دسته بندی مقالات:

واکسن زدن گوسفند

بررسی اهمیت واکسیناسیون دام

واکسن و واکسیناسیون گوسفندان (دام سبک) دو مقوله بسیار مهم و جدایی ناپذیر هستند. به ویژه در دامداری به روش صنعتی و مدرن که دام ها در یک محیط کوچک هستند. واکسیناسیون دام‎های سبک و سنگین در چند دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گوسفند نیز همانند هر موجود زنده‌ای به بیماری‌های مختلف دچار می‎شود. بیماری های واگیر و غیرواگیر که بین سایر حیوانات مشترک است. برخی بیماری ها نیز با انسان مشترک هستند. واکسیناسیون از هنگام تولد تا هر زمان که زنده باشند ادامه دارد. سلامت ظاهری و نداشتن بیماری خاص می‌تواند بر قیمت گوسفند زنده و محصولات به دست آمده تاثیرگذار باشد.

واکسن زدن گوسفند
واکسن زدن گوسفند

آشنایی با واکسن و واکسیناسیون

واکسیناسیون گوسفند در زمانبندی مناسب می‌تواند بر سلامت، رشد و باروریشان تاثیر داشته باشد. سود حاصله نیز با گذشتن زمان در بازدهی محصولات بیشتر مشاهده می‎شود. واکسن در واقع میکروب ضعیف شده یا کشته شده یک بیماری است و به عنوان ضد بیماری شناخته می‎شود. بعد از تزریق واکسن، میکروب‎ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و آن را قویتر می‎کند. همچنین مقاومت در زمان شیوع بیماری مربوطه را افزایش می‎دهد. در نتیجه دام بعد از پایان دوره بیماری، زنده خواهد ماند یا در زمان شیوع، مبتلا نخواهد شد. واکسن به دو گروه تقسیم می‎شود:
• واکسن زنده: میکروب ضعیف شده است.
• واکسن کشته شده: میکروب کشته شده از یک بیماری خاص است.
تزریق انواع واکسن به صورت دوره‌ای، در زمان‌بندی از پیش تعیین شده انجام می‎شود که واکسیناسیون نام دارد. واکسیناسیون گوسفند به روش ماهیچه‎ای، جلدی، زیر جلدی یا چشمی و… تزریق می‎شود. واکسیناسیون برای تمام دام‎های سبک و سنگین انجام می‌شود. میزان دوز واکسن‎با توجه به نوع، وزن دام زنده و نظر دامپزشک متفاوت است. همچنین با توجه به زمان و شیوع بیماری می‎تواند متغیر باشد.
انواع واکسن گوسفندان و دام‎های دیگر شامل موارد زیر است:
• واکسن آگالاکسی
• واکسن علفی (آنتروتوکسمی)
• واکسن آبله بزی (واکسن زنده)
• واکسن تب مالت (واکسن زنده)
• واکسن سیاه زخم (واکسن زنده)
• واکسن تب برفکی (واکسن کشته)
• واکسن تب مالت (بروسلوز، واکسن زنده)
• واکسن قانقاریای کبدی (برای گوسفند و بز)
رصد و پایش مبحث تمام دامداری‎ها و عشایری که از دام‎های سبک نگهداری می‎کنند به وسیله شبکه بهداشت دامپزشکی شهر یا شهرستان انجام می‎شود. رعایت تمام دستورالعمل‎های بهداشتی و واکسیناسیون در صورت بروز بیماری (قرنطینه) به مراکز بهداشت، دامپزشکی‎ها، مالکان دامداری و… ابلاغ می‎شود.

واکسیناسیون گوسفند
واکسیناسیون گوسفند

پیشگیری و درمان گوسفندان با واکسیناسیون

اولین و مهمترین مبحث در پرورش گوسفند و احداث دامداری صنعتی و سنتی، پیشگیری از شیوع بیماری است. رعایت بهداشت در دامداری‎ها در اولویت قرار دارد. اقدامات مهمی که انجام می‎دهید باعث از بین رفتن و حذف میکروب‎های بیماری زا خواهد شد. بنابراین در کنار واکسیناسیون گوسفند در مقابل هر نوع بیماری، رعایت بهداشت نیز اولویت دارد. تقدم و تأخری بین این دو موضوع وجود ندارد. البته رعایت موارد زیر نیز الزامی هستند:
• بهداشت محل زندگی باعث دفع عوامل بیماری زا، حشرات و… می‎شود.
• بهداشت تجهیزات شیردوشی در دام‎های سبک و سنگین اهمیت ویژه‌ای دارد.
• شستشوی دام به صورت دوره‎ای و ضدعفونی کردن بدن آن‎ها نیز یک قدم دیگر است.
• آسیب‎ها و زخم‎هایی که در بدن گوسفند یا هر نوع دام زنده ایجاد می‎شود باید به سرعت درمان شوند.
• اگر دام زنده به صورت صنعتی و مدرن نگهداری می‌شود بهداشت تغذیه و خوراک دام بسیار اهمیت دارد.
• پرسنل دامداری نیز باید از سلامت کامل برخوردار باشند، تجهیزات و پوشش خود را به صورت روزانه ضدعفونی کنند.
• ضدعفونی و تمیز کردن تمام سطوح در دامداری تاثیر مهمی در کاهش رشد قارچ‎ها، میکروب‎ها و عوامل بیماری زا دارد.
رعایت تمام موارد ذکر شده باعث می‎شود که واکسیناسیون گوسفندان بیشترین تاثیر را داشته باشد.

