دسته بندی مقالات:

بیماری های چشمی گوسفندان

دلایل سفیدی چشم گوسفند چیست ؟

نگهداری انواع گوسفندان و دام زنده مشکلات زیادی دارد و دامداران باید تمامی نکات مهم در نگهداری انواع دام ها را بدانند زیرا گوسفندان و دام ها نسبت به بسیاری از بیماری ها حساس بوده و متاسفانه خیلی زود دچار بیماری می شوند بنابراین مهم ترین وظیفه ی هر دامداری حفظ سلامت دام های خود می باشد. یکی از بیماری هایی که گوسفندان ، بز ها و سایر دام ها به آن مبتلا می شوند عفونت چشمی است ، برخی از عفونت های چشمی سبب می شوند که چشم گوسفند سفید شده و به مرور زمان کور شود اما اگر این عفونت ها به موقع مشاهده و درمان شود هیچ گونه آسیبی به گوسفند وارد نمی شود.

علائم عفونت چشمی در دام ها

اگر به هر دلیلی چشم گوسفند ، بز یا گاو دچار عفونت شد از طریق مشاهده ی چشم این دام ها می توانید متوجه این عفونت شوید. از جمله علائم عفونت چشم دام ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1-    چشم دام در صورت ابتلا به عفونت های چشمی اشک ترشح می کند.
2-    پوسته پوسته شدن چشم دام
3-    چشم گوسفند در صورت ابتلا به عفونت قرمز می شود.
4-    متورم شدن چشم دام
5-    وجود هاله ای سفید در اطراف چشم دام
6-    هنگامی که چشم دام عفونت می کند مو های اطراف چشمش شروع به ریزش می کنند.
7-    اگر عفونت سبب شود سفیدی چشم افزایش یابد گوسفند یا دام مبتلا به دلیل تار دیدن اطراف با اشیاء پیرامون خود برخورد می کند.
8-    …..

بیماری های چشمی گوسفندان

بیماری های چشمی گوسفندان

مشکلات و بیماری های چشمی در گوسفندان و سایر دام ها

در گوسفندان ، بز ها و گاو ها بیماری و مشکلات چشمی زیادی وجود دارد که سبب می شود قسمتی از چشم دام سفید شود و این سفیدی به مرور زمان بیشتر شده و کم کم دام را کور می کند بنابراین دامداران باید درباره ی تمامی این مشکلات اطلاعات کافی داشته باشند تا در صورت مشاهده ی هرکدام از آن ها روش های درمان را بدانند و به درمان گوسفند مبتلای خود بپردازند. اکنون به مطالعه ی برخی از این مشکلات و روش های درمان آن ها می پردازیم :

• پلک های معکوس (آنتروپیون)

این مشکل در شرایطی به وجود می آید که در آن بیشتر اوقات پلک پایین دام به سمت داخل چشم تا می خورد و سبب ریزش اشک در دام مبتلا و همینطور سوزش چشم می شود. در برخی از موارد مشاهده شده است که هر دو پلک دچار این مشکل می شوند که در این شرایط وضعیت سوزناک تر است. یکی از دلایل ابتلا به این مشکل در گوسفندان قرار گرفتن آن ها به مدت طولانی در معرض اشعه های  ماوراء بنفش خورشید و یا در معرض لامپ های گرمایشی می باشد. دام مبتلا به آنتروپیون اولین علامتی که از خود نشان می دهد ریزش اشک از چشم و تشکیل هاله سفید رنگ در چشم است. این بیماری خطرناک بوده و در برخی از موارد کور شدن دام می شود.

• درمان بیماری آنتروپیون

با تزریق 2 سی سی پروکین پنی سیلین این بیماری درمان می یابد و این تزریق باید در زیر پوست پلک دام مبتلا انجام شود. البته استفاده از پروکین پنی سیلین تا حدی درمان بخش است که این بیماری شدت نیافته باشد در غیر این صورت در موارد شدت یافته تنها با انجام عمل جراحی می توان این مشکل را برطرف کرد. پروکین پنی سیلین در اکثر مواقع موجب بهبودی گوسفند مبتلا می شود زیرا این ماده جذب پلک می شود و پلک را متورم می کند تا پلک به بیرون کشیده شده و مژه ها دیگر نتوانند چشم را تحریک کنند.

سفید شدن چشم گوسفندان در اثر بیماری

سفید شدن چشم گوسفندان در اثر بیماری

• پینکی آی (چشم قرمز)

پینکی آی یا همان قرمزی چشم نوعی التهاب چشمی می باشد که از جمله عوارض آن سوزش چشم در گوسفند مبتلا ، بز مبتلا و یا سایر دام های مبتلا بوده و این بیماری متاسفانه سبب عفونت های چشمی می شود. این بیماری که در بین دام ها بسیار شایع است می تواند از طریق انواع ترشحات چشمی و مگس ها به یونجه ها انتقال پیدا کند و گوسفندان و سایر دام های گله ها از طریق خوردن این یونجه ها بیمار شوند.

درمان بیماری پینکی آی

اگر گوسفند دامداری مبتلا به پینکی آی شود برای درمان این بیماری باید چشم گوسفندان مبتلا را از طریق سرم استیل شست و شو دهد و بعد از شست و شو چندین بار در روز از پماد های مختلف آنتی بیوتیک استفاده کند تا چشم دام مبتلا به طور کامل درمان شود. در این بیماری نیز همانند بیماری آنتروپیون اگر وضعیت دام مبتلا شدید باشد حتما باید به دامپزشک مراجعه کرد تا عمل جراحی لازم صورت گیرد.

• تومور های چشمی در دام ها

انواع تومور های چشمی در دام ها می توانند در پشت چشم و یا روی پلک های دام ها ایجاد شوند که این تومور ها اکثرا بزرگ نمی شوند و خطر زیادی ندارند اما گاهی اوقات مشاهده شده است که این تومور ها بزرگ شده و با بزرگ شدنشان خطراتی مثل کوری چشم و … را منجر شده اند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)