دخیل هستند. البته تطابق پذیری با منابع غذایی و شرایط محیطی بز حائز اهمیت است. ناگفته نماند که نوع گوشت بز مصرفی با توجه به سنت های فرهنگی هر منطقه متفاوت می باشد. برای مثال جنس و سن دام در برخی فرهنگ ها اهمیت داشته که در برخی دیگر فرهنگ ها به آن توجه نمی شود. در حالت کلی مهم ترین نژادهای بز با هدف پرورش گوشت به شرح زیر است.

بزهای گوشتی با نژاد اسپانیایی

بزهای گوشتی با این نژاد از اسپانیا منشا گرفته و با عبور از مکزیک در آمریکا ساکن شده اند. هم اکنون بزهای نژاد اسپانیایی در آمریکا به عنوان یکی از نژادهای پرمصرف گوشتی مطرح می باشند. زیرا این نژاد می تواند در فصل های مختلف جفت گیری کند و با وجود سرپستان و پستان های کوچک، جزء دام های عالی محسوب می شود. البته این نژاد با نژادهای آنقوره و شیری تلفیق شده که از تحمل بالایی در شرایط سخت برخوردار می باشد. ناگفته نماند که در سال های اخیر مطالعات و تحقیقات زیادی روی این نژاد با هدف افزایش کیفیت گوشت آن صورت گرفته است.
دلیل کاهش جمعیت بزهای گوشتی نژاد اسپانیایی، ورد بزها با نژاد بوئر به قاره آمریکا بود. زیرا اکثر تولیدکنندگان و دامداران نژاد بوئر را نسبت به نژاد اسپانیایی بیشتر پرورش می داند و منجر به کاهش شدید جمعیت نژاد اسپانیایی شدند. البته در حال حاضر بزهای نژاد اسپانیایی به صورت خالص در این قاره به 8000 راس می رسند. ناگفته نماند که سازمان بزهای اسپانیایی در سال 2007 کمک شایانی به نگهداری این نژاد کرد.

انواع بز گوشتی با نژاد رو

بزهای گوشتی نژاد رو از فرانسه منشا گرفته اند که در زمان های گذشته تقریبا به مرز انقراض رسیده بودند. همچنین بیشتر از 5000 راس از این نژاد در سال 2003 ثبت شده است. البته نژاد رو در اوایل با هدف تولید گوشت پرورش داده می شود که بازار نامناسب فرانسه و مصرف پایین گوشت بز در این کشور پرورش را تقریبا به صفر رساند. بنابراین امروزه بزهای نژاد رو در فرانسه برای تولید شیر مصرفی پرورش داده می شوند.

بز گوشتی
بز گوشتی

بزهای گوشتی با نژاد سومالی

بزهای گوشتی نژاد سومالی از شمال کنیا و خود سومالی منشا گرفته اند که با هدف تولید گوشت مصرفی نگهداری می شوند. این نژاد در اوایل به رنگ سفید دیده می شود که در حال حاضر دارای لکه و به صورت نقطه نقطه می باشد. همچنین در نژاد سومالی، ماده بدون شاخ یا شاخدار و نرها قطعا شاخدار بوده و هر دو جنس از گوش ها و موهای کوتاه برخوردار هستند.

انواع بز گوشتی با نژاد ساحلی

این نژاد از گوسفندان به غرب آفریقا بر می گردند که با هدف تولید گوشت، شیر و پوست پرورش داده می شوند. همچنین ظاهری لاغر و بدنی کوتاه و باریک دارند و پستان های آن به دو نیمه مساوی تقسیم شده اند. بزهای نژاد ساحلی جنس نر و ماده شاخدار بوده و دارای گوش های پاندولی و آویزان می باشند. وزن متوسط جنس ماده 25 الی 34 کیلوگرم، عمق سینه تقریبا 62 الی 75 سانتی متر و ارتفاع 65 الی 75 سانتی متر است. اما وزن متوسط جنس نر 39 الی 57 کیلوگرم، عمق سینه تقریبا 70 الی 85 و ارتفاع 62 الی 85 سانتی متر می باشد.
نژاد ساحلی بزهای گوشتی دارای موهای نرم و کوتاه بوده و از رنگ پوشش بدنی همچون سیاه، قهوه ای، خاکستری، قرمز و کرم برخوردار هستند. در این نژاد اولین بزغاله زایی در سن 18 ماهگی بوده که 70% آن ها دوقلوزا و یا تک قلو زا می باشند. همچنین بازه زمانی برای شیردهی در نژاد ساحلی 5 الی 6 ماه است.

بزهای گوشتی با نژاد پاچوبی

یکی دیگر از نژاد بزهای گوشتی با هدف تولید گوشت همان نژاد پاچوبی یا میوتونیک است که در تونس و آمریکا یافت می شود. البته در آمریکا گله بزرگی از این نژاد وجود داشته که دلیل آن بازار گرم گوشت می باشد. همچنین نامگذاری نژاد پاچوبی به این دلیل است که با هیجان زدگی یا وحشت زدگی درجا می ایستند و به دلیل ضعف شدید روی زمین می افتند. این خشکی بزها برای چند ثانیه ادامه دار بوده و محکم دراز می کشند و دلیل نامگذاری آن ها، همین عکس العمل ها است. نژاد میتوتیک از دنبه سنگین و قفسه سینه عمیق برخوردار هستند که بیشتر به رنگ سفید و سیاه دیده می شوند. ناگفته نماند که نگهدار از این نژاد راحت بوده و بالا رفتن و پریدن آنها کم است. برخی از این بزها شیر زیادی تولید می کنند که مادرهای خوبی به شمار می روند.

بزهای گوشتی با نژاد کاقانی

این نژاد از بزهای گوشتی در کشور پاکستان وجود دارند که از جثه بزرگی برخوردار هستند. همچنین پوشش بدنی آنها دارای رنگ های سیاه، قهوه ای، خاکستری و سفید می باشند. کیفیت گوشت نژاد کاقانی متوسط تا خوب بوده و با موهای بلند و تولید مثل بالا در صنعت دامداری با دیگر نژادها رقابت می کنند.

بزهای گوشتی با نژاد کالاهاری

نژاد کالاهاری از جنوب کشور آفریقا منشا گرفته که پوشش بدنی آنها به رنگ قرمز می باشد. میزان تولید گوشت در این نژاد از بزها بالا بوده و نام آنها برگرفته از بیابان های کالاهاری است. همچنین استخوان بندی درشت، رشد بالا و دندان های قوی از دیگر ویژگی های این بزها هستند.

بز پرواری
بز پرواری

بزهای گوشتی با نژاد کیکو

نژاد بزهای گوشتی کیکو به نیوزلند تعلق دارند که در شرایط محیطی دشوار قادر به زیستن می باشند. البته این نژاد با تلاقی انتخابی نرهای سانن و ماده های آنگلونوبیان ایجاد شده اند که تلفیق مادهای وحشی نیوزلند و نرهای توگنبرگ از این قاعده مستثنی نیستند. البته دام پزشکان با گذشت 4 نسل از تلفیق این نژاد با نژادهای دیگر به عملکرد مناسب و وزن زنده نژاد کیکو دست پیدا کرده اند.

بزهای گوشتی با نژاد ناچی

نژاد بزهای گوشتی ناچی با هدف تولید گوشت به پاکستان باز می گردد. این نژاد از جثه ای متوسط برخوردار بوده اند که در رنگ های قهوه ای و سیاه قابل مشاهده هستند. بزهای ناچی دارای شاخ های کوچک، موهای ضخیم و کوتاه و گوشت با کیفیت متوسط می باشند. البته دلیل نامگذاری این نژاد، قدم برداشتن های رقص دار این حیوان است که در زبان محلی با اسم ناچی بیان می شود.

پرورش بز
پرورش بز

انواع بز گوشتی با نژاد فیلیپین

نژاد فیلیپین دارای دو واریته مختلف برای تولید گوشت است. گونه اول با موهای ضخیم به رنگ قهوه ای روشن، شرابی و کرم و بدون شاخ است. اما گونه دوم دارای موهای نرم به رنگ قهوه ای، سیاه و برخی مواقع با نوار سفید و شاخ دار هستند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ملکی
ملکی
1 ماه قبل

سلام عکس ها که با مطالب درباره نوع بزها فرق داره اکثرا عکس بوئر هستند

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)