دسته بندی مقالات:

دنبلان گوسفند

حکم خوردن دنبلان گوسفند چیست

در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی تاثیر خوردن دنبلان گوسفند در نماز بپردازیم و خواص خوردن دنبلان را ارائه دهیم. از طرف دیگر می خواهیم به بررسی حکم خوردن دنبلان گوسفند از نظر مرجع های تقلید در فقه شیعه و سنی بپردازیم تا با حکم خوردن این اعضای گوسفند بیشتر آشنا شویم.

دنبلان گوسفند
دنبلان گوسفند

خوردن دنبلان گوسفند و شرع اسلام

همان طور که می دانیم دنبلان به بیضه حیواناتی از جمله گاو، گوسفند زنده و حیوانات مشابه آن گفته می شود که یک غده ی پر چربی و سفید رنگ می باشد. در فقه شیعه خوردن دنبلان حیوان حلال گوشتی مانند گوسفند حرام می باشد. لذا خوردن این اعضای حرام در بین شیعیان جایز نمی باشد و افراد می بایستی از خوردن آن اجتناب کنند.
در فقه سنی خوردن دنبلان مباح می باشد. همچنین آن ها بیان کرده اند که وجود دنبلان در قصابی ها دلیل بر حلال بودن آن ندارد و افراد نباید آن ها را برای مصرف خریداری کنند. از طرف دیگر می توان گفت اگرچه دنبلان سفید و پاک می باشد، اما خوردن آن در هر صورت حرام است و افراد باید از مصرف آن اجتناب کنند.
از نظر مرجع های تقلید نیز خوردن دنبلان آیا بیضه حیوانات حرام میباشد از جمله این مراجع تقلید می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    حکم خوردن دنبلان از دید امام خمینی ( ره): امام خمینی بیان کرده اند که در میان اعضای حیوانات حلال گوشت، چندین عضو آن ها حرام می باشد که یکی از آن ها بیضه یا دنبلان است.
•    حکم خوردن دنبلان از دید آیت الله سیستانی: آیت الله سیستانی هم به ۱۵ عضو حیوانات حلال گوشت اشاره کرده اند و گفته اند که این عضو ها حرام می باشند و افراد باید از خوردن آن ها اجتناب کنند. یکی از این اعضا همان بیضه یا دنبلان می باشد.
•    حکم خوردن دنبلان از دید امام خامنه ای( ره): ایشان هم فرمودند مصرف دنبلان حرام می باشد. همچنین امام خامنه ای بیان کرده اند که مصرف این عضو حیوانات حلال گوشت در صورتی جایز است که در علم پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. البته دلیل جایزه دانستن مصرف این عضو حیوانات این است که اگر برای درمان بیماری، هیچ گونه داروی دیگری در بازار ها وجود نداشته باشد و افراد ناچار به مصرف این عضو شوند، می توانند آن را مصرف کنند.
•    حکم خوردن دنبلان از دید آیت الله مکارم شیرازی: آیت الله مکارم شیرازی هم خوردن دنبلان حیوانات را حرام دانست اند و حتی حکم دادن این عضو حرام را به حیوانات دیگر از جمله سگ، حرام اعلام کرده اند.

