دسته بندی مقالات:

خرید گوسفند

بهترین نژاد گوسفند برای چند قلوزایی

اغلب دامداران با توجه به نیاز خود برای خرید گوسفند اقدام می نمایند. برخی از دامداران به دنبال تهیه دام های گوشتی هستند. برخی نیز از دامهایی که دارای پوست مرغوبی هستند ،استقبال می نمایند. اما گروهی از دامداران نیز به دنبال نژادهای گوسفندهای چند قلوزا می باشند. در هنگام خرید گوسفند توجه به نژاد آن می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی قیمت و خرید آنها داشته باشد. اما چه نژادهایی جزء بهترین نژادهای برای پرورش گوسفند چند قلوزا خواهند بود ؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می پردازیم :

خرید گوسفند
خرید گوسفند

خرید گوسفند چند قلو زا با توجه به نژاد آنها :

استفاده از میش های چند قلوزا فواید بسیار زیادی برای دامداران در پی خواهد داشت. مهمترین فواید آن ، افزایش میزان گله و در نتیجه سود آوری مناسب خواهد بود. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند تاثیرات بسیار زیادی بر روی زایش میش ها داشته باشند. از جمله این عوامل می توان به اسپرم قوچ ها ، فلاشینگ ، تغذیه مناسب ، سن میش و قوچ ، کیفیت تخمک ، سلامت بدن میش و … اشاره نمود. اما این عوامل برای گوسفندانی موثر هستند که به طور حتم دو قلوزا یا چند قلوزا نیستند. دامدارانی که به دنبال زایمانهای چند قلویی هستند ، بهتر است به خرید گوسفند با نژاد چند قلو زایی روی آورند.

•    خرید گوسفند افشاری :

خرید گوسفند افشاری برای دامدارانی که به دنبال چند قلو زایی گوسفندان هستند ، هوشمندانه ترین خرید و انتخاب خواهد بود. پرورش این نوع از گوسفندان از هر نظر بسیار به صرفه و اقتصادی می باشد. این نوع از گوسفندان علاوه بر برخورداری از نژاد چند قلوزایی ، دارای گوشت و پشم بسیار مناسبی نیز هستند. اصالت این دام ها به استان زنجان بر می گردد. اما با توجه به کیفیت نژاد این دام ، در بسیاری از استان ها امروزه شاهد این نژاد ها خواهیم بود. شهرهایی مانند آذربایجان غربی ، تهران ، همدان ، کرمانشاه ، فارس و بسیاری دیگر ، امروزه به خرید و فروش این نژاد پرداخته اند. از عوامل مهم دیگر در خرید گوسفند با نژاد افشاری ، پر رونق بودن بازار خرید و فروش این دام می باشد. از جمله خصوصیات ویژه در این دام می توان به سرعت مناسب و بالا در رشد، قابلیت دو قلو و یا چند قلوزایی ، مقاومت بالا برای زندگی در مناطق سردسیر ، برخورداری از پشم مناسب و ایده آل ، گوشت بسیار لذیذ و خوشمزه و غیره اشاره نمود.

•    خرید گوسفند نژاد قشقایی :

نام گذاری این نوع از دام ها به دلیل محل زندگی آنها می باشد. این نژاد گوسفند به دلایل بسیار زیادی از بازار خرید گوسفند پر رونقی برخوردار می باشد. استفاده از این دام بسیار گسترده خواهد بود. این دام ها اغلب دارای گوشت بسیار مطبوعی هستند . همچنین قدرت وزن گیری در این دام بسیار چشمگیر و قابل توجه می باشد. اغلب دامداران برای افزایش دام خود به دلیل چند قلوزایی در میش های گوسفند قشقایی ، اقدام به استفاده از آنها می نمایند. این نوع از دام ها به راحتی در شرایط سخت رشد نموده و از وزن متناسبی برخوردار می شوند.

خرید گوسفند
خرید گوسفند

•    خرید گوسفند نژاد کردی :

در اصل این نژاد خود به دو نوع اصلی تقسیم بندی می شود. تیپ دشت و کوهستانی از دسته های معروف این نژاد گوسفندی خواهند بود. محل اصلی زندگی آنها کردستان خواهد بود. این گوسفندان از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار می باشند. برخورداری از گوشت لذیذ و خوشمزه ، برخورداری از قدرت دو قلو و یا چند قلوزایی ، برخورداری از دست و پای کشیده و قوی که قدرت مناسبی را برای طی کردن مسیرهای کوهستانی ، به همراه خواهد داشت و موارد قابل توجه بسیار زیادی که گاها دامداران را به خرید این نژاد ترغیب خواهد نمود. این نوع از گوسفندان با شرایط خاصی بره های خود را زایمان می نمایند. بیشتر بره های متولد شده از میش نژاد کردی دارای وزنی بالاتر از 4 کیلوگرم می باشند. بسیاری از دامداران با توجه به شرایط مطلوب این نژاد گوسفند ، اقدام به خرید آن می نمایند.

•    خرید گوسفند نژاد مهربان :

یکی از بهترین نژاد ها ، نژاد مهربان خواهد بود. این نژاد گوسفند با در برداشتن خصوصیات منحصر بفرد می تواند بهترین انتخاب برای افزایش میزان دام به شمار آید. می توان گفت قریب به 13 درصد از تعداد این گوسفندان دوقلو و یا چند قلوزا بوده اند. این گوسفندان نه تنها از قابلیت چشمگیری در افزایش دام برخوردار هستند ، بلکه دارای گوشت مناسبی نیز خواهند بود. بره های این دام کمتر دچار آفات و بیماری می شوند . از این جهت نگهداری از بره های این دام بسیار ساده و ایده آل خواهد بود. با در نظر گرفتن به صرفه بودن نگهداری از گوسفند مهربان بسیاری از دامداران اقدام به تلفیق گوسفند رومانف و گوسفند مهربان نموده اند. قیمت روز این گوسفند نیز به گونه ای در نظر گرفته شده است که دامداران بسیاری می توانند برای خرید گوسفند اقدام نمایند. همچنین به دلیل سازگاری این دام با بسیاری از شرایط اقلیمی ، نگهداری از آن کاملا مناسب خواهد بود. از این گوسفند با عنوان گوسفند سنگین وزن نیز یاد خواهند نمود.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)