دسته بندی مقالات:

شیر بز

خواص شیر بز

شیر بز چه خواصی دارد؟

امروزه شیر بز به یکی از محبوب ترین انواع شیر در سراسر جهان تبدیل شده است و این محبوبیت از مواد مغذی موجود در آن نشات گرفته است. امروزه مصرف این نوع شیر در سراسر جهان به حدود 70 درصد رسیده است که آن را می توان عدد چشمگیری معرفی کرد. شیر بز را می توان منبع مهم موادی همچون انواع مواد معدنی، پروتئین، ویتامین، کلسیم، فسفر، منیزیم، مس، امگا 3، ویتامین های A، C و D، روی و … معرفی کرد و از همین رو است که آن را یکی از مواد غذایی مهم در سلامتی معرفی می کنند. در ادامه به برخی از خواص و فواید شیر بز بر سلامتی بدن اشاره خواهیم کرد.

شیر بز
شیر بز

1_ تقویت استخوان ها و مفاصل: با توجه به این که مقدار قابل توجهی کلسیم در شیر بز وجود دارد آن را می توان یکی از منابع مهم در تقویت استخوان ها و مفاصل بدن معرفی کرد. کلسیم این شیر بیشتر از شیر گاو می باشد و به کسانی که ضعف در استخوان دارند خوردن آن توصیه می شود.
2_ ضد التهابی: برخی از افراد با خوردن شیر گاو دچار حساسیت و التهاب می شوند و علت این که بیشتر مردم تمایل به خوردن شیر بز دارند را می توان خاصیت ضد التهابی آن معرفی کرد. خاصیت ضد التهابی به این دلیل در این شیر وجود دارد که نوعی آنزیم منحصر به فرد و خاص در آن وجود دارد که مانع از ایجاد حساسیت در بدن می شود.
3_ تقویت کننده متابولیسم: با توجه به این که مقدار مواد مغذی موجود در شیر بز بیشتر از شیر گاو می باشد مصرف آن برای خانواده ها به صرفه تر بوده و می تواند در تقویت متابولیسم بدن برای خانواده ها مفید تر باشد. این شیر حدود 40 درصد از نیاز هر فرد به کلسیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین B در طول روز را برای بدن فراهم می کند. علاوه بر این این نوع شیر جذب آهن و مس را در بدن افزایش می دهد.
4_ محافظت از قلب: مقدار اسید چرب مفید در شیر بز دو برابر شیر گاو است و به همین دلیل است که مصرف آن می تواند در کنترل کلسترول بدن مفید باشد. این متعادل سازی در سلامت قلب و عروق و جلوگیری از سکته های قلبی مفید می باشد. علاوه بر این پتاسیم موجود در این نوع شیر باعث کاهش فشار خون شده و در سلامت قلب نقش موثری دارد.
5_ افزایش ایمنی بدن: یکی از مواد مغذی که در شیر بز به وفور یافت می شود، سلنیوم می باشد که این ماده می تواند در افزایش ایمنی بدن مفید باشد. در واقع سلنیوم بدن را در برابر انواع عفونت و بیماری ها مقاوم می کند.
6_ کاهش وزن: اگر چه میزان اسید های چرب در این شیر بیشتر از شیر گاو می باشد اما نوع این اسید ها از نوع بد نیست و به همین دلیل مصرف آن باعث چاقی بدن نمی شود.
7_ درمان کم خونی: خوردن شیر بز به افرادی که دچار کم خونی می باشند توصیه می شود. با توجه به این که مقدار زیادی آهن در این شیر وجود دارد می تواند کمبود آهن در بدن را جبران نماید. همچنین این شیر تداخل بین آهن و کلسیم را که باعث جذب کمتر آهن در بدن می شود را کاهش می دهد و این موضوع را می توان یکی دیگر از خواص آن معرفی کرد.

شیر بز و خواص آن

شیر بز و خواص آن

مصرف شیر بز در دوران بارداری

با توجه به مواردی که در رابطه با خاصیت شیر بز بیان شد می توان آن را یکی از مواد غذایی مفید در دوران بارداری معرفی کرد. این شیر برای رشد جنین یکی از بهترین مواد غذایی می باشد به طوری که مصرف روزانه دو لیوان از آن برای زنان باردار توصیه می شود. مصرف این شیر جنین را از ضعف احتمالی محافظت کرده و در رشد مغز جنین تاثیر مثبت دارد. مصرف این شیر حتی در دوران شیردهی مادر هم توصیه می شود چرا که مصرف آن باعث افزایش شیر مادر شده و می تواند در رفع نیاز های نوزاد مفید باشد. به خصوص با افزایش سن نوزاد مصرف شیر او هم افزایش می یابد و لازم است که مادران شیرده مصرف شیر بز را در برنامه ی غذایی خود قرار دهند.

ممنوعیت های مصرف شیر بز

همان طور که می دانید برخی از مواد غذایی ممکن است محدودیت هایی در مصرف داشته باشند و مصرف آن ها برای افرادی که دچار مشکلات خاص می باشند مضر باشد. در رابطه با شیر بز باید گفت که به طور کلی محدودیت و ممنوعیت خاصی برای مصرف آن بیان نشده است و حساسیت خاصی در مصرف کنندگان این شیر دیده نشده است. اما به طور کلی نکته ای که در رابطه با هر نوع ماده غذایی وجود دارد و این شیر هم از آن مستثنی نیست، مصرف به اندازه ی آن است. اگر مصرف آن بیش از اندازه باشد ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

خاصیت شیر بز
خاصیت شیر بز

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)