دسته بندی مقالات:

روده گوسفندی

خواص و کاربردهای روده گوسفند

اهمیت ارزش غذایی بالای پروتئین های حیوانی

افزایش بی رویه رشد جمعیت و از طرف دیگر تامین احتیاجات غذایی یکی از دغدغه های مهم این روزهاست که برای تامین احتیاجات غذایی پروتئین ها نقش بسیار حیاتی را دارند. مهمترین  و مغذی ترین منبع برای رفع این احتیاج استفاده از گوشت می باشد. علاوه بر گوشت سایر قسمت های بدن گوسفند هم دارای پروتئین های مغذی می باشد. یکی از پرخاصیت ترین قسمت های بدن گوسفند روده است و به دلیل حلال بودن آن در بیشتر کشورهای اسلامی مصرف خوراکی دارد.
تقاضای بالا برای خرید روده گوسفند به دلیل وجود ارزش غذایی بسیار بالا و پروتئین دامی که دارای اسید های آمینه ضروری می باشند روز به روز در حال افزایش است و امروزه در بیشتر کشورهای اروپایی از این روده به عنوان یک پوشش طبیعی در صنایع سوسیس و کالباس استفاده می کنند. کاربردهای بسیار بالایی برای این قسمت بدن گوسفند تعریف شده که در این مقاله به مهمترین این کاربرد ها می پردازیم. روده گوسفند به دلیل داشتن مقادیر بالایی از کلاژن ( فیبر پروتئینی اصل در ساخت بافت های اتصالی و استخوان) ها بسیار موثر می باشد توصیه می شود که به عنوان یک محصول غذایی در نظر گرفته شود.

روده گوسفندی
روده گوسفندی

 مهمترین کاربرد روده گوسفند

گوسفند حیوانی است که چه به صورت زنده و چه ذبح شده آن فواید بسیار زیادی برای انسان دارد. نه تنها گوشت آن بلکه تقریبا تمامی اجزای آن کاربردهای مفیدی را در  صنایع غذایی تا صنعت کفش و ..  دارند. در گذشته بیشتر از روده گوسفند برای ساخت تیر و کمان، انواع شلاق و زه استفاده شده اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و پی بردن به خواص و کاربرد بالای روده گوسفند امروزه در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. روده به دلیل دارا بودن بافت سخت و منعطفی که دارد به راحتی گسسته نمی شود و همین امر فواید و مزایای آن را چند برابر کرده است. سایر کاربردهای آن عبارت است از:
– استفاده از آن در ساخت سوسیس و کالباس که  یکی از محبوب ترین فست فود در جهان است
– ساخت سیم برای ادوات موسیقی چون تار و ویولن
– استفاده در ساخت برخی از وسایل ورزشی چون راکت تنیس
– تهیه انواع لاستیک
– چادر شب
– نخ بخیه برای جراحی
– استفاده از آن در ساخت تیر و کمان
– نوارهای محکم، تسمه  قابل اطمینان برای انتقال  حرکت چرخ ها

کاربرد روده گوسفند
کاربرد روده گوسفند

تاریخچه استفاده از روده گوسفندی

از گذشته های دور یکی از خوشمزه ترین غذاهای بشر استفاده از روده گوسفند بوده و هنوز هم از آن به عنوان یکی از غذاهای خوشمزه یاد می شود و همچنان مصرف خوراکی دارد در کنار مصرف غذایی سایر کاربردهای آن عبارت است از تولید شلاق و تیرکمان و بسیاری از ادوات جنگی و شکاری و … به علت کاربرد بسیار بالای این بخش از بدن گوسفند و مهم بودن آن، بخش شغلی جدا برای پاکسازی و آماده سازی آن به نام زهتابی وجود دارد که این امر نشان دهنده ارزش بالای آن است.
این شغل هم چنان در برخی از نقاط کشور موجود می باشد و تمامی مراحل کار به صورت دستی صورت می گیرد که این امر در کیفیت روده های گوسفندی تولید شده بسیار موثر است. مرغوبیت روده گوسفندی بسیار بالاتر از روده بز می باشد و اینکه روده گوسفندان مناطق سردسیر بسیار سفت تر از روده گوسفندانی است که در مناطق گرمسیر حضور دارند. روده ها به دلیل اینکه کم وزن، ظریف، منعطف و در عین حال ناگسستنی هستند کاربرد آن ها را  در  بسیاری از صنایع دو چندان کرده است.

روده گوسفندی برای پوشش سوسیس و کالباس

روده گوسفندی برای پوشش سوسیس و کالباس

صادرات روده گوسفند در ایران

خوشبختانه امروزه ایران در صادرات روده گوسفند درخشان عمل کرده به گونه ای که در بازارهای جهانی روده گوسفند به خوبی شناخته شده است و مقام نخست را در زمینه صادرات روده گوسفند در جهان دارد که این محصول امروزه به عنوان یکی از با ارزش ترین کالاهای اقتصادی در جهان است که روده گوسفندی ایران نه تنها در زمینه تولید بلکه از لحاظ کیفیت نیز رتبه نخست را دارد و کاملا در بازارهای اروپایی رهبری بازار را بر عهده گرفته است به گونه ای که بعد از زعفران و خاویار سومین محصول صادراتی ایران می باشد.

متاسفانه در کشور ما سرمایه گذاری خوبی بر روی  فرآوری های روده گوسفند صورت نگرفته و هیچ صنایعی برای فرآوری روده در کشور تاسیس نشده  و روده خام را به بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می کنند و این کشورها با استفاده از فرآورده های حاصل از این روده های با کیفیت سالیانه سود بسیار بالایی را کسب می کنند. و همین امر سبب شده که ایران در این زمینه رتبه نخست صادرات را داشته باشد و تاسف بار تر از این، کیفیت بالای رودهای  صادراتی  ایران می باشد که کشورهای دیگر  بر روی آن مانور می دهند. امید است که در آینده ای نزدیک شاهد تحولی شگرف در تولید فرآوری های حاصل از این محصول با ارزش در کشور باشیم.
مهمترین مراحل آماده سازی و پاکسازی روده گوسفند (کار زهتابی)
– تهیه کردن روده از کشتارگاه
– پاکسازی روده و خارج کردن تمامی محتویات داخل آن قبل از اینکه روده تغییر رنگ بدهد (لش گیری
– ضدعفونی کردن روده ها با استفاده از نمک
– درجه بندی روده ها برای استفاده در ساخت تجهیزات مختلف

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)