دسته بندی مقالات:

نشانه های تب برفکی

تب برفکی گوسفند چیست، چه علائمی دارد و روش درمان آن به چه صورت است؟

تب برفکی چیست؟

تب برفکی یک بیماری عفونی می باشد که گاهی اوقات نیز یک کشنده ی ویروسی نیز محسوب می شود که باعث بیماری دام هایی مثل گاو و گوسفند می شود. گوسفندان از جمله دام هایی هستند که در زندگی انسان ها کاربرد زیادی دارند و از گوشت ، پشم ، شیر و… آن ها استفاده های زیادی می شود و همینطور برای دامداران نیز سود زیادی دارند اما گاهی اوقات این دام های پر سود و پر کاربرد دچار بیماری های گوناگونی می شوند که یکی از این بیماری ها تب برفکی است. در صنعت دامداری تب برفکی به عنوان طاعون محسوب می شود. این ویروس بسیار واگیردار است و حیوانی که دچار این بیماری شده است قطرات آیروسل از خودش دفع می کند که این قطعات در اثر تماس با سایر دام ها ، وسیله های دامداری ، لباس ، خوراک و … موجب گسترش این ویروس می شوند. تب برفکی یک بیماری بسیار مقاوم و سختی است که حتی در هوای آزاد و خشک نیز مقاومت خود را حفظ می کند. گوسفندان ، گاو ها ، بز ، آهو ، گوزن و همینطور چند حیوان دیگر به این بیماری یعنی تب برفکی حساس می باشند و خیلی زود دچار این بیماری شده و آن را گسترش می دهند. به تب برفکی بیماری دهان و پا نیز گفته می شود و دلیل آن این است که وقتی حیوان یا دام دچار این ویروس می شود اولین جایی که در حیوانات به این بیماری حساس است دهان و پای آن ها می باشد. تمامی بیماری های آرتریت ، تب برفکی ، آنتروتوکسیمی و …. که در دام ها وجود دارند فقط و فقط در اثر این به وجود می آیند که به دام ها رسیدگی کامل نمی شود. ویروس تب برفکی برای انسان ها خطر زیادی ندارد و به ندرت یافت می شود که انسانی این ویروس را گرفته باشد اما برای گوسفندان و سایر دام ها بسیار خطرناک و شاید هم کشنده می باشد. تقریبا می توان گفت این ویروس در بیش از 90 درصد نقاط ایران وجود دارد بنابراین دامداران در هر کجای ایران که هستند باید به خوبی از گوسفندان و دام های خود مراقبت کنند تا دچار این بیماری نشوند.

نشانه های تب برفکی
نشانه های تب برفکی

علائم بیماری تب برفکی در گوسفندان

بیماری تب برفکی عمدتا علائم زیادی ندارد اما چند علائم وجود دارد که اگر این موارد در دام مشاهده شود نشان دهنده ی این است که متاسفانه دام شما به ویروس تب برفکی مبتلا شده است که این علائم عبارتند از :
1- اگر گوسفندی یا هر دام دیگری دچار بیماری تب برفکی شده باشد در اوایل سه الی چهار روز تب بسیار شدیدی می کند.
2- دهان دام تاول می زند.
3- پای گوسفند نیز به همراه دهانش تاول هایی می زند که امکان اینکه پاره شوند را دارند و سبب لنگ زدن حیوان می شوند.

 

راه های انتقال ویروس تب برفکی

ویروس تب برفکی از دو راه 1- مستقیم 2- غیر مستقیم انتقال می یابد.

راه مستقیم انتقال بیماری تب برفکی

انتقال بیماری از راه مستقیم تماس گوسفند یا دام آلوده با دامی دیگر است که به این بیماری حساس می باشد ، تماس دام آلوده با دام های حساس یکی از اصلی ترین و شایع ترین روش های انتقال این بیماری می باشد. در هوایی که گوسفند بیمار نفس می کشد این ویروس نیز در این هوا وجود دارد و خیلی سریع به دام یا گوسفند حساس از طریق تنفس منتقل می شود.

راه غیر مستقیم انتقال ویروس تب برفکی

این ویروس از طریق وسیله های آلوده نیز مانند سرنگ ، وسایل نقلیه ، لباس و.. نیز می تواند منتقل شود.
راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس تب برفکی
برای جلو گیری از خطر ابتلا شدن به ویروس تب برفکی باید 1- وسایل نقلیه مانند حمل شیر و… را در زمان ورود و خروج ضد عفونی کنید 2- اگر گوسفندی دچار این بیماری شد به هیچ وجه اجازه ی ورود او به جایگاه دام های سالم را ندهید 3- هر گونه وسایلی که احتمال آلودگی در آن ها وجود دارد را بسوزانید و….

بیماری تب برفکی
بیماری تب برفکی

روش های درمان بیماری تب برفکی در گوسفندان

1- گوسفندی که به این بیماری مبتلا شده است را از سایر دام ها جدا کنید.
2- گوسفند بیمار را حتما قرنطینه کنید و اجازه ی ورود او به نزد سایر دام ها را ندهید ، قرنطینه کردن دام یک گام اولیه و بسیار مهم است بنابراین حتما این کار را انجام دهید.
3- جایگاهی که دام های دیگر در آن پرورش می یابند را ضد عفونی کنید.
4- اگر دامی آلوده در دامداری دارید با اینکه در قرنطینه می باشد اما باز هم هنگام رفت و برگشت وسیله های نقلیه ای که شیر ، یونجه و… را می آورند ضد عفونی کنید.
5- هر گونه وسایل و ابزاری را که دام با آن در تماس می باشد را ضدعفونی کنید.
6- ظرف هایی که دام آلوده در آن آب یا غذا خورده را بعد از مصرف بلا فاصله شست و شو دهید.
7- اگر تب گوسفند پایین نمی آید برای کاهش تب آن از دارو های ضد تب استفاده نمایید.
8-…..

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضوی
رضوی
1 سال قبل

سلام .جگر سفید گوسفندی که گلوله هایی از عفونت دارد . آیا ممکنه که مبتلا به تب برفکی بوده باشه.ایا خوردنش ضرر نداره؟

ابراهیمی
ابراهیمی
1 ماه قبل

سلام اگه جیگر وکبد گوسفند پف کرده باشه وخال های داشته باشه تب برفکیه؟

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)