دسته بندی مقالات:

بیماری های تنفسی در گوسفندان

دