دسته بندی مقالات:

انگل داخلی گوسفند

داروی ضد انگل برای گوسفند

ضد انگل گوسفند

گوسفندان همواره در خطر ابتلا به برخی از بیماری ها و انگل ها خواهند بود. انگل ها به راحتی می توانند در بدن این موجودات رخنه کرده و آسیب های جدی را برای دام در پی داشته باشند. برخی از علائم در دام نشان دهنده ی وجود انگل در درون بدن گوسفندان خواهد بود. استفاده از داروی ضد انگل می تواند برای درمان و جلوگیری از بروز این بیماری در دام نقش موثری داشته باشد. اقدام سریع برای جلوگیری از بروز این بیماری نه تنها در سلامت دام نقش موثری خواهد داشت، بلکه سبب رفع آسیب های اقتصادی حاصل از این بیماری می شود. انگل ها در صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

انگل داخلی گوسفند
انگل داخلی گوسفند

 

دسته بندی انگل های گوسفندان

•    انگل های داخلی

برخی از انگل ها با فعالیت های درونی ، سبب ضعیف شدن عملکرد برخی از دستگاه های درون بدن گوسفند شده و در نهایت سبب مرگ دام نیز خواهد شد. برخی از این انگل ها که در درون بدن دام فعال می شوند عبارتند از تنیای روده ی گوسفند ، انگل های معده و ریه ، کپلک. این نوع از انگل ها با در پی داشتن برخی از علائم در بدن گوسفند خودنمایی می کنند. برخی نیز به صورت پنهان رشد نموده و کم کم سبب از بین رفتن دام خواهند شد. در ادامه به بررسی انواع داخلی این انگل ها می پردازیم :

– انگل تنیای روده ی گوسفند :

یکی از انواع انگل ها که دام را از بین می برد ، انگل تنیای روده می باشد. این انگل با درگیر نمودن روده به بیماری ، باعث کاهش عملکرد و در نتیجه از بین رفتن آن می شود. از علائم این بیماری می توان به درد شدید دام اشاره نمود که با لگد زدن به شکم می توان متوجه آن شد. علائم دیگر بروز این بیماری ، لاغری شدید دام است. به دلیل اسهال بسیار زیاد دام ، گوسفند بسیار نحیف و لاغر می شود. برای اینکه دام به این بیماری مبتلا نشود ، بهتر است داروی ضد انگل را در زمان مناسب ( اواخر ماه خرداد) دریافت نماید. در زمانی که دام به این بیماری مبتلا شد نیز می توان برای درمان از داروی ضد انگل استفاده نمود. اما بهتر است هر دو هفته یکبار از دارو استفاده شود.

 انگل روده گوسفند
انگل روده گوسفند

– انگل کپلک گوسفند :

یکی از انگل های رایج که در کبد دام جایگزین می شود و شروع به فعالیت می نماید؛ انگل کپلک دام خواهد بود. این انگل با رشد خود سبب از بین رفتن و بیمار شدن کبد دام می شود. علائمی که نشان دهنده ی وجود این انگل در درون بدن دام است عبارتند از : ریزش نا مناسب پشم ، ورم بسیار زیاد در زیر گلوی دام ، کم خونی ، ضعف و لاغری بسیار زیاد . دامداران با توجه به علائم ذکر شده می توانند از داروی ضد انگل استفاده نموده و این انگل را کنترل و از بین ببرند. البته زمان استفاده ی مناسب از این داروی ضد انگل ، قبل از دوره ی پرواربندی دام میباشد.

انگل کپلک گوسفند
انگل کپلک گوسفند

– انگل قزل قورت ( معدی و ریوی ) :

اغلب گوسفندانی دچار این انگل ها می شوند که در مناطق پر بارش رشد می نمایند. این انگل ها از طریق علوفه ی آلوده وارد بدن دام شده و آسیب های جدی را برای دام به ارمغان می آورند. از علائم وجود این انگل همانطور که از نام آن پیداست ، مشکلات ریوی و مشکلات معده برای دام خواهد بود. مشکلات تنفسی ، لاغری بسیار زیاد دام ، اسهال شدید با رنگ سیاه و قهوه ای و در برخی از مواقع شکستگی پشم دام از جمله عوامل مشخص کننده ی وجود این انگل درون بدن دام می باشد. برای از بین بردن این انگل درون بدن دام می توان از داروی ضد انگل که به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده نمود. اغلب در بسیاری از موارد استفاده از داروهای ضد انگل قبل از بردن گوسفندان به مرتع و یا بعد از آن ، می تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد.

گوسفند

گوسفند

•    انگل های خارجی

همانطور که ذکر شد علاوه بر انگل های داخلی نوع دیگری از انگل ها موجود هستند که آسیب های دیگری را برای گوسفندان به ارمغان می آورند. انگل های خارجی سیستم عملکرد متفاوت تری نسبت به انگل های داخلی خواهند داشت. از جمله این انگل ها می توان به کنه و شپش اشاره نمود. انگل های خارجی نیز در برخی از مواقع سبب از بین رفتن دام خواهند شد. برای رفع این انگل ها از روش های مختلفی می توان استفاده نمود.
* حمام های ضد انگل و کنه که داروهای مخصوصی را استفاده می نمایند ، برای از بین بردن این انگل ها بسیار مناسب می باشد.
* پشم چینی نیز یکی از راه های از بین بردن این انگل ها می باشد. اما پشم چینی به تنهایی در برخی از مواقع کارساز نبوده است. استفاده از حمام دارویی پس از پشم چینی تاثیرات بسیار ایده آلی بر روی این انگل زدایی خواهد داشت.
* استفاده از شستشوی محل نگهداری دام و همچنین سم پاشی مناسب در محل نگهداری دام نیز می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی از بین رفتن این انگل ها داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)