دسته بندی مقالات:

سم چینی گوسفند

دلایل لنگش گوسفند و درمان آن

بیماری لنگش پای گوسفند چیست؟

لنگش پای گوسفند یک بیماری غیر عفونی می باشد. در بیماری لنگش بین انگشتان دست و پای گوسفند قرمز شده و همینطور دچار التهاب می شود. بیماری لامینایتیس نام دیگر لنگش می باشد.

دلایل لنگش پا در گوسفندان

بیماری لامینایتیس بیشتر اوقات به دلیل نا متعادل بودن جیره ی غذایی دام یا گوسفند صورت می گیرد. برخی از مواد کربوهیدراته قابل تخمیر بوده و فیبر کافی ندارند اگر وعده غذایی که دام مصرف می کند مقدار زیادی از این مواد کربوهیدراته را داشته باشد ، PH شکمبه دام کاهش یافته و شکمبه دچار حالت اسیدی می شود که در این شرایط باکتری های مفید از بین رفته و بجای این باکتری های مفید از بین رفته نوعی باکتری های مضر به اسم لاکتوباسیل شروع به رشد می نمایند. این تغییرات در بدن دام سبب تولید هیستامین می شود که متاسفانه عوارض زیادی دارد. از جمله عوارض تولید هیستامین انقباض مویرگ های پا می باشد یعنی هیستامین سبب انقباض و اتساع مویرگ های پا و تخریب دیواره ی عروق خونی شده و این موضوع سبب ایجاد درد شدید در پای دام مبتلا می شود. البته دلایل دیگری نیز در ایجاد بیماری لنگش نقش دارند که آن دلایل عبارتند از : 1- سم چینی بیش از حد معمول 2- نبود تعادل در جیره ی غذایی 3- قرار گرفتن دام به مدت طولانی در معرض رطوبت و….

انواع لنگش در دام

لنگش در گوسفند با توجه به شدت آن سه نوع متفاوت دارد. 1- لنگش (لامینایتیس) حاد 2- لنگش (لامینایتیس) تحت حاد 3- لنگش (لامینایتیس) مزمن

1- لنگش حاد

در لنگش حاد خط سفید سم دچار خون ریزی می شود که در برخی از موارد برای مشاهده ی خون باید خط سفید سم گوسفند را جدا کرد که البته خون ریزی در مفاصل مچ نیز برخی اوقات در دام های مبتلا به این بیماری مشاهده می شود. از جمله علائم دیگر این بیماری 1- افزایش ضربان قلب و تنفس 2- گرم شدن دیواره سم و … می باشد.

2- لنگش تحت حاد

وقتی دام دچار این نوع از بیماری می شود معمولا 3 تا 4 ماه هیچ نشانه ای از لنگش در گوسفند دیده نمی شود اما به مرور زمان با ایجاد زخم در دیواره ی سم و مچ خودش را نشان می دهد و هرچه این بیماری پیشرفت می کند قسمت هایی از سم که نرم هستند به رنگ زرد تبدیل شده و سم گوسفند و یا دام خونریزی می کند.

3- لنگش مزمن

در این نوع لنگش پاهای دام به طور غیر طبیعی رشد کرده و همینطور قسمت افقی سم از اندازه ی معمولی بیشتر رشد می کند. در گوسفندان مبتلا به لنگش مزمن پاشنه ها گودی طبیعی و مناسب ندارند.

سم چینی گوسفند
سم چینی گوسفند

راه های پیشگیری از بیماری لامینایتیس (لنگش پا)

دامداران برای مراقبت از دام های خود در برابر انواع بیماری ها باید تمامی نکات بهداشتی لازم را بدانند و در طی نگهداری از دام ها تمامی این نکات را انجام دهند تا گوسفندان و سایر دام هایشان در برابر انواع بیماری ها در امان بمانند زیرا وقتی دامی دچار بیماری می شود علاوه بر از بین رفتن دام ، دامدار نیز دچار ضرر و زیان های زیادی می شود. یکی از بیماری هایی که گوسفندان را به خود مبتلا می کند بیماری لنگش یا لامینایتیس است که برای جلوگیری از بروز این بیماری راه های مختلفی وجود دارند که این را ها عبارتند از :
1-    برای اینکه دام ها دچار لنگش نشوند لازم است در هر ماه یک بار به حمام سم بروند.
2-    بره ها تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می توان آن ها را به حمام سم برد بنابراین حتما این کار را انجام دهید.
3-    جیره ی غذایی دام ها را برای اینکه به مراحل مختلف تولید وارد شوند به تدریج و به آرامی تغییر دهید.
4-    در جیره ی غذایی گوسفندان و سایر دام ها میزان مصرف غلات را به حداقل ممکن برسانید.
5-    کف آن مکانی را که دام ها در آن نگهداری می شوند را حتما سیمان یا آهک بریزید زیرا این کار به سایش سم ها کمک می کند.
6-    بهتر است علف هایی که به حیوان داده می شود طول بلندی نداشته باشند.

بیماری لنگش پا
بیماری لنگش پا

راه های درمان بیماری لنگش پا (لامینایتیس) در گوسفندان و سایر دام ها

اگر با وجود رعایت تمامی نکات پیشگیری از بیماری لنگش پا باز هم گوسفند یا دام دچار این بیماری شد راه های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که از جمله ی این راه های درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1- اولین کاری که برای درمان دام مبتلا باید انجام داد اصلاح جیره ی غذایی آن ها می باشد که این کار برای هر سه نوع لنگش لازم است.
2- از راه های دیگر درمان می توان به سم چینی منظم اشاره کرد ، سم چینی اگر 3 ماه یک بار و یا 4 ماه یک بار انجام شود بهتر است.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید حسنی
حمید حسنی
2 ماه قبل

گوسفندان ما پای عقبی شان لنگ میزند خیلی کم اشتها می‌شوند دوا و داروی خاصی دارد برم بگیرم یا جیره غذایی را چی بدهم بهتر است

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)