دسته بندی مقالات:

بره و بزغاله

تفاوت گوشت میش، بز، قوچ و بره

گوسفند و سایر دام های اهلی یکی از منابع مهم تامین گوشت و لبنیات در کشور محسوب می شوند. دام ها به دو گروه تقسیم بندی می شوند:
• دام سبک: وزن کمی دارند، مانند گوسفند، بز
• دام سنگین وزن آنها بعد از بلوغ بسیار سنگین می‎شود، مانند گوساله، گاو، شتر
بین دام‎های سبکی مانند قوچ، میش، بز و بره تفاوت‎هایی وجود دارد. حقیقت این است که گوشت بره و گوسفند هر دو از گوسفند به دست می‎آیند. بره به عنوان «گوسفند جوان» یا «گوشت دام جوان» می شناسند. در حالی که گوشت گوسفند به عنوان «گوشت یک دام کاملاً رشد یافته» تعریف می‎شود. گوشت دام یک ماهه تا یک ساله به عنوان گوشت بره سرو می‎شود. در حالی که دام بزرگتر از یک سال را به عنوان گوشت گوسفند سرو می‎کنند. قوچ و میش با بز تفاوت‎هایی دارند که در ادامه بیشتر به آن‎ها می‎پردازیم. البته بیشترین تفاوت مربوط به سن دام زنده در زمان ذبح است. این تفاوت در سن، باعث می‎شود که گوشت آن‎ها از لحاظ رنگ، بافت و طعم با یکدیگر متفاوت باشند.
همه ما عاشق خوردن غذاهای خوشمزه گوشتی هستیم، در واقع گوشت قرمز یک غذای محبوب جهانی است که به شکل های مختلف پخته می‎شود. سوال این است که آیا واقعا بین آن‎ها تفاوت قائل هستیم؟ آیا می‎دانیم گوشت کدام دام زنده بوده است؟ آیا می‎توانیم گوشت قوچ، میش، بز و بره را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

گوشت میش یا گوسفند ماده

به گوسفند ماده‏ای که زایمان داشته باشد «میش» گفته می‌شود. برخی تصور می‎کنند که میش یا گوسفند ماده تنها برای تهیه شیر و به دنیا آوردن بره‎ها نگهداری می‎شوند، این تصور اشتباه است. برخی از نژادها در هر دو نوع نر و ماده، استعداد تولید گوشت بسیار باکیفیتی را دارند. در برخی موارد بره‎های ماده از همان ابتدا برای پرواربندی جدا می‎شوند و بعد از رسیدن به وزن مورد نظر، ذبح می‎شوند. در اکثر موارد، بعد از اینکه میش‎ها چند زایمان داشتند و مسنتر شدند به کشتارگاه جهت ذبح برده می‌شوند.
اگر گوسفند ماده سن بالایی داشته باشند قیمت ارزانتری نسبت به سایر گوشت‎ها دارد. این گوشت بافت سفت تری دارد و در زمان پخت نیز دیرپز است. همچنین بعد از میل کردن نیز کمی دیر، هضم می‎شود. هر چقدر سن دام زنده برای ذبح کمتر باشد گوشت نرم و باکیفیت تری دارد. در طب سنتی مزاج گوشت میش، گرم و تر است. به لحاظ ارزش غذایی مانند تامین پروتئین، چربی و املاح معدنی با سایر گوشت‎ها تفاوت چندانی ندارد. برای رفع کم خونی، تقویت و افزایش گلبول‎های قرمز نافع است.

بره و بزغاله
بره و بزغاله

گوشت بز و ویژگی های آن

یکی دیگر از منابع تامین گوشت قرمز در کنار گوسفند، گوشت بز است. بزها مانند گوسفندان در راسته نشخوارکنندگان، زیرگروه جفت سمان و در خانواده گاوسانان قرار دارند. به انواع بزهای کوهی، وحشی و اهلی دسته بندی می‎شوند. نژادهای بسیار متنوعی در سراسر ایران و جهان دارند. دارای دو جنس نر و ماده است که معمولاً به هر دو جنس، بز به گفته می‎شود.
بزها چابکتر از گوسفندان هستند، زیرا وزن سبک تری دارند. گوسفندان دارای پشم اما بزها دارای مو هستند. گوشت این حیوان نسبت به سایر دام‎ها ارزانتر است. این نوع گوشت دارای چربی بسیار کمتری نسبت به گوشت گوسفند است. رنگ گوشت بز، قرمز تیره است و دارای بافت عضلانی و متراکم تری است و آب میان بافتی کمتری دارد. همچنین بعد از زمان پخت حجم گوشت بسیار کم شده و به اصطلاح آب می‎رود.
معمولاد در فصل جفتگیری ذبح نمی‎شود، زیرا گوشتشان عطر تندتری دارد. بافت آن نسبت به گوشت میش سفت‎تر است. تنها تفاوت گوشت بز با گوسفند از لحاظ ارزش غذایی است. چربی کمتری دارد و خوردن آن برای افرادی که دچار ناراحتی قلبی و گرفتگی عروق هستند توصیه می‎شود. هرچقدر بز در زمان ذبح سن کمتری داشته باشد (جوان تر) کیفیت گوشتش بهتر است. به عبارت دیگر گوشت آن بافت نرم و لطیف‎تری دارد. در ایران کمترین میزان مصرف گوشت قرمز متعلق به گوشت بز است.
این گوشت درصد پروتئین بالایی داشته و چربی اشباع شده آن کمتر است. برای تثبیت ضربان قلب مفید است، همچنین گردش خون را بهبود می‎بخشد و باعث رفع افسردگی و استرس می‎شود. ناگفته نماند که گوشت بز در طب سنتی مزاج سرد و خشکی دارد.

