دسته بندی مقالات:

تولید گاز آمونیاک در دامداری ها

تاثیر گاز آمونیاک موجود در دامداری ها در پرورش گوسفند

در ادامه این مقاله می ‌خوانیم که تاثیر گاز آمونیاک در سیستم تنفسی گوسفند چقدر است. همچنین مطالبی را در مورد مسائل و مشکلات وجود گاز آمونیاک در دامداری ها و چگونگی رفع این مسئله ارائه می دهیم و با راه های کاهش گاز آمونیاک بیشتر آشنا می شویم تا بتوانیم سلامتی آن ها را با وجود این گاز به درستی تامین کنیم.

دامداری غیر بهداشتی گوسفند و وجود گاز آمونیاک در آن

دامداری غیر بهداشتی گوسفند و وجود گاز آمونیاک در آن

مسائل و مشکلات وجود گاز آمونیاک در دامداری ها و چگونگی رفع مسئله

همان طور که می دانیم گاز آمونیاک، گازی است که بر اثر جمع شدن میکروب ها و فضولات به وجود می آید و می تواند بیماری های بسیار زیادی را تولید کند. امروزه یکی از مسائل و مشکلات وجود گاز آمونیاک در دامداری ها این است که افراد نگرانی های بسیاری برای سلامت گوسفند زنده دارند.
علاوه بر عوامل مختلفی که در رشد و فعالیت گوسفند ها در دامداری ها تاثیر می گذارد، مواردی هم وجود دارد که باعث به خطر افتادن سلامتی و سیستم تنفسی آن ها می شود. به عنوان مثال، وجود گاز آمونیاک در دامداری ها باعث به وجود آمدن مسائل، مشکلات و بیماری های مختلفی برای گوسفند ها و دیگر دام ها می شود.
می دانیم که افراد به دلیل مسائل و مشکلات وجود گاز آمونیاک در دامداری ها، نگرانی های بسیار زیادی دارند. یکی از نکات مهم در چگونگی رفع این مسئله این است که آن ها باید محل دامداری و محیط هایی که دام ها در آنجا فعالیت می کنند، ضد عفونی کرده و بهداشت را رعایت کنند. از طرف دیگر می توان گفت، آن ها باید در این محیط ها تهویه کافی را برای گوسفند ها و دیگر دام ها به وجود بیاورند و از تغذیه مناسبی برای آن ها استفاده کنند.
یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که افراد باید در دامداری ها به آن توجه بسیار زیادی داشته باشند، این است که از ضرر های گاز آمونیاک برای گوسفند ها و دیگر دام ها آگاهی داشته باشند و روش های جلوگیری از وجود این گاز را بلد باشند.
از آنجایی که وجود این گاز در دامداری ها می تواند ضرر های بسیار زیادی برای دام ها داشته باشد و در سیستم ایمنی بدن آن ها تاثیر بسیار زیادی بگذارد، به مرور زمان می تواند در شش و نای آن ها تاثیر بگذارد و عواقب جبران ناپذیری را برای آن ها به وجود بیاورد.
به همین دلیل است که دامپزشکان به افرادی که دارای مراکز پرورش دام می باشند، توصیه می کنند از وجود این نوع گاز که دارای عواقب بسیار ناخوشایندی برای دام ها می باشد، جلوگیری کنند. همچنین آن ها باید بهداشت این محیط ها را رعایت کنند تا هیچ گونه مشکلی برای دام هایشان به وجود نیاید.

تولید گاز آمونیاک در دامداری ها
تولید گاز آمونیاک در دامداری ها

راه های کاهش تولید گاز آمونیاک

یکی از مهم ترین و مناسب ترین راه های کاهش گاز آمونیاک در دامداری ها این است که افراد باید تا جایی که می توانند از وجود کود های پوسیده جلوگیری کنند و سریع تر این کود ها را از دامداری جمع آوری کنند. همچنین می توان گفت اگر محیط های دامداری خشک باشند در جلوگیری از به وجود آمدن باکتری ها، میکروب ها و وجود این گاز پر خطر برای گوسفند ها و دیگر دام ها می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.
از آنجایی که گاز آمونیاک در دامداری ها بر اثر جمع شدن میکروب ها و باکتری ها به وجود می آید، می توان گفت افراد باید از رشد این باکتری ها جلوگیری کنند تا بتوانند وجود گاز آمونیاک را کاهش دهند.
علاوه بر این، یکی دیگر از راه های کاهش تولید گاز آمونیاک این است که افراد باید محیط های دامداری را به صورت روزانه تمیز کنند و بهداشت گوسفند ها و دام ها را رعایت کنند تا از آزاد شدن و تولید این نوع گاز پر خطر و پر عوارض جلوگیری کنند.
از دیگر راه های کلی برای کاهش تولید گاز آمونیاک در دامداری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    تهویه مناسب و کافی محیط های دامداری
•    رعایت کردن بهداشت در این محیط ها و داشتن تغذیه مناسب گوسفند و دام ها
•    کاهش میزان اکسیژن هایی که باعث به وجود آمدن باکتری ها و میکروب ها می‌ شود.
•    جلوگیری از پوسیدگی کود های موجود در این محیط ها و جمع کردن آن ها
•    تمیز کردن روزانه گوسفند ها برای جلوگیری از تولید گاز آمونیاک و….
اگر دامداری ها این مواردی که بیان کردیم به خوبی رعایت کنند، می توانند از رشد باکتری و میکروب ها که باعث به وجود آمدن و تولید گاز آمونیاک می ‌شود، جلوگیری و سلامتی دام های خود را تامین کنند.
علاوه بر این یکی دیگر از مهم ترین و ابتدایی ترین روش و راه های جلوگیری از تولید گاز آمونیاک این است که افراد باید به طور مداوم بستر دام های خود را خشک کنند؛ چرا که خشک بودن بستر آن ها می تواند در سلامتیشان و جلوگیری از وجود باکتری ها تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

تاثیر گاز آمونیاک در سیستم تنفسی گوسفند ها

همان طور که می دانیم یکی از اصلی ترین عضو گوسفند و دام ها، نای آن ها می باشد که وظیفه آن دفاع از سیستم ایمنی آن ها است. همچنین می‌ توان گفت داخل نای آن ها مژه هایی وجود دارد که در برابر باکتری و میکروب ها بسیار حساس هستند و اگر باکتری ها به داخل آن ها راه پیدا کنند، باعث به وجود آمدن بیماری هایی برای دام ها می‌ شود.
از طرف دیگر، گاز آمونیاک در سیستم تنفسی این گوسفند ها تاثیر بسیار زیادی می گذارد و افراد برای تامین سلامتی و جلوگیری از راه پیدا کردن این گاز به نای آن ها، باید به طور مداوم از آن ها مراقبت و بهداشت را رعایت کنند.
به همین دلیل، اگر افراد بستر دام های خود را خشک کنند، تغذیه مناسب برای آن ها داشته باشند و تهویه مناسب و کافی در محیط های دامداری به وجود بیاورند، می توانند از وجود این گاز و تولید آن به شدت جلوگیری کنند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)