دسته بندی مقالات:

یونجه

خواص مصرف یونجه برای گوسفند

مصرف یونجه برای گوسفندان تاثیر بسزایی در بازدهی کلی، تندرستی و راحتی گله دام ها دارد. هزینه های مربوط به خوراک و تغذیه دام حدودا ۲/۳ کل مخارج مربوط به تولید در صنعت دامپروری را تشکیل می دهد، حائز اهمیت است که تولید کننده ها، مدیریت خوراک را جزو مهم ترین اولویت های خود می گذارند. مواد مقوی مورد نظر دام ها با مغایرت در سن، وزن بدن و مرحله ساخت متمایز است. پنج گروه مهم عناصر غذایی مورد نظر دام ها شامل آب، انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.
در زمان چرا، دام ها می توانند نیازهای غذایی خود را به راحتی فراهم نمایند. همچنین می توانند مکمل غذایی خود که شامل نمک و مواد معدنی می باشد را تامین کنند. ولی مواقعی که علوفه ‌کم است و فصل چرا نمی باشد به دام ها یونجه داده می شود. مصرف یونجه برای گوسفند خواص بی شماری به دنبال دارد.

یونجه
یونجه

مزیت های مصرف یونجه برای دام

یونجه برای گوسفندان یکی از علوفه های خیلی حائز اهمیت در خوراک آنها به حساب می آید. این گیاه از بالاترین ارزش غذایی برخوردار می باشد. می تواند برای تغذیه گوسفندان بهترین انتخاب باشد و احتیاجات غذایی گوسفندان را برآورده نماید. یونجه مرغوب در جیره غذایی این حیوانات می تواند در تندرستی آنها خیلی اثربخش باشد.

اهمیت مصرف یونجه برای گوسفند

مصرف یونجه برای گوسفند چه اهمیتی دارد؟ یونجه به یک نوع گیاه و غذای بسیار مرغوب و مقوی دام ها گفته می شود. از این نوع گیاه اکثرا به شیوه تر و خشک جهت فراهم سازی خوراک دام ها بهره برده می شود. اکثر دامداران جهت بهره وری بیشتر، یونجه خیلی زیادی را جهت تغذیه گوسفندان بکار می برند. بدین شکل که تقریبا ۶۰٪ از غذای دام را این علوفه تشکیل داده است. یونجه از لحاظ غذایی از سطح کیفی بالایی برخوردار می باشد. دام ها هم می توانند با استفاده از آن مواد غذایی خیلی زیادی را اخذ نمایند و در هضم آن هم دستخوش مشکل نشوند. بدین علت دامداران اکثرا برای گوسفندان شیری از گیاه و جیره غذایی یونجه بهره می برند. تا بدین وسیله سبب بهره وری و رشد هر چه بهتر دام های خود شوند.

چراگاه گوسفند
چراگاه گوسفند

مزیت های گیاه یونجه

یونجه دارای مقدار زیادی مواد معدنی می باشد که جهت نمو و سلامت دام خیلی اهمیت دارد. مواد معدنی عمده موجود در این گیاه کاربردی شامل کلسیم، منگنز، کلسیم و فسفر می باشد. چنانچه این ماده معدنی مهم در سهم روزانه دام های شیرده موجود نباشد، استخوان های گوسفندان با گذشت زمان سست، شکننده و آسیب پذیر می شوند. از دیگر خصوصیات با ارزش این گیاه انرژی می باشد.
انرژی مورد حائز اهمیتی در خوراک گوسفندان می باشد. گوسفندان جهت انجام هر اموری به انرژی احتیاج دارند. فقدان انرژی در گوسفندان سبب لاغری زیاد، کسالت، بی حالی، سستی، تولد نوزادان با وزن کم، بیماری و کم شدن زیاد تولیدات (شیر، گوشت، پشم) می شود. انرژی حاصل در این گیاه به آسانی به بدن دام جذب می شود و دارای حداکثر انرژی مدنظر می باشد. به آسانی خوراک گوسفندان از این علوفه تامین می شود.