گوشت گوسفند
گوشت گوسفند

گوشت قوچ یا گوسفند نر

به گوسفند نر «قوچ» گفته می‎شود. بیشترین میزان گوشت تولید شده در گروه دام زنده سبک، متعلق به گوشت قوچ است. خواص کیفی گوشت قوچ بسیار بیشتر از گوشت میش و بز است. خوردن گوشت قوچ باعث تقویت بدن به ویژه برای ورزشکاران و جوانان می‎شود. همچنین خوردن آن به مردان جهت تقویت قوای جنسی توصیه شده است.
گوشت گوسفند نر یا قوچ بیشتر به روش پرواربندی تولید می‎شود. یعنی زمانی که بره‎ها را از شیر گرفتند به دامداری برای پرواربندی فرستاده می‎شوند. بعد از تغذیه در مدت زمان معین و زمانی که بره ها به وزن ایده آل رسیدند آن‎ها را ذبح می‎کنند. گوشت میش دارای عطر و طعم بی نظیر است. بافت عضلانی آن نسبت به گوشت میش و بز بسیار نرمتر و لطیف‎تر می‎باشد. چربی بالاتری نسبت به آن‎ها دارند و رنگ بافت آن کمرنگ تر از دو نوع قبلی است. قیمت گوسفند زنده نسبت به میش و بز کمی بالاتر است.
ناگفته نماند که این گوشت در طب سنتی مزاجی گرم و تر دارد. این گوشت در زمان پخت، بسرعت آماده می‎شود و بعد از میل کردن نیز به راحتی هضم می‎شود. رنگ گوشت قوچ، قرمز روشن است. سرشار از مواد مغذی (ریز مغذی ها و درشت مغذی ها) است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‎کنند. برای تامین پروتئین در رابطه با رشد قدی و شکل‌گیری بافت عضلانی در کودکان و بزرگسالان مصرف آن توصیه می‎شود. نیروی بدنی را تقویت کرده و به تقویت قوای جنسی کمک می‌کند. برای درمان بیماری‎ ها در افرادی که مزاج سوداوی دارند مفید است. خون ساز است و به سلامت سیستم عصبی و پوست کمک می‎کند. البته در مصرف آن باید حد اعتدال را رعایت کرد، زیرا برای سلامت قلب و عروق مضر است و باعث ایجاد چربی خون در بدن می‎شود.

گوشت قرمز
گوشت قرمز

گوشت بره، باکیفیت ترین و پرطرفدارترین

یکی از بهترین نوع گوشت قرمز که استقبال بیشتری از آن می‎شود «گوشت بره» است. گوسفندی که سن آن به یک سال (12 ماهگی) نرسیده است، بره نام دارد. معمولاً بره‌ها بین سن 6 تا 12 ماهگی بهترین گوشت را دارند، زیرا بافت عضلانی بسیار باکیفیتی دارند.
مزاج گوشت بره در طب سنتی گرم و تر عنوان شده است. چربی کمتری نسبت به گوشت قوچ و میش دارد. بافت عضلانی آن نیز بسیار نرم است، بنابراین طعم و مزه بی نظیری در زمان پخت دارد و به اصطلاح آبدار است. به راحتی در زمان کم، پخته می‌شود و هضم آن نیز بسیار آسان است. درصد بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده (اسید اولئیک) را دارد. همچنین سرشار از امگا 3 و پروتئین است. غنی ترین گوشت از لحاظ ویتامین B محسوب می‌شود. اسید آمینه کارنوزین در گوشت بره به میزان فراوانی یافت می‎شود. باعث عدم ابتلا به بیماری های قلب و عروق می‎شود. سرشار از کراتین است که در توده سازی عضلانی، تقویت اسکلت و عضلات نقش مهمی دارد. برای کودکانی که لاغر هستند تهیه آبگوشت بره بسیار توصیه می‎شود. نسبت به سایر گوشت‎هایی که ذکر کردیم قیمت بیشتری دارد.

غذا با گوشت گوسفند بره
غذا با گوشت گوسفند بره

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)