دسته بندی مقالات:

میزان تغذیه گوسفند و میش در زمان آبستنی

تغذیه میش ها در دوران آبستنی و شیردهی به چه صورت است؟

تغذیه گوسفند و میش در شروع دوره آبستنی

حتما شما هم از اهمیت تغذیه مناسب در دوران شروع آبستني گوسفند و میش مطلع هستید. علت این اهمیت را می توان این گونه توضیح داد که تغذیه مناسب باعث ماندگاري جنين تا پایان دوره آبستنی شده و در واقع از سقط آن جلوگیری می کند. تغذیه سالم از آن جهت که موجب بره زایی و یا چند قلوزایی می شود نیز از اهمیت برخوردار می باشد. در واقع در پرورش میش یکی از شروط اصلی برای سود دهی همین تغذیه سالم می باشد. نکته ی مهمی که در زمان شروع آبستنی برای میش وجود دارد این است که باید از کوچ کردن اجتناب شود.
وقتی صحبت از تغذیه سالم برای افزایش درصد بره زایی می شود، منظور ما استفاده از مواد غذایی است که در آن عناصری همچون منگنز، مس، روی و سلنیوم باشد. علاوه بر این، باید از قرار دادن گیاهانی که دارای استروژن می باشند در برنامه ی غذایی گوسفند و میش ها در دوران شروع آبستنی جلوگیری کرد. برای مثال گیاه کما یکی از خطرناک ترین گیاهان است که می تواند باعث برگشت فحلي در میش ها شود.
توصیه می شود که در دوره شروع آبستنی وزن میش ها ثابت بوده و تغییری نکند. همچنین، لازم است میزان تغذيه آن ها نیز دچار تغییرات ناگهانی نشود. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع آبستنی تغذیه میش ها افزایش پیدا کند تا با شروع آبستنی مشکلی از لحاظ کمبود میزان غذا برای میش ها به وجود نیاید.

تغذیه گوسفند و میش
تغذیه گوسفند و میش

تغذیه گوسفند و میش در میانه دوره آبستنی

معمولا تغذیه گوسفند و میش در میانه دوره آبستنی یعنی در ماه های دوم و سوم بارداری باید بیشتر شود. چرا که در این دوره میزان رشد جنین کمتر می باشد. نکته ی مهمی که در این دوره وجود دارد این است که نیاز میش ها در این دوره به پروتئین به شکل چشمگیری افزایش می یابد. بنابراین این موضوع را به هیچ وجه فراموش نکنید. به طور کلی لازم است در این دوره به تغذیه میش ها توجه ویژه ای شده و از ایجاد سوء تغذیه در آن ها جلوگیری کرد.

تغذیه گوسفند و میش در اواخر دوره آبستنی

در اواخر دوره آبستنی گوسفند و میش بايد تغذیه آن ها دو برابر تغذیه میش های غیر آبستن باشد. چرا که در این دوره رشد جنين افزایش یافته و بافت هاي پستان رشد کرده و به همین دلیل نیاز میش ها به تغذیه ای با کیفیت به میزان بالا افزایش می یابد. در اواخر دوره آبستنی میش ها، جفت كاملا رشد كرده و جالب است بدانید که وزن جدید آن ها فقط    15 درصد از وزن میش ها هنگام تولد بیش تر می باشد.
تغذیه مناسب در رابطه با میش هایی که یک زایمان داشته اند بسیار مهم تر از سایر میش ها می باشد چرا که میش های یک ساله در قیاس با سایر میش ها احتیاج غذایی بیشتری دارند. علاوه بر این، بره هایی که از میش های جوان تر متولد شده اند نسبت به بره هایی که از میش های بالغ متولد شده اند، از وزن کمتری برخوردارند. اگر میزان تغذیه میش ها قبل از زایمان کم بوده باشد، لازم است به هر میش به میزان يك كيلو گرم کنسانتره بیش تر از میش های دیگر داده شود.

میزان تغذیه گوسفند و میش در زمان آبستنی
میزان تغذیه گوسفند و میش در زمان آبستنی

تغذیه میش ها در دوران شیردهی

بیش ترین نیاز میش ها به مواد غذایی در دوره شیردهی دیده می شود. نکته ای که در رابطه با تغذیه میش ها در این دوران وجود دارد میزان آن می باشد که باید متناسب با تعداد بره ها، سن میش، اندازه و شرایط و سن بره ها تعیین شود. در حالت ایده آل معمولا میش ها را باید با توجه به میزان تولید شیر در گروه های متفاوتی دسته بندی کرد و بر اساس تعداد بره ها، تغذیه میش ها را تعیین کرد.
یک قانون کلی در رابطه با تغذیه میش های شیرده وجود دارد و آن هم قرار دادن 450 گرم کنسانتره در برنامه غذایی میش ها به ازای هر بره می باشد. معمولا در مراتع به گوسفند و میش هایی که تعداد بره های آن ها بیشتر از 3 بره باشد دسترسی بیشتری برای استفاده از علوفه داده می شود تا از لحاظ تغذیه ای مشکلی برای آن ها به وجود نیاید.
همان طور که می دانید پروتئین و انرژی دو عامل مهم برای تولید شیر می باشند. در صورتی که تغذیه میش ها از مواد مغذی کمتر از میزان نیاز آن ها باشد، ممکن است در میزان تولید شیر و همچین رشد بره ها مشکلاتی به وجود آید. پس از گذشت 60 روز از زمان آغاز شیردهی می توان میزان تغذیه میش ها را کاهش داد. چرا که در این زمان تغذیه مازاد می تواند باعث چاقی میش ها شده و نیاز آن ها به پروتئین را افزایش دهد.

اهمیت تغذیه گوسفند و میش
اهمیت تغذیه گوسفند و میش

خرید گوسفند زنده

معمولا کمبود مواد غذایی در دوران آبستنی و شیردهی برخی از حیوانات مانند گوسفند و میش باعث ایجاد بیماری هایی در بدن این حیوانات می شود. بنابراین برای این که بتوانید گوشت سالمی را تهیه کنید لازم است از سلامت گوسفند خریداری شده اطمینان لازم را داشته باشید. این اطمینان حاصل نمی شود مگر این که برای خرید گوسفند به مرکزی معتبر مراجعه نمایید.
از جمله مراکز معتبری که نظارت کامل بر روی تغذیه گوسفندان خود داشته و می تواند در خریدی سالم و مطمئن به شما کمک کند، مرکز فروش دام کالا می باشد. از ویژگی های این مرکز می توان به نظارت کامل آن بر تغذیه گوسفند زنده اشاره کرد تا از این طریق مشکلی در سلامتی آن ها به وجود نیاید. برای این کار کافی است به سایت دام کالا مراجعه کرده و خرید خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ملکی
ملکی
2 ماه قبل

سلام‌به‌همه‌دامداران‌ایران
خیلی‌خوب‌‌که‌این‌برنامه‌جیره‌غذایی‌‌دراختیار‌
مردم‌گذاشتن‌ممنون‌ازبرنامه‌سایت‌گوسفنده
داشتی

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)