کاه مناسب گوسقند
کاه مناسب گوسقند

بررسی خواص مصرف یونجه برای گوسفند

مصرف یونجه برای گوسفند چه فوایدی دارد؟ دادن مواد غذایی مناسب و مرغوب به انواع گوسفندان سبب می شود تا آنها بیشترین بهره وری ممکن را داشته باشند. اگرچه در این میان جیره های غذایی متمایزی موجود می باشد که هر یک از ارزش غذایی مختص به خود برخوردار می باشند. همانطور که قبلا هم ذکر شد اکثر دام ها به منظور اینکه به امور متنوع بپردازند به انرژی احتیاج دارند. در این میان انرژی هم از تغذیه و جیره غذایی مطلوب و مرغوب به دست می آید. بدین علت چنانچه شما در پی اخذ مناسب ترین بهره وری از دام خود می باشید بایستی بهترین تغذیه را در دسترس آنها قرار دهید تا مواد مورد نظر جهت رشد را کسب کنند. در این بین مواد مغذی چون یونجه، کاه، ذرت و… جهت اقسام گوسفند وجود دارد ‌که دامپروران مطابق وضعیت فیزیکی و مقاصدی که از دامداری دارند به جیره بندی این خوراک برای گوسفندان خواهند پرداخت.
یکی از بهترین مواد خوراکی که دامپروران می توانند جهت تغذیه انواع نژاد دام ایرانی و خارجی مدنظر بگیرند، یونجه می باشد. از خواص مصرف یونجه برای گوسفندان می توان به این مورد اشاره کرد که این علوفه و ماده خوراکی شامل پروتئین های متنوع و مواد معدنی ضروری جهت رشد دام ها می باشد.
بدین علت بیشتر دامداران این گیاه را جهت تغذیه بره و حتی حیوانات پرواری بکار می برند تا آنها در مدت زمان اندکی رشد کنند و به وضعیت مطلوبی دست پیدا کنند. شما دامداران که در پی دستیابی به بهترین بازدهی و برآیند ممکن هستید با افزودن یونجه به رژیم غذایی دام های خود می توانید به بازدهی مدنظر دست پیدا کنید.
یونجه به عنوان یکی از مناسب ترین و اصلی ترین مواد خوراکی برای گوسفندان معرفی شده است. این ماده خوراکی همانطور که بیان شد شامل ویتامین های متعدد و پروتئین های ضروری جهت رشد دام ها می باشد. این گیاه از مواد غذایی خیلی قوی است که دارای مواد معدنی و پروتئین و ویتامین خیلی زیادی می باشد. بدین شکل که تقریبا ۵۰٪ از پروتئین موجود در یونجه در درون برگ های این گیاه وجود دارد. بدین علت دامدارانی که می خواهند دست به پرواربندی دام خود نمایند بایستی از مواد غذایی یونجه بهره ببرند. از خواص مصرف یونجه برای گوسفندان این است که دام به وزن مدنظر شما دست پیدا می ‌کند.
ارزش غذایی مصرف یونجه برای گوسفند

کشت یونجه
کشت یونجه

ارزش غذایی مصرف یونجه برای گوسفند

همانطور که می دانید مصرف یونجه برای گوسفند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یونجه به اسم یکی از بهترین خوراک ها و مواد غذایی معرفی شده است که شما می توانید با بکارگیری آن سبب رشد هر چه بهتر دام های متنوع شوید. این علوفه برای دام ها از ارزش غذایی خیلی بالایی برخوردار است. بدین صورت که در این علوفه اقسام مواد معدنی، پروتئین و… یافت می شود و حدود ۵۰ درصد از این گیاه را پروتئین تشکیل داده است. بدین علت این ماده غذایی از ارزش خیلی بالایی برخوردار می باشد و اکثر دامداران جهت تغذیه دام های خود از این گیاه بهره می برند. چرا که با هدایت انواع متنوع مواد خوراکی و با سطح کیفی عالی به بدن گوسفندان سبب می شود تا رشد و بهره وری بیشتری را از خود به نمایش بگذارد.
شما دامداران گرامی بایستی بدانید که این علوفه با دارا بودن مقدار زیادی مواد معدنی متنوع می تواند اثربخشی بسزایی روی بالا بردن وزن دام و حتی بالا بردن تولید شیر دام داشته باشد. بدین علت شما چنانچه در پی پروار بندی و حتی بکارگیری شیر گوسفند های خود می باشید بایستی حتما از یونجه برای دام خود بهره ببرید.
مصرف یونجه برای گوسفندان از اهمیت بسزایی برخوردار است بدین علت کشت آن برای دامداران حائز اهمیت می باشد. یونجه به شکلی است که شما می توانید با شیوه های استاندارد و اصولی آن را در وضعیت و نواحی متنوع کشت نمایید. اگرچه بایستی دقت نمایید که کشت این گیاه در زمین های کشاورزی پر بار و حاوی ph نتایج بهتری دارد. همچنین بایستی به این مسئله هم توجه نمایید که آبیاری مرتب و بکارگیری کود گیاهی مناسب می تواند روی رشد این علوفه خیلی اثرگذار باشد. زمان برداشت این گیاه برای اقسام دام هم متمایز می باشد. به عنوان مثال برای گوسفندان شیرده بایستی این علوفه را در روز ۲۸ برداشت نمایید تا مواد معدنی ضروری را در خود داشته باشد و احتیاجات آنها را رفع کند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)