پیشگیری از شیوع بیماری های (حتی بیماری های مشترک دام و انسان)

اولین و مهمترین هدف واکسیناسیون گوسفندان و دام‎ها، پیشگیری از شیوع یک بیماری است. برای تحقق این هدف مطالعات گسترده‎ای برای اثربخشی بیشتر واکسن‎ها انجام می‌شود. ممکن است یک بیماری در یک دام یا تعدادی از آن‎ها مشاهده شود. امکان سرایت بیماری به سایر دام‎ها نیز وجود دارد. بنابراین واکسیناسیون می‌تواند از شیوع بیماری‎های خطرناک مانند سیاه زخم و تب برفکی جلوگیری کند. این بیماری‎ها حتی می‎ توانند به انسان نیز سرایت کنند. در نتیجه باعث مرگ و میر در بین انسان‎ها نیز می‎شوند. بنابراین علاوه بر مقام سازی دام، برای زندگی انسان‎ها نیز مفید خواهد بود.
نکته دیگر در رابطه با اهمیت واکسیناسیون گوسفندان، افزایش مقاومت سیستم دفاعی و ایمنی بدن بره‎هایی است که هنوز به دنیا نیامده‎اند. به دلیل برخی ملاحظات نمی‌‎توان بره‎های گوسفندان و… را بلافاصله بعد از تولد واکسینه کرد. البته به دلیل اینکه مادرهایشان قبل از تولد آن‎ها واکسن زده‎اند، بدن آن‎‎ها نیز در برابر بیماری مقاوم است. به اصطلاح پادتن به آن‎ها نیز منتقل شده است. راه انتقال نیز از طریق آغوز و شیر است.

افزایش بهره‌وری اقتصادی

دلیل دیگری که در رابطه با اهمیت واکسیناسیون گوسفند و دام مطرح می‎شود پیشگیری از مرگ و میر و ضررهای مالی است. بسیاری از بیماری‌ها، در صورت واکسینه نشدن دام‎ها به سرعت منتقل می‌شوند. در نتیجه باعث مرگ و میر دام‎ها به صورت گسترده خواهد شد. اگر نگوییم تمام گله، تعداد زیادی از دام‎ها، به ویژه بره‎ها، بزغاله‎ها و گوساله‎ها را خواهد کشت.
برخی افراد که در زمینه پرورش گوسفند فعال هستند به شما خواهند گفت که هرگز واکسن به دام‎هایش نمی‎زنند. ما می‎گوییم آن‎ها متوجه عواقب تصمیم خود نیستند (که احتمالاً نادرست است). آن‎ها با این کار دام‎ها را در معرض بیماری و سرمایه مالی خود را در معرض نابودی قرار می‎دهند. سایر تولیدکنندگان برای بیماری‎ هایی که خطر بالایی ندارند نیز دام های خود را واکسینه می‎ کنند. واکسیناسیون دام نوعی مدیریت ریسک است.
هر تولیدکننده باید مزایا و معایب واکسیناسیون را برای یک بیماری خاص بداند. اگر هزینه واکسیناسیون بیش از ضررهای مورد انتظار باشد، احتمالاً واکسیناسیون مقرون به صرفه نیست. برعکس، اگر خسارات بیشتر از هزینه واکسیناسیون باشد، واکسیناسیون یک ابزار برای مدیریت خطرات در آینده است. در عین حال، توصیه نمی‎شود در زمان شروع یک بیماری برنامه واکسیناسیون را اجرایی کنید. بلکه بر اساس یک برنامه مشخص واکسیناسیون را انجام دهید. خطر شیوع بیماری معیاری است که دامداران نسبت واکسیناسیون دام‎هایشان اقدام می‎کنند.

ملاحظات در رابطه با واکسیناسیون گوسفند

در قسمت قبل بیان کردیم که واکسیناسیون در گوسفند به 4 روش انجام می‌شود. انتخاب روش مناسب با توجه به نوع بیماری، نظر پزشک و… متفاوت است. بهترین نوع، تزریق زیر جلدی و زیر پوستی است، زیرا عوارض کمتری مثل آسیب رسیدن ماهیچه‎ها و… را به دنبال دارد. همچنین:
• سر سوزن را قبل از استفاده ضدعفونی کنید.
• واکسن را از مراکز بهداشتی و دامپزشکی‎های معتبر تهیه کنید.
• ظرف سرنگ و واکسن‎ها را به هیچ وجه در محیط داخل دامداری قرار ندهید.
• سرنگ و سوزن مناسب انتخاب کنید، برای گوسفندان سر سوزن 18 مناسب است.
• انتخاب بهترین قسمت بدن گوسفند برای تزریق نیز یک مهم است (پشت پاهای جلو، گردن و…)

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)