دسته بندی مقالات:

علائم بیماری کپلک گوسفند

بیماری کپلک گوسفند و روش های درمان آن

بیماری رایج در گوسفندان

یکی از بیماری هایی که به فراوانی در بین حیوانات علف خوار به خصوص گاو و گوسفند مشاهده می شود بیماری کپلک است. عامل  این بیماری نوعی انگل به نام فاسیولا می باشد که به صورت کرم پهنی است که تا مدت ها در بدن انسان و جانداران می تواند عمر کند. این بیماری انگلی بین انسان و دام مشترک است. شایع ترین میزبان برای این انگل گوسفند و گاو می باشد. در این مقاله به معرفی بیماری کپلک گوسفند و روش های درمان آن می پردازیم. تخم انگل همراه با مدفوع دفع می گردد و مراحل تکاملی این انگل در بدن حلزون شکل می گیرد و بعد از آزاد شدن از طریق، آب و علوفه وارد بدن حیوانات و یا انسان شده و بر روی کبد حمله می کند و سبب بیماری می شود این انگل تا سال ها می تواند در بدن گوسفند و انسان عمر کند.
در واقع یکی از رایج ترین بیماری های انگلی در گوسفندان بیماری کپلک است که سبب گندیدگی کبد دام شده و بعد از مدتی مرگ دام را در پی دارد. این انگل به انگل داخلی در بدن گوسفند مشهور است که در اثر مصرف آب و علوفه آلوده وارد بدن گوسفند می شود.

انگل فاسیولا
انگل فاسیولا

مهمترین روش های درمان بیماری کپلک گوسفندان

یکی از بیماری های شایع در بین گوسفندان بیماری کپلک می باشد که مهمترین روش برای ریشه کردن این بیماری روش پیشگیری می باشد در صورتی که این بیماری در بدن گوسفند اتفاق افتاد بهترین روش های درمان عبارتند از :
–    استفاده از داروهای ضد انگلی چون آیورمکتین
–    استفاده از داروی ضد انگلی تری کلابندازول
–    استفاده از داروی دی هیدرو امتین عضلانی
–    حمام ضد انگل
در روش پیشگیری از بیماری کپلک گوسفند  از بروز این بیماری و به وجود آمدن خسارت جانی و مالی جلوگیری کرده  و از مهمترین روش های پیشگیری می توان به موارد زیر اشاره کرد
–    استفاده از داروهای ضد انگلی در ماه های بهار و پاییز
–    مبارزه با حلزون های آلوده در آن محیط
–    ریشه کنی این بیماری انگلی از طریق درمان عمومی آن
–    کنترل حشرات
بسیاری از دامپزشکان معتقدند که برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری 4 تا 6 هفته بعد از اولین دوره درمان دوباره داروهای ضد انگل کپلک به گوسفندان خورانده شود و بهتر است جهت کاهش خسارات اقتصادی قبل از پرواربندی دام ها هم به گوسفندان داروهای ضد انگل کپلک خورانده شود

مهمترین علائم بیماری کپلک گوسفند

در صورت بروز هر یک از علائم زیر در گوسفندان بهتر است سریع به دامپزشک مراجعه و محیط دام آلوده را از سایر دام ها جدا کرد و  از روش های درمانی برای درمان آن استفاده کرد زیرا در صورت پیشرفت این بیماری و واگیر بودن این بیماری در مدت زمان کوتاهی بسیاری از دام ها آلوده می شوند و از لحاظ اقتصادی دامدار و در سطح وسیع تر کشور ضرر زیادی را متحمل می شوند از مهمترین علائم شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره داشت
–    کم خونی، ضعف، تب
–    افزایش ترشحات بزاقی
–    اسهال گوسفندان
–    آبستن نشدن گوسفندان
–    کاهش وزن
–    ریزش پشم گوسفند
–    تورم زیر گلو، لب ها و زبان
–    لنگیدن دام
–    سرفه و مشکلات  تنفسی
–    ایجاد کیست در قلب، ریه، کبد و گوشت گوسفند
–    وجود تخم های زرد مایل به قهوه ای  در مدفوع دام
در مراحل اولیه بیماری گوسفند بیشتر دارای علائم تب، کسلی، اسهال و …. درگیر است اما در مراحل حاد بیماری کپلک گوسفند دیگر قادر به حرکت نیست و به علت ضعف بالا و  نخوردن علوفه بعد از 2- 3 روز می میرد.

علائم بیماری کپلک گوسفند
علائم بیماری کپلک گوسفند

نحوه ی شیوع بیماری کپلک گوسفندان

این بیماری بیشتر در روزهای بارانی اتفاق می افتد و به علت استفاده دام از آب های آلوده و علوفه مرطوب و آلوده سبب ورود این انگل به بدن گوسفند شده و ایجاد بیماری می کند که در سال 67-68 این بیماری در شمال کشور در دی ماه شروع شد. برای جلوگیری از بیمار شدن دام ها توسط این انگل بهتر است دام ها را از بردن به مناطق که دارای آب و علوفه آلوده است خودداری کرد زیرا یکی از راه های انتقال این بیماری به گوسفندان تغذیه از آب و علوفه آلوده می باشد.به دلیل اینکه بیماری های انگلی مدت زمان زیادی می توانند در بدن دام وجود داشته باشد به مرور سبب آلوده شدن کل گله دام می شوند و همین امر سبب می شود که ضربه اقتصادی بالایی به دامدار و حتی اقتصاد کشور وارد شود. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم دامپزشکی و تولید واکسیناسیون زیاد در ارتباط با انواع بیماری های دامی می توان با واکسیناسیون به موقع از بروز بسیاری از بیماری ها در دام جلوگیری کرد.

نکات مهم در خرید گوشت سالم

با توجه به وجود یک سری بیماری های انگلی در حیوانات نشخوارکننده از جمله گاو و گوسفند بهتر است در هنگام خرید گوشت حتما گوشت دارای مجوز از وزارت بهداشت باشد و از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید گوشت کرد و چون انگل بیماری کپلک امکان دارد که تا چندین سال در بدن حیوانات عمر کند برای اطمینان خاطر بهتر است قبل از مصرف حتما گوشت و جگر گوسفندی را در فریزر قرار داده و بعد از آن مورد استفاده قرار دهید.

جگر گوسفند دارای بیماری کپلک
جگر گوسفند دارای بیماری کپلک

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)