دسته بندی مقالات:

گوشت سالم

برای خرید گوشت گوسفند سالم ، چه مواردی را باید چک کنیم؟

روش های خرید گوشت مناسب گوسفندی

اغلب مردم بیش از چند مرتبه در ماه و تقریبا تمامی مردم بیش از چند مرتبه در سال برای سرو یکی از وعده های غذایی (صبحانه ، ناهار ، شام) به رستوران های مختلف می روند تا ساعاتی را با کسانی که دوستشان دارند بگذرانند و در کنار آن ها غذای مورد علاقه ی خود را میل نمایند. بنابراین رستوران ها نقش مهمی در وعده های غذایی انسان ها دارند و اگر کیفیت غذای رستورانی خوب باشد می تواند مشتریان موقت خود را به مشتریان ثابت رستوران خود تبدیل نماید. پس کیفیت و رعایت بهداشت هر رستوران یکی از شاخصه های مهم آن می باشد. کیفیت گوشت هر رستوران بسیار مهم می باشد و طعم بیش از 90 درصد غذاهایی که با گوشت تهیه می شوند به کیفیت گوشت خریداری شده بستگی دارد. بنابراین صاحب رستوران ها برای اینکه بتوانند رستورانی با غذا های با کیفیت داشته باشند و مشتریان ثابت زیادی برای رستوران خود جلب کنند باید در خرید گوشت گوسفندی دقت زیادی داشته باشند و تکنیک ها و روش های خرید گوشت مناسب را بدانند. قبل از هرچیزی باید بدانید که گوشت لذیذ و با کیفیت به نحوه ی پرورش گوسفند زنده و همینطور نژاد آن بستگی دارد پس قبل از خرید جست و جو کنید که گوشت گوسفند به صورت مرتعی پرورش یافته است یا به صورت پرواربندی.
در اینجا به روش های خرید گوشت مناسب گوسفند می پردازیم که یک رستوران دار حرفه ای باید این نکات را بداند :
1- گوشت گوسفندی سالم چه مشخصاتی دارد؟
2- چه علائمی نشان دهنده ی فاسد بودن گوشت می باشند؟
3- گوشت برای تهیه ی شیشلیک چگونه باید باشد؟
4- گوشت تازه برای تهیه کباب برگ چه نوع گوشتی است؟
اکنون به بررسی دقیق هرکدام از این موارد می پردازیم.

1- گوشت گوسفندی سالم چه مشخصاتی دارد؟

به طور کلی مناسب ترین روش برای تهیه گوشت رستوران ها خرید گوسفند زنده با پرورش مناسب است. وقتی حرف از غذا های خوشمزه و لذیذ می شود بیش از 80 درصد انسان ها غذا های خوشمزه ای که با گوشت گوسفندی تهیه می شود به ذهنشان خطور می کند غذاهایی از قبیل شیشلیک ، کباب برگ ، کباب کوبیده ، ماهیچه و … که از معروف ترین غذاهای رستوران ها می باشند. همانطور که گفتیم مهم ترین دلیل خوشمزه شدن این غذا ها کیفیت گوشت می باشد. رستوران داران باید به موارد زیر در خرید گوشت برای رستوران خود توجه کنند :
– گوشت خشک و چروکیده نباشد زیرا این ویژگی علامت گوشت کهنه است.
– گوسفند زنده باید در کشتارگاه های مجاز زبح شود و بر روی آن مهر دامپزشکی زده شود.
– گوشت سالم باید سفت باشد
– گوشت گوساله از گوشت گوسفند تیره تر است اما رنگ گوشت گوسفند تازه و سالم باید روشن باشد و به هیچ وجه تیره نباشد.
– سطح گوشت سالم چسبنده نیست.
– چربی گوشتی که تازه و سالم است باید سفت و سفید رنگ باشد.

گوشت سالم
گوشت سالم

2- چه علائمی نشان دهنده ی فاسد بودن گوشت می باشد؟

رستوران داران برای اینکه به کیفیت غذاهای رستوران آنها صدمه وارد نشود و بتوانند کیفیت خوب رستوران خود را ثابت نگه دارند در هنگام خرید گوشت باید به طور کامل و دقیق کیفیت آن را بررسی کنند تا از فاسد نبودن آن اطمینان حاصل نمایند از علائم فاسد بودن گوشت می توان به 1- خشک و چروکیده بودن گوشت
2- چسبنده بودن سطح گوشت
3- بوی ترشیدگی و تعفن
4- تیره بودن بیش از اندازه ی رنگ گوشت
5- گوشت شل نیز یکی دیگر از نشانه های فاسد بودن است.

3-    گوشت برای تهیه ی شیشلیک چگونه باید باشد؟

از دنده ی گوسفند برای تهیه ی شیشلیک استفاده می شود. شیشلیک در بین غذا های ایرانی یکی از محبوب ترین غذا ها است که نحوه ی پخت آن کمی پیچیده است و همانطور که گفته شد تازگی و کیفیت گوشت در طعم آن تاثیر زیادی دارد.  بهترین کباب شیشلیک از دنده ی گوسفندی تهیه می شود. گوشت دنده علاوه بر تهیه ی شیشلیک یک گوشت مناسب برای تهیه ی آبگوشت ، باقلا پلو و انواع کباب می باشد. به گوشتی که در اطراف دنده های گوسفند وجود دارد گوشت دنده ی گوسفندی گفته می شود. یک گوشت دنده ای سالم ویژگی هایی دارد که رستوران داران در هنگام خرید دنده باید این ویژگی ها را بدانند و با چشم باز خرید کنند که این ویژگی ها عبارتند از :
1- گوشت دنده تقریبا پر چرب است.
2- ترد است
3- این گوشت نازک می باشد
4- علاوه بر خوش طعم بودن بسیار نرم و لطیف نیز می باشد.

گوشت دنده
گوشت دنده

4 -گوشت تازه برای تهیه کباب برگ چه نوع گوشتی است؟

یک سر آشپز یا رستوران دار خوب می داند که برای درست کردن یک کباب برگ خوب در رستوران خود باید گوشت راسته تهیه نماید. که یکی از دلایل خوشمزه شدن کباب برگ کیفیت ، تازگی و سالم بودن آن است.

چند روش دیگر برای شناسایی سالم بودن گوشت
•    بو : به هیچ وجه نباید از گوشتی که خریداری می کنید بوی غیر طبیعی مثل گندیدگی ، ترشیدگی و تعفن بیاید اگر گوشت بوی غیر طبیعی بدهد یعنی فاسد است.
•    ساختار سطح روی گوشت : ظاهر گوشت زیاد چرب نباید باشد و همچنین سطح گوشت باید کاملا صاف و بی نقص باشد.
•    آبدار بودن : وقتی روی گوشت آب زیادی وجود دارد به این معناست که این گوشت بسیار بی کیفیت و فاسد است.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)