دسته بندی مقالات:

ضایعات نان در خوراک گوسفند

تاثیر وجود ضایعات نان در خوراک گوسفن

تاثیر وجود ضایعات نان در خوراک گوسفند بر دامپروری

آیا وجود ضایعات در خوراک گوسفند می تواند عامل ایجاد سرطان در بدن انسان شود؟ آیا آفلاتوکسین موجود در نان کپک زده به اندازه ای هست که باعث ایجاد سرطان هایی از جمله سرطان کبد شود؟ آیا ادعای برخی متخصصان تغذیه در این مورد ثابت شده است؟ راهکار حل این مشکل چه می تواند باشد؟

ضایعات نان در خوراک گوسفند
ضایعات نان در خوراک گوسفند

ما در این متن به بررسی نظریه ای که برخی متخصصان تغذیه در مورد مصرف نان خشک کپک زده توسط دام و اثر سرطان زای آن در بدن انسان مطرح می کنند و همین طور پاسخ و ادله سازمان غذا و دارو در این مورد می پردازیم تا ببینیم این موضوع تا چه اندازه می تواند جدی و خطرناک باشد و برای مقابله با آن بایستی چه کار کرد.

وجود ضایعات نان در خوراک گوسفند دارای عامل سرطان زای آفلاتوکسین است

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه، چندی پیش مصرف غذاهای کنسروی و مانده را عاملی برای ایجاد سرطان کبد معرفی کرد. به گفته وی این مواد دارای یک نوع سم به نام آفلاتوکسین هستند که حتی تحت حرارت پاستوریزاسیون هم از بین نمی رود، پس حرارت دادن غذاهای کنسروی در منزل نیز به امر از بین بردن این سم کمکی نخواهد کرد.
این متخصص تغذیه با تشریح اینکه آفلاتوکسین می تواند از رشد نوعی قارچ ایجاد و با ورود به بدن انسان موجب ایجاد سرطان کبد شود، علاوه بر غذاهای مانده و کنسروی، نان های کپک زده موجود در تغذیه دام را عامل دوم ورود سم آفلاتوکسین به زنجیره غذایی انسان معرفی نمود.
این نظریه به این صورت مطرح شد که تغذیه دام از جمله گاو و گوسفند زنده از نان های کپک زده موجب ورود آفلاتوکسین به بدن آنها می شود و انسان با مصرف گوشت، شیر و سایر فرآورده های دامی این سم خطرناک را وارد بدن خود می کند. علاوه بر این گفته می شود مصرف گیاهان و میوه درختانی که از کودهای حیوانی دام های تغذیه شده با نان کپک زده تقویت شده اند می تواند راه دیگر ورود آفلاتوکسین به بدن انسان باشد.
هر چند که دکتر خدیجه رحمانی به تاثیر کم سم آفلاتوکسین در مورد سرطان زایی در بدن انسان اشاره کرده اما جدی گرفتن این خطر و ارائه راهکارهای عملی برای از بین بردن این سم را نیز ضروری دانسته است. راهکار مورد نظر وی جدا کردن فیزیکی نان خشک های آلوده از خوراک دام است که فرآیندی صنعتی بوده و انجام آن در منزل و به صورت خانگی امکان پذیر نیست.
راهکار دیگر این متخصص تغذیه جای دادن مواد غذایی چون ادویه های دارچین، خردل، آویشن و میخک در رژیم غذایی است که می توانند با خاصیت ضد قارچ خود تا حدودی اثرات سم آفلاتوکسین وارد شده به بدن انسان را از بین ببرند.
اما این ادعا تا چه اندازه صحت دارد و پاسخ سازمان غذا و دارو در مورد آن چیست؟

نظر سازمان غذا و دارو در مورد سرطان زا بودن وجود نان کپک زده در خوراک گوسفند

با مطرح شدن موضوع سرطان زا بودن وجود نان های کپک زده در خوراک گاو و گوسفند از طرف برخی متخصصان تغذیه و انتشار پیام های صوتی اخطار دهنده در این مورد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و به مراتب ایجاد نگرانی در اذهان عمومی در مورد مصرف گوشت و فرآورده های دامی سازمان غذا و دارو به بررسی جزئیاتی این مسئله پرداخت.
نتیجه بررسی های سازمان غذا و دارو در مورد مصرف گوشت گوسفند و سایر فرآورده های دامی بدست آمده از گوسفندانی که در تغذیه آنها نان کپک زده وجود داشت چیزی جز تکذیب این ادعا نبود. مهندس مصباح، معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو در مورد این موضوع به ایسنا گزارش داد: با اینکه وجود سم آفلاتوکسین که از رشد قارچ در تمام مواد غذایی مرطوب حاصل می شود می تواند عاملی برای ایجاد سرطان باشد و در بسیاری از مصاحبه های مسئولان سازمان غذا و دارو در مورد اجتناب از مصرف مواد غذایی و به خصوص آجیل های مانده به دلیل دارا بودن سم آفلاتوکسین تذکر داده شده است اما دوز این قارچ در خوراک نان خشک دام هایی چون گاو و گوسفند به اندازه ای نیست که بتواند موجب ابتلای انسان به بیماری سرطان شود.
مهندس مصباح نظریه ایجاد سرطان از طریق مصرف شیر، گوشت و سایر فرآورده های دامی گاو و گوسفند به دلیل وجود سم آفلاتوکسین در نان خشک مورد مصرف این حیوانات را بی اساس خواند و تاکید کرد که بررسی های آزمایشگاهی و تخصصی در مورد شیر و لبنیات نیز این ادعا را رد می کنند. همچنین وی تاکید کرد که مسئله وجود سم آفلاتوکسین در شیر، گوشت و سایر فرآورده های دامی مسئله ای نیست که تنها از طریق طعم، بو، رنگ یا مزه و یا ویژگی های حسی بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد و در این باره بایستی به صورت آزمایشگاهی و تخصصی وارد مقوله تایید یا تکذیب آن شد.

گوسفند زنده

گوسفند زنده

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و در دارو در پایان صحبت های خود به صورت کاملا قاطعانه اعلام کرد که وجود سم آفلاتوکسین در نان خشک مورد مصرف دام هایی چون گاو و گوسفند در حد مجاز است و این مقدار مشکلی به اسم سرطان را در بدن انسان ایجاد نمی کند. وی همچنین از تمام کسانی که بر ادعای خود در این مورد اصرار دارند، دعوت کرد تا مدارک و شواهد دارای آمار و آنالیز جزئیاتی و دقیق ادعای خود را به سازمان غذا و دارو تحویل نمایند.
ایشان در عین حال، بررسی در خصوص سایر مضرات نان خشک در خوراک دام را نفی نکردند و بیان داشتند تحقیقات در این خصوص همچنان ادامه دارد و مصرف هرگونه نان خشک در خوراک دام از جمله گوسفند و گاو در حال حاضر مجاز ندانستند. تمام دامپروری ها باید از خوراک مورد تایید جهاد کشاورزی یا سایر تولید کنندگان مجاز خوراک دام بخش خصوصی، برای تغذیه دام های خود استفاده نمایند و استفاده از نان خشک در خوراک دام ها کاری غیر علمی و غیر اصولی است که باعث پایین آمدن کیفیت گوشت و شیر دام خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)