دسته بندی مقالات:

قوچ

تغذیه قوچ های مولد به چه صورت باید باشد؟

تغذیه ی هر موجود زنده قطعا بر روی روند رشد، توانایی تولید مثل و فاکتورهای دیگر تاثیر می گذارد. این اصل در رابطه با جانوران نیز صدق می کند. حتی گوسفندان نیز برای این که به صورت مطلوب زاد و ولد داشته باشند احتیاج به منابع درجه یک برای تغذیه دارند. علت این که روی تغذیه ی گوسفند زنده تاکید داریم این است که اگر تغذیه ی خوبی نداشته باشند این امر بر روی اسپرم آنها تاثیر بدی می گذارد. جالب است بدانید چیزی کمتر از 50 درصد توانایی زاد و ولد در این حیوان بستگی مستقیم دارد به این که به عنوان تغذیه چه چیزهایی استفاده می کند. قطعا هدف از پرورش گوسفند و رسیدگی به آن افزایش تعداد آنها یا بهتر بگوییم تولید مثل است. اگر بخواهیم کاری کنیم که میزان اسپرم در قوچ های نر افزایش پیدا کند باید به سراغ تغذیه ی آنها رفته و به میزان پروتئینی که در وعده های غذایی مصرف می کنند دقت داشته باشیم. چرا که هر قدر این میزان بالاتر باشد با افزایش اسپرم مواجه می شویم که نتیجه ی نهایی آن تولد بره های سالم و یا افزایش دوقلوزایی است. مسلما در استفاده از هرچیزی اگر تعادل و تناسب را رعایت نکنیم نتیجه ی خوبی به همراه ندارد. بنابراین ادامه ی مطلب را از دست ندهید تا در رابطه با تغذیه ی قوچ های مولد و حجم مصرفی مطالبی را عنوان کنیم.

قوچ

قوچ

نشاسته و پروتئین مصرفی توسط قوچ های مولد چقدر است؟

در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که گوسفند مورد نظر در چه دورانی از زندگی قرار دارد. چرا که میزان مصرف نشاسته و پروتئین در این حیوان در زمان عادی و زمان های جفت گیری متفاوت است. بدیهی است که در زمان جفت گیری نیاز به افزایش حجم دارد. در حالت عادی یک قوچ مولد در طی 24 ساعت شبانه روز احتیاج دارد کمتر از 90 گرم پروتئین دریافت کند. در کنار آن میزان نشاسته ای که در طی یک شبانه روز مجاز به دریافت است چیزی کمتر از 900 گرم است. اما همان طور که گفتیم در زمان جفت گیری باید میزان این مواد افزایش پیدا کند یعنی میزان نشاسته باید دو برابر پروتئین و یا میزان پروتئین باید نصف نشاسته باشد. اما فقط پروتئین و نشاسته نیستند که بر روی اسپرم قوچ نر و همچنین کیفیت آن تاثیر می گذارند. علاوه بر این ها مواد دیگری همچون ویتامین، کلسیم و فسفر نیز باید در وعده های غذایی قوچ ها گنجانده شود. نکته ی دیگری که باید در تغذیه ی قوچ های مولد مدنظر داشته باشیم این است که رنگ علفی که می خورند چه رنگی است؟ چرا رنگ علف باید مهم باشد؟ به این دلیل که وقتی علف به رنگ سبز باشد متوجه می شویم که این علوفه دارای میزان قابل توجهی بتاکاروتن است. وقتی گوسفند زنده در وعده ی غذایی از بتاکاروتن استفاده کند با کمبود ویتامین آ مواجه نمی شود. به همین دلیل است که تاکید داریم قوچ های مولد از علوفه ی سبز رنگ استفاده کنند تا دچار فقر ویتامین نشوند.

نکات مهم پیش از جفت گیری قوچ های مولد

توجه به این موارد پیش از جفت گیری قوچ های مولد ضروری است:
*محلی که قوچ ها در آن جا زندگی می کنند باید شرایط مطلوبی داشته باشد. برای مثال نور آفتاب آنها را اذیت می کند بنابراین یا نباید در جایی باشند که نور مستقیم به ان بتابد یا اگر ناگزیر هستیم و جای دیگری نداریم باید به فکر تهیه ی یک سایه بان برایشان باشیم.
*قبل از این که وارد دوران جفت گیری گوسفند شویم باید حتما به دو مورد توجه کنیم. مورد اول این که قبل از دوران جفت گیری باید نهایت توجه را به پاهای آنها داشته باشیم و با کمک گرفتن از دامپزشک از سلامت آنها مطمئن شویم. مورد دوم هم این موضوع است که باید به وزن قوچ های مولد در زمان زاد و ولد توجه کنیم تا بیش از حد افزایش نداشته باشد.
*وقتی به دوران جفت گیری نزدیک می شویم علاوه بر این که در مورد بالا گفتیم باید به وزن بالای قوچ های مولد دقت کنیم الان می گوییم باید به قوچ های مولد ضعیف و لاغر هم توجه و رسیدگی داشته باشیم. اگر دیدیم قوچ های مولد لاغر و ضعیف داریم باید حتما در تغذیه ی آنها از دانه هایی مثل ذرت و چیزهای دیگر استفاده کنیم. اما سوال اینجاست که چه مقدار دانه باید به آنها بدهیم؟ هر گوسفند زنده ی ضعیف می تواند طی یک شبانه روز کمتر از 8 کیلوگرم دانه استفاده کند.
*در این دوران باید به وزن  گوسفند توجه کنیم چرا که باید وزن آنها به صورت روزانه افزایش پیدا کند. برای این که باروری در قوچ های مولد افزایش پیدا کند باید به صورت روزانه چیزی بیشتر از صد گرم دانه ی سویا به آنها بدهیم تا کمتر از 250 گرم وزنشان بالا برود.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)