دسته بندی مقالات:

زبان گوسفند

خواص زبان گوسفند

زبان گوسفند چه خواصی دارد؟

زبان گوسفند را می توان یکی از غذا های خوشمزه و محبوب در بین ایرانیان معرفی کرد که به عنوان یک غذای اصیل هم می توان از آن نام برد. معمولا مصرف آن به همراه دیگر قسمت های کله گوسفند همراه می شود اما به تنهایی هم می تواند نقش یک غذای کامل را ایفا کند. علاوه بر طعم خوب زبان خواص بی شماری هم برای آن بیان می شود. برای مثال زبان را می توان سرشار از پروتئین، سدیم، پتاسیم، سدیم، ویتامین C6، ویتامین b12، منیزیم و آهن معرفی کرد که هر یک از این مواد در سلامتی بدن نقش موثری دارند.
در رابطه با سایر فواید زبان گوسفند می توان به مستحکم شدن بافت های سلولی بدن اشاره کرد. با توجه به میزان بالای پروتئین در زبان می توان انتظار داشت که مصرف آن باعث استحکام بافت ها شود. به همین دلیل افرادی که به صورت حرفه ای به ورزش بدنسازی می پردازند از این ماده غذایی استفاده می کنند. علاوه بر این زبان گوسفند در التیام زخم های بدن مفید بوده و با توجه به این که مقدار زیادی روی در زبان وجود دارد در التیام سریع زخم ها موثر می باشد.
تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از مواردی است که در رابطه با خواص زبان گوسفند می توان به آن اشاره کرد. همان طور که گفته شد زبان سرشار از سدیم و پتاسیم می باشد که این مواد در تقویت سیستم ایمنی مفید بوده و می تواند تمام ویروس ها و باکتری هایی که موجب بیماری می شوند را از بین ببرند. درمان کم خونی یکی دیگر از خواص زبان گوسفند می باشد. آهن بالای زبان باعث تولید هموگلوبین در بدن شده و کم خونی در بدن را جبران می کند.

زبان گوسفند
زبان گوسفند

مصرف زبان گوسفند در دوران بارداری

در رابطه با ممنوعیت هایی که برای خوردن زبان گوسفند و کله پاچه بیان می شود گاهی با این موضوع رو به رو می شویم که زنان باردار نباید از زبان در برنامه ی غذایی خود استفاده کنند. اما در این رابطه باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه می باشد. در واقع یک قاعده کلی در دوران بارداری وجود دارد و آن هم این است که افراط و تفریط در مصرف هر نوع ماده غذایی می تواند برای سلامتی مادر و جنین مضر باشد و زبان گوسفند هم از این موضوع مستثنی نیست. به همین دلیل اگر این ماده غذایی به اندازه مصرف شود نه تنها مضر نخواهد بود، بلکه به واسطه ی موادی که در زبان وجود دارد می توان آن را ماده ای مفید و مغذی در دوران بارداری معرفی کرد.

طبع زبان گوسفند

با توجه به این که طب سنتی در ایران از جایگاه خاصی برخوردار می باشد معمولا افراد برای قرار دادن انواع مواد غذایی در برنامه غذایی روزانه خود به دنبال این هستند که طبع مواد غذایی را تشخیص دهند و متناسب با ذائقه خود از انواع مواد غذایی استفاده کنند. در رابطه با زبان گوسفند باید گفت که طبع آن سرد بوده و باید برای استفاده از آن از مصلحاتی با طبع گرم استفاده کرد. برای مثال می توان از سیر، فلفل سیاه و یا فلفل قرمز در کنار زبان استفاده کرد. به همین دلیل مصرف زیاد زبان به افرادی که سرد مزاج هستند توصیه نمی شود.

فواید زبان گوسفند
فواید زبان گوسفند

میزان کالری زبان گوسفند

یکی از مواردی که در تهیه ی یک رژیم غذایی مناسب باید مورد توجه قرار گیرد، میزان کالری مواد غذایی می باشد. این موضوع به خصوص برای ورزشکاران و خانم ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. به طور کلی کله پاچه گوسفند و اجزای آن در دسته غذا های پرکالری دسته بندی می شوند. بر همین اساس می توان گفت که زبان در حالتی که به صورت ملایم به همراه آب پخته شود، 275 کیلو کالری و در صورتی که به صورت خام باشد، 222 کیلو کالری در هر 100 گرم می باشد. بر همین اساس در هر 100 گرم زبان 275 کیلو کالری انرژی، 0 گرم کربوهیدرات، 22 گرم پروتئین، 21 گرم چربی، 58 گرم آب، 0 گرم قند و 189 میلی گرم کلسترول موجود می باشد.

طبخ زبان گوسفند

حال که با خواص و فواید زبان گوسفند آشنا شدید ممکن است به فکر خرید و طبخ آن افتاده باشید. طبخ این غذا کار بسیار ساده ای است و فقط مدت زمان آن کمی طولانی است. برای این کار ابتدا زبان را کاملا شسته و آن را به همراه کمی پیاز، ادویه و آب در داخل زودپز به مدت نیم ساعت بپزید. سپس زبان را از زودپز خارج کرده و بعد از سرد شدن پوست آن را جدا کنید. سپس بر روی زبان ها نمک زده و آن را به همراه آبی که در زودپز باقی مانده است به قابلمه ای دیگر منتقل کنید. سپس زبان را بر روی شعله بسیار کم قرار دهید و تا زمانی که کاملا قوام بیاید و پخته شود آن را از روی شعله برندارید.

نحوه پخت زبان گوسفند
نحوه پخت زبان گوسفند

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)