دسته بندی مقالات:

واکسینه کردن گوسفندان

بیماری آنتروتوکسمی گوسفند چیست و چرا باید به گوسفند واکسن آنتروتوکسمی تزریق کرد؟

بیماری آنتروتوکسمی چیست؟

گوسفندان از جمله دام هایی هستند که در برابر بعضی از بیماری ها بسیار حساس می باشند و بیمار می شوند. از آنجایی که این دام ها هم برای انسان و هم برای دامداران سود و کاربرد زیادی دارند بنابراین باید از آن ها به خوبی محافظت شود تا دچار هیچگونه بیماری یا مشکلاتی نشوند. انسان ها برای ادامه ی زندگی خود به پشم ، گوشت و شیر گوسفندان احتیاج دارند و همینطور دامداران نیز از طریق پرواربندی و فروش گوسفند سود خوبی بدست می آورند بنابراین دامداران باید به گوسفندان خود رسیدگی نمایند و از آن ها در برابر انواع بیماری های مختلف محافظت کنند. بیماری های مختلف از جمله سیاه زخم ، آرتریت ، آنتروتوکسمی و… جان گوسفندان را تهدید می کنند که در این مقاله قصد داریم درباره ی بیماری آنتروتوکسمی اطلاعاتی بدست آوریم. بیماری آنتروتوکسمی (که به بیماری قلوه نر یا پرخوری نیز معروف است) نوعی بیماری دامی می باشد و اگر تغییر ناگهانی در جیره ی دام اتفاق بیفتد این بیماری بروز می دهد پس دامداران اگر قصد تغییر در برنامه ی غذایی دام ها را دارند بهتر است این کار را به تدریج انجام دهند تا دام دچار این مشکلات نشود.

دلایل بروز بیماری آنتروتوکسمی در گوسفند

1-    این بیماری در شرایطی که مشکلات تغذیه ای وجود داشته باشد یا تغییر ناگهانی در جیره ی گوسفند اتفاق بیفتد بروز می دهد2- همچنین از دیگر دلایلی که موجب بروز بیماری آنتروتوکسمی می باشد کاهش دما و بالا رفتن رطوبت است که این موارد باعث تغییر در وضعیت میکروبی دستگاه گوارش می شود. 3- عامل اصلی ایجاد این بیماری در دام ها باکتری کلستریدیوم می باشد که این باکتری حدود 11 یا 12 نوع توکسین ترشح می کند که این توکسین ها باعث می شوند سم وارد خون شود و روده ی گوسفند دچار التهاب شود که این موضوع امکان دارد سبب کشته شدن دام شود. در اکثر مواقع راه های درمانی بیماری آنتروتوکسمی هیچ فایده ای ندارند و موفقیت آمیز نیستند زیرا متاسفانه این بیماری موجب مرگ دام می شود. 4- همچنین این بیماری در اثر ابتلا شدن زیاد به انواع بیماری های انگلی و یا استفاده ی بیش از اندازه ی غلات و شیر به وجود می آید.

 

واکسن آنتروتوکسمی

تمامی دام هایی که در شهرستان ها یا مناطق دیگر وجود دارند به دلیل اینکه از بیماری آنتروتوکسمی در امان بمانند و جان خود را در اثر این بیماری از دست ندهند باید واکسینه شوند و واکسن آنتروتوکسمی حتما به تمامی گوسفندان و سایر دام ها زده شود. همچنین تزریق واکسن آنتروتوکسمی به دام ها باید در زمان مناسب و طبق ضوابط سازمان دامپزشکی علیه بیماری آنتروتوکسمی زده شود. تزریق واکسن آنتروتوکسمی توسط قسمت های غیر دولتی در درمانگاه های مختلف یا دامپزشکی های گوناگون با هزینه ی آزاد انجام می شود.

واکسینه کردن گوسفندان

واکسینه کردن گوسفندان

علائم بیماری آنتروتوکسمی

1-    تب و لرز شدید در دام ها
2-    مرگ ناگهانی دام
3-    گوسفند در این شرایط آرام و قرار ندارد
4-    دام مبتلا به بیماری آنتروتوکسمی غذا نمیخورد و اشتهای خود را کاملا از دست می دهد
5-    ترشحاتی از بینی او خارج می شود
6-    دام بیمار به طور مدام شروع به نفس نفس زدن می کند
7-    سردرگمی و گیج بودن گوسفند
8-    پر از خون شدن شکمبه گوسفند
9-    دام دچار اسهال شدید می شود
10-    …..

 

پیشگیری بیماری آنتروتوکسمی در گوسفندان

از زمان های گذشته تا کنون همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین دامداران هم باید از گوسفندان و سایر دام های زنده خود به خوبی محافظت کنند تا دچار بیماری های مختلف و گوناگونی مثل بیماری آنتروتوکسمی نشوند. راه های زیادی برای پیشگیری از بیماری آنتروتوکسمی وجود دارند که این راه ها عبارتند از : 1- از پرخوری دام های خود جلوگیری کنید. 2- حتما واکسن آنتروتوکسمی را به تمامی دام های خود تزریق کنید. 3- اگر واکسینه شدن برای دامی اولین بار اتفاق می افتد حتما دو تزریق با فاصله ی دو هفته از هم صورت گیرد. 4- اگر قصد تغییر جیره یا برنامه ی غذایی گوسفندان و دام ها را دارید این کار را آهسته و با مرور زمان به تدریج انجام دهید. 5- دو الی سه هفته قبل از اینکه در جیره ی دام ها تغییر ایجاد کنید آن ها را واکسیناسیون کنید. 6- اگر دامی در اثر بیماری جان خود را از دست بدهد لاشه ی آن را یا بسوزانید یا در مکان هایی که دارای عمق زیاد می باشند دفن کنید.

مرگ ناگهانی
مرگ ناگهانی

 

روش های درمان بیماری آنتروتوکسمی

اگر با رعایت تمامی نکاتی که در پیشگیری از بروز این بیماری انجام داده اید اما باز هم دام بیمار شد برای درمان آن روش های متعددی وجود دارد که این روش ها عبارتند از :
1-    احیای مایعات بدن به شکل زیر پوستی و همینطور استفاده از کروتیکواستروئید
2-    دادن پنی سیلین به دامی که مبتلا به این بیماری شده است
3-    تجویز تیامین
4-    اگر دام درد زیادی دارد از طریق Banamine درد آن را کاهش دهید

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)