دنبلان
دنبلان

خواص خوردن دنبلان گوسفند

همان طور هم که در بالا اشاره کردیم، خوردن بیضه یا دنبلان حیوانات حلال گوشت، حرام می باشد و افراد باید از مصرف آن خودداری کنند. از طرف دیگر می توان گفت اگر چه خوردن این غده پر چرب و سفید رنگ حرام می باشد، اما برای پیروان سایر مذاهب خوردن آن مشکلی ندارد.
با توجه به اینکه در سایر دین های آسمانی خوردن دنبلان حرام اعلام نشده است، برخی از افراد کباب دنبلان را مصرف می کنند؛ چرا که به عنوان یک غذای مزه دار کنار نوشیدنی ها از آن استفاده می کنند. علاوه بر این می توان گفت، بیضه یا همان دنبلان حیوانات به عنوان یک غذای پر طرفدار در مدیترانه شناخته شده است و جزو یکی از وعده های غذایی مدیترانه ای ها می باشد.
کباب دنبلان در کشور های خاورمیانه بیشترین استفاده ها را دارد و در بازار ها خرید و فروش می ‌شود؛ چراکه دارای مزه بسیار خوبی می باشد. لذا می توان گفت قیمت این عضو حیوانات نیز بسیار گران و بالا است؛ اما افرادی که به مصرف آن عادت کرده اند، به قیمتش توجهی نمی کنند.
از مهم ترین فواید و خواص دنبلان گوسفند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. این عضو حیوانات به دلیل اینکه دارای منیزیم و آهن می باشد، به عنوان مناسب ترین و بهترین ماده خون ساز به شمار می رود و برای افزایش باروری خانم ها بسیار مفید می باشد.
2. مصرف هورمونی که در دنبلان گوسفندان نر وجود دارد باعث تقویت و افزایش باروری اسپرم مردان می شود.
3. این غده به دلیل داشتن مواد انرژی زا، اسید سیتریک، پتاسیم، فسفر و…. برای بهبود زخم و تقویت و رشد مو ها بسیار مفید و مناسب می باشد.
اگر چه این عضو حیوانات فواید و خواص بالا را دارد، اما در دین اسلام تمامی مراجع تقلید، امامان و ائمه مصرف آن را حرام اعلام کرده اند و در احادیث بسیاری حکم شرعی آن حرام بیان شده است. از طرف دیگر، بسیاری از افراد بر این باورند که خوردن این عضو حیوانات، می تواند برای تقویت اسپرم و افزایش باروری خانم ها بسیار مفید باشد. اما پزشکان چنین باوری را قبول ندارند و خوردن این عضو حرام را جایز نمی دانند.

دنبلان
دنبلان

 

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهربان جهرمی
مهربان جهرمی
8 ماه قبل

بزرگوار : خدا در حرام شفا قرار نداده، مدفوع و ادرار حیوان حلال گوشت گرچه نجس نیست، اما خوردن آن حرام است، و مثانه ی حیوان هم به خاطر اینکه جایگاه ادرار است، حرام شده، و (منی) گوسفند هم نجس است و هم خوردن آن حرام است، حال دنبلان که جایگاه (منی) نجس می باشد، به طریق اَولی و (فحوَی الخطاب) حرام است.

مهران
مهران
4 ماه قبل
پاسخ به  دام کالا

وقتی شرعی حرومه مثل اینه در مورد خواص مواد مخدر و مشروب و… ترغیب کنیم به استفادش..

محقق
محقق
5 ماه قبل

خوردن دنبلان ازلحاظ شرعی حرام است و هیچ خواصی که از نظر علمی ثابت شده باشه ندارد ، از لحاظ شرعی هم که معلومه ، چیزی که حرام است علتی دارد که خداوند مهربان برای ما حرام کرده است و مطمئناً خواصی ندارد . فرقی هم ندارد که دنبلان گوسفند باشد دنبلان گاو باشد و یا دنبلان هر موجودی دیگر . وخواصی که در رابطه با دنبلان گفته میشود مثل افزایش باروری و درمان ناباروری و افزایش رشد مو و امثالهم دروغی بیش نیست با یک تحقیق اجمالی میشه متوجه شد .

بهراد
بهراد
4 ماه قبل
پاسخ به  محقق

میخام بدونم این خدایی که دمبلان رو حرام کرده فقط با مراجع مشورت کرده و بهشون گفته
و چرا در گذشته چنین مزخرفاتی بین اقایون احمق رایج نبوده

دالا
دالا
1 ماه قبل
پاسخ به  بهراد

خودتم جزء احمق ترین آدمایی .نفهم

فرح بابایی
فرح بابایی
2 ماه قبل
پاسخ به  محقق

ما مریض داریم یک بیماری بسیار نادر درمانش فقط گفتند دمبلان هست خودمونم خنده مون گرفته بود …اخه دمبلان …مگه میشه…جالبش اینجاس رفتیم بخریم دیدیم ووای چقدرم گرونه خیر سرش…اما مریض ما واقعا با خوردن دمبلان قشنگ معجزه شد…چون قبل دمبلان دیگه دست و پا از هر دکتر و بیمارستان و درمانی بریده بودیم …
هیچی بیخود نیست

جلال الدين
جلال الدين
14 روز قبل

چرا گفتین در مذهب سنی مباح است؟ لطفا منبع ارائه دهید بدون بدلیل نقل نکنید چون در مذهب حنفی حرام است.

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)