دسته بندی مقالات:

پرورش گوسفند

بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا در دنیا همراه با قیمت

پرورش بهترین نژاد گوسفندان چند قلوزا در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند و منبع پروتئین محسوب می شوند. همچنین نژادهای مختلف در سرتاسر جهان و ایران در حال پرورش بوده و در زیست بوم های متفاوتی نگهداری می شوند که بسته به نژاد دارای قیمت های مختلفی هستند. این نوع از گوسفندان به صورت همزمان می توانند چند بره به دنیا بیاورند. در نتیجه فروش ژن چند قلوزا نسبت به دیگر نژادها درآمدزا تر خواهد بود.

پرورش گوسفند
پرورش گوسفند

انواع نژاد گوسفندان چند قلوزا

نکته مهم در انواع گوسفندان چند قلوزا به نژادها آن ها باز می گردد. زیرا انواع دام ها در ویژگی مهم چندقلوزایی با همدیگر تفاوت هایی دارند که دامداران برای پرواربندی و پرورش بهترین گوسفندان با نژاد ایرانی و خارجی را انتخاب می نمایند. البته نکته حائز اهمیت بعد از انتخاب نژاد ایرانی یا خارجی به نوع دام پشمی، گوشتی و شیری اختصاص دارد. بنابراین با توجه به این نکات می توان مناسب ترین و بهترین نژاد گوسفند یا دام چندقلوزا را خریداری نمود که انواع آن ها به شرح زیر است.

گوسفندان چند قلوزا نژاد رومانف

یکی از بهترین نژادها در سطح جهان برای قوچ، میش و گوسفندان چند قلوزا، نژاد خالص رومانف می باشد. در این نوع نژاد وزن میش های چند قلوزا 70 الی 80 کیلوگرم و وزن گوسفند یا قوچ بالغ حدود 80 الی 90 کیلوگرم است. همچنین بره های 3 قلو و بیشتر در طول روز با افزایش وزن 264 گرم مواجه هستند. بنابراین گوسفند نژاد رومانف از میانگین 289 درصد چندقلوزایی برخوردار می باشد. درنتیجه بیشترین نرخ چندقلوزایی را در بین گوسفندان سراسر جهان را دارد و و رکورد زایش آن به 9 بره می رسد. ناگفته نماند در هفته دهم الی بیستم می تواند با 80 میش نژاد رومانف جفت گیری کند.

گوسفندان چند قلوزا نژاد سافولک

هنگامی که قوچ های Southdown و میش های Norfolk با همدیگر جفت گیری نمایند، بره هایی با نژاد سافولک به دنیا می آورند. این بره ها از نژاد گوسفندان چند قلوزا بوده اند که خیلی سریع رشد می کنند. همچنین وزن میش بالغ نژاد سافولک 75 الی 90 کیلوگرم و قوچ بالغ نیز از وزن 125 الی 135 کیلوگرم برخوردار می باشد. ناگفته نماند که میانگین چند قلوزایی در نژاد سافولک 160 درصد بوده و در سطح جهان در رتبه دوم قرار دارد.

زاد و ولد گوسفند
زاد و ولد گوسفند

گوسفندان چند قلوزا نژاد افشاری

یکی دیگر از بهترین نژادهای گوسفندان چند قلوزا ایرانی به نژاد افشاری اختصاص دارد. این نژاد از درصد دوقلوزایی بالایی برخوردار بوده و پرورش آن از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشد. زیرا گوشت نژاد افشاری مرغوب و پشم آن خوب بوده و علاوه بر رشد سریع در برابر سرما بسیار مقاوم هستند. بنابراین در اکثر مناطق پرورش داده می شوند. ولی زیستگاه اصلی آن ها تکاب و زنجان بوده و در فارس، البرز، کرمانشاه، آذربایجان غربی، تهران و همدان نیز وجود دارند.

گوسفندان قشقایی

گوسفندان نژاد قشقایی معمولا سه قلوزا می باشند و در زمره بهترین میش های چندقلوزا در کشور قرار می گیرند. این نژاد قادر به زایش 2 الی 3 بره به صورت همزمان بوده و زاد و ولد آن ها بیشتر به فصل پاییز و زمستان اختصاص دارد. همچنین میانگین بارداری این نژاد 96 درصد و میانگین زایش 85 درصد می باشد.

گوسفندان نژاد مهربان

نژاد مهربان یکی دیگر از نژادهای چند قلوزا با 13 درصد می باشد که پرورش آن ها از نظر اقتصادی به صرفه است. همچنین زیست بوم این نژاد در مرزهای کردستان، همدان و زنجان می باشد.

گوسفندان چند قلوزا نژاد کردی

نژاد گوسفندان چند قلوزا کردی به دو دسته دشتی و کوهستانی تقسیم می شوند. بره های آن ها زمان تولد 4 الی 6 کیلوگرم هستند. همچنین میانگین پشم گوسفندان نژاد کردی 2 کیلوگرم بوده و شیردهی آن ها نیز 20 کیلوگرم است. ناگفته نماند که میانگین دوقلوزایی در گوسفندان نژاد کردی حدود 10 درصد می باشد.

گوسفندان نژاد شال

خریدارانی که به دنبال گوسفندان دو یا سه قلوزا با هدف شیردهی در طول روز به مقدار زیاد و پشم با کیفیت هستند بهترین گزینه انتخاب نژاد شال است. همچنین درصد زایش در این نژاد برای بره دوقلو نسبت به نژاد افشاری بیشتر بوده که به 40 درصد می رسد.

گوسفند چند قلو زا
گوسفند چند قلو زا

تاریخچه گوسفندان چند قلوزا

از گذشته تا به حال افرادی که در هر نقطه از جهان به دامپروری مشغول بوده اند تنها یک هدف داشته اند که ازدیاد گله در زمان کوتاه است. همچنین گوسفندان بیشتر به صورت دشتی و اهلی بوده اند که با گذشت زمان توسط بشر به دام اهلی مبدل گردیده اند. البته دوره جفت گیری، بارداری و زایمان در این نوع دام با نژادهای مختلف تقریبا یکسان می باشد. ولی دامداران مدام با این سوال مواجه می شوند که چگونه گوسفندان خود را چندقلوزا نمایند. پس تنها راه خرید و اضافه نمودن گوسفند جدید به گله می باشد تا جمعیت افزایش یابد. ولی نکته حائز اهمیت این است که افزایش جمعیت دام ها با روش طبیعی و از طریق زاد و ولد باشد. در نتیجه خرید دام های چند قلوزا با هر نژادی بهترین گزینه برای افزایش گله است. این روش تنها هزینه اولیه برای دامدار داشته که در یک بازه زمانی کوتاه علاوه بر جبران آن موجب سوددهی نیز می شود.

قیمت گوسفندان چند قلوزا

برای تعیین قیمت گوسفندان چند قلوزا عواملی همچون نوع ژن و وزن تاثیر بسزایی دارند. زیرا با افزایش وزن قیمت گوسفندان نیز بیشتر می شود که عکس قضیه نیز صدق کرده و با کاهش وزن بایستی نظاره گر کاهش قیمت هم بود. همچنین یکی از عوامل موثر بر تعیین قیمت بوده که قیمت نژاد میش های چند قلوزا در مقایسه با دیگر ژن ها بیشتر می باشد. ناگفته نماند که علت کمی این نوع نژاد نبود افرادی برای فروش ژن گوسفند دو یا سه قلوزا است.

چند قلو زایی گوسفند
چند قلو زایی گوسفند

مراحل چند قلوزایی گوسفندان به روش جیره فلاشینگ

گوسفندان معمولی با روش جیره فلاشینگ به آسانی به گوسفندان چند قلوزا تبدیل می شوند که باید از یک جیره غذایی مشخص قبل از جفت گیری استفاده کنند. البته پیش از اجرای این روش بایستی از سلامت دام اطمینان یافته و با دامپزشک هماهنگ شد. بنابراین تحت هیچ شرایطی از گوسفندان بیمار استفاده نشود تا از سرایت بیماریهای مختلف به بره ها پیشگیری نمود. پس مراحل فلاشینگ برای چندقلوزایی گوسفندان به شرح زیر است:

  • به مدت 10 روز دام ها را به مراتع بدون علوفه و فقیر برده تا تغذیه آن ها با علوفه های کم ارزش صورت گیرد. البته گوسفندانی که در پرورشگاه یا طویله نگهداری می شوند بایستی از علوفه های کم ارزش تغذیه نمایند. همچنین جهت کاهش میل به خوردن علوفه بهتر است واکسن آنتروتوکسمی را به دام تزریق کرد.
  • در مرحله دوم نیاز است که گوسفندان به مدت 15 روز با مواد دانه ای همچون تریتیکاله، جو، ترکیبی از هر دو و یونجه تازه تغذیه شوند. البته بعد از اتمام روز سیزدهم بایستی مرحله سوم را آغاز نمود.
  • در مرحله سوم و روز سیزدهم باید قوچ ها را بدون تماس با میش ها به میان گله فرستاد. این روش به تحریک گوسفندان با هدف جفت گیری بوده که به 3 روز زمان نیاز دارد.
  • در مرحله چهارم و در روز شانزدهم تغذیه دام با یونجه را قطع کرده و قوچ ها به میان گله فرستاده می شوند. در این مرحله و بازه زمانی 10 روز عمل جفت گیری و تغذیه گوسفندان با مواد دانه ای صورت می گیرد.

 

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خالویی
خالویی
7 ماه قبل

سلام میش چندقلو نژاد شال قیمت چنده

خلیل
خلیل
2 ماه قبل
پاسخ به  دام کالا

قیمت گوسفند

محمد محمدی کوردستان
محمد محمدی کوردستان
4 ماه قبل

بسیار جالب و مفید بود .

محمد محمدی کوردستان
محمد محمدی کوردستان
4 ماه قبل

من را تشویق کردید که از این نژادهای خوب پرورش بدهم و احتیاج به راهنمایی دارم . مهندس هستم و زمین و امکانات دارم با توجه به توضیحات جالب شما دوست دارم در این زمینه کار کنم . لطفاً چکار کنم .

مجتبی لطفی
مجتبی لطفی
1 ماه قبل

میش چندقلوزاد از کجا تهیه کنیم

رضازاده
رضازاده
1 ماه قبل

سلام رومانف استن قیمت چند؟

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)