دسته بندی مقالات:

کنه های موجود در دام ها

حشرات مزاحم در دامداری ها و روش از بین بردن آنها

حشرات مزاحم در دامداری ها

یکی از مشکلات اساسی و مهمی که در تمامی دامداری های روستا ها وجود دارد وجود حشرات مزاحم می باشد که این حشرات علاوه بر آزار دهنده بودنشان سبب بیماری های گوناگونی در گوسفندان می شوند که هم برای دام ها مضر هستند و هم خسارات زیادی را به دامداران وارد می کنند. انواع حشرات گوناگون در دامدارای ها وجود دارند که هرکدام نام جداگانه و ویژگی های جداگانه دارند و از جمله ی این حشرات می توان به کنه ها ، کک ها ، شپش ها ، جرب ها و… می باشند که در این مقاله قصد داریم درباره ی این حشرات مزاحم و نحوه ی مبارزه و از بین بردن آن ها اطلاعاتی بدست بیاوریم.

1- کنه ها

کنه ها یکی از حشرات خطرناک در بین گوسفندان و انواع دام ها هستند که در انتقال بیماری های مختلف بین دام ها نقش زیادی دارند. کنه ها به پوست گوسفند چسبیده و از خون آن تغذیه می کنند. از ضرر هایی که این حشره به دام ها و دامداران وارد می کند علاوه بر انتقال بیماری ها می توان به کاهش وزن و لاغر شدن دام و همچنین کاهش تولید شیر و گوشت اشاره کرد. از انواع بیماری هایی که توسط کنه ها به دام ها منتقل می شوند می توان به خون شاش و زردی اشاره کرد. کنه ها دو نوع هستند : 1- کنه های سخت 2- کنه های نرم.

الف- کنه های سخت

ماه های گرم سال زمان فعالیت کنه های سخت می باشد و به صورت یک بار در سال تخم ریزی می کنند. کنه های سخت بیشتر در قسمت هایی از گوسفند که کم پشم می باشند مثل گوش ، نزدیک دنبه ، کشاله ران و.. چسبیده و از همان نقاط تغذیه می کنند.

ب- کنه های نرم

کنه های نرم نسبت به کنه های سخت کمتر تخم ریزی می کنند اما با این تفاوت که این نوع از کنه ها در طول سال چند بار تخم ریزی می کنند این کنه ها فقط در طول شب به بدن گوسفند یا سایر دام ها می چسبند و روز خود را در شکاف های موجود در دیوار ها می گذرانند.
روش های از بین بردن کنه ها در گوسفندان و سایر دام ها
اولین مرحله برای از بین بردن این حشرات شناسایی دام های آلوده به کنه می باشد پس از شناسایی این دام ها باید تا زمان بهبودی کامل در قرنطینه بمانند. جایگاه دام ها را تخلیه کرده و بعد از تخلیه از طریق سموم کنه کش تخصصی تمامی مکان های دام ها را سم پاشی کنید از جمله ی این سموم کنه کش می توان به فن والریتد ، فلومترین ، کومافوس و… اشاره کرد.

کنه های موجود در دام ها
کنه های موجود در دام ها

2- کک ها

کک ها انواعی از حشرات هستند که اگر گوسفندی مبتلا به این نوع از حشرات شود دامدار باید تلاش زیادی در جهت رفع این آلودگی انجام دهد زیرا از بین بردن آن ها بسیار سخت می باشد به طوری که حتی سم های مختلف نیز نمی توانند موجب از بین رفتن کک ها شوند. کک ها نیز مانند اکثر حشرات خطرناک بوده و سبب انتقال بیماری های مختلف در گوسفندان و دام ها می شوند. گزش کک ها باعث می شود به دام ها ناراحتی شدیدی دست بدهد و خون از بدن آن ها خارج شود. بیماری های خطرناک طاعون خیارکی و تیفوس از جمله بیماری هایی هستند که کک ها ناقل آن ها می باشند. برای از بین بردن این کک های آزار دهنده باید تمامی اقدام های بهداشتی در دامداری ها انجام شود و همچنین باید جایگاه گوسفندان و دام ها را با سم هایی از قبیل پروپکسور ، پیروتروئید ها و.. سمپاشی کرد.

3- شپش ها

شپش ها نیز یکی از حشرات موذی در دامداری ها می باشند که همانند سایر حشرات مشکلات زیادی برای دام ها و دامداران به وجود می آورند. شپش ها دو نوع مختلف دارند که یکی از آن ها شپش های گزنده و دیگری شپش های خون خوار می باشند.

الف- شپش های گزنده

شپش های گزنده در گوسفند یا دام میزبان خود بیماری های پوستی ایجاد می کنند که البته این شپش ها بیشتر در طیور وجود دارند. از جمله علائم شپش های گزنده می توان به ریزش مو ، خارش شدید پوست و ایجاد دلمه بر روی پوست اشاره کرد.

ب- شپش های خون خوار

این شپش ها برخلاف شپش های گزنده اغلب در دام ها و گوسفندان دیده می شوند و علاوه بر انتقال بیماری های گوناگون سبب کم خونی در دام مبتلا می شوند

روش های از بین بردن شپش ها

دام های مبتلا به شپش را از سایر دام ها جدا کنید و سپس گوسفندان یا دام های مبتلا را از طریق ترکیبات ارگانوفسفره که به صورت پودری می باشند درمان کنید به طوری که این ترکیبات را به صورت مستقیم روی بخش هایی از بدن دام که آلوده می باشند بریزید.

کک های دام ها
کک های دام ها

4- جرب ها

یکی از دلایل بروز بیماری های پوستی مثل ریزش پشم و مو ، درماتیت و.. در گوسفندان این نوع از حشرات یعنی جرب ها می باشند بنابراین وقتی دام به جرب مبتلا می شود باید هرچه سریع تر آن را درمان کرد.

روش های مبارزه با جرب ها

• می توان این حشرات را از طریق حشره کش های تزریقی سیستمیک از بین برد.
• دام ها و گوسفندان از طریق سمومی مانند فوسمات و .. به حمام برده شوند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)