دسته بندی مقالات:

بیماری های گوسفندان

انگل های خارجی گوسفند باعث چه بیماری هایی می شود و چگونه میتوان این انگل ها را از بین برد؟

گوسفند زنده و انواع انگل های موجود در آن

به هر موجود زنده ای که در بدن موجود زنده ی دیگری زندگی می کند و ضایعاتی در بدن موجود میزبان ایجاد می کند انگل گفته می شود. انگل های گوسفندان به طور عمده از خون دام تغذیه می کنند و سبب ناراحتی و حتی مرگ گوسفند زنده می شوند. انگل ها سبب ایجاد کیست هایی در داخل قلب و ریه ی دام شده و همچنین باعث ریزش پشم هایشان می شوند. انگل ها یا در داخل بدن گوسفند یا در خارج بدن آن زندگی می کنند و بر این اساس آن ها را به دو دسته ی 1- خارجی و 2- داخلی تقسیم بندی می کنند. انگل های داخلی مثل تنیای روده و انگل های خارجی مانند انواع شپش ها و… . در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره ی انگل های خارجی گوسفندان بدست بیاوریم.

انگل های خارجی

انگل های خارجی یکی از مشکلات موجود در دامداری ها هستند که موجب بروز خسارات زیادی می شوند. انگل های خارجی همانطور که از نامشان پیداست در خارج از سطح بدن دام زندگی می کنند. همانطور که گفته شد این انگل ها از خون دام تغذیه می کنند و در برخی از موارد موجب مرگ گوسفند می شوند بنابراین دامداران باید همانطور که از دام های خود در برابر سایر بیماری ها حفاظت می کنند در مقابل انواع انگل ها نیز این کار را انجام دهند تا هم گوسفندان و دام های خود از شر این انگل ها در امان بمانند هم خسارت مالی به آنان وارد نشود زیرا اگر گوسفندان و یا سایر دام ها دچار این بیماری شوند دامداران یا باید هزینه ی درمان دام بیمار را بپردازند یا با مرگ دام در هر صورت باز هم ضرر می کنند. دام ها به دلیل اینکه دچار کم خونی و لاغری می شوند در نتیجه بازدهی آن ها نیز کاهش می یابد و همچنین به چرم گوسفند ، شیر و … خسارات فراوانی وارد می شود. انگل های خارجی در دام ها موجب بیماری های مختلفی می شوند برای مثال این انگل های خارجی سبب بروز بیماری کم خونی ، گرفتگی بینی و … می شوند.

بیماری های گوسفندان

بیماری های گوسفندان

علائم وجود انگل خارجی در گوسفندان

•    دام هایی که به این بیماری مبتلا شده باشند اسهال می شوند.
•    وزن گوسفندان و دام هایی که انگل در بدن آن ها زندگی می کند کاهش می یابد.
•    دچار کم خونی می شوند.
•    اگر در سطح بدن دام انگل زندگی کند آن دام اگر ماده باشد آبستن نمی شود تا زمانی که انگل ها به طور کامل از بین بروند.
•    پوست گوسفند بیمار تغییر حالت می دهد.
•    دام اگر به انگل های خارجی مبتلا شوند دچار استرس شده و در نتیجه ی استرس رشد آن کم می شود.
•    پشم دام ها دچار ریزش می شوند.
•    ……

پیشگیری از ابتلا به بیماری انگل های خارجی در گوسفندان و سایر دام ها

بهترین و مناسب ترین راه پیشگیری از بروز انواع انگل های خارجی و داخلی در دام ها بردن گوسفندان و سایر دام ها به حمام ضد انگلی می باشد زیرا بردن دام ها به حمام ضد انگلی سبب می شود بدن آن ها در برابر انواع انگل های خارجی و داخلی دفاع کند و مانع ساکن شدن و زندگی انگل ها در داخل بدن و یا خارج بدن دام می شود. فصل های مناسب برای بردن انواع دام ها به حمام فصل های تابستان و پاییز می باشند و بردن دام در این فصول به حمام تا حد زیادی می تواند به جلوگیری از خطر ابتلا شدن به انگل های مختلف کمک کند. این نکته فراموش نشود که وقتی دام به حمام ضد انگل برده می شود بعد از حمام گوسفند و یا سایر دام ها حتما باید بلافاصله خشک شوند بنابراین بهتر است زمانی دام ها به حمام برده می شوند که هوا به اندازه ی کافی گرم باشد تا وقتی دام از حمام خارج می شود از طریق نور خورشید و گرمای آفتاب بلافاصله خشک شود. در نتیجه دامداران برای پیشگیری از خطر ابتلا به انگل ها باید دام های خود را در فصول تابستان به حمام ضد انگل ببرند. البته در بردن دام ها به حمام نیز باید نکاتی رعایت شوند که اکنون به مشاهده ی این نکات می پردازیم.

درمان بیماری انگلی

درمان بیماری انگلی

نکات مهمی که در هنگام استحمام گوسفندان باید رعایت شوند

1-    قبل از بردن دام ها به حمام اگر تشنه باشند آن ها را سیراب کنید.
2-    استحمام گوسفندان باید تحت نظر افراد ماهر و آموزش دیده انجام شود.
3-    دام هایی که دچار بیماری و یا زخمی و باردار می باشند نباید استحمام شوند.
4-    وقتی دام ها استحمام می شوند در جایگاهشان سم پاشی نیز انجام شود.
5-    سموم مختلف برای استفاده در آب حمام مخلوط نشود.
6-    آب حمام به مقدار کافی باشد.
7-    …..

درمان انگل های خارجی در گوسفندان

بهترین داروی ضد انگلی برای گوسفندان آیورمکتین می باشد که در طی دو مرحله تزریق زیر پوستی می توان دام مبتلا شده به انواع انگل ها را درمان کرد. فاصله ی این دو تزریق باید به مدت یک هفته باشد یعنی یک هفته پس از تزریق اولی ، تزریق دومی انجام شود و همچنین برای تزریق یک سی سی داروی آیورمکتین وزن گوسفند باید 50 کیلوگرم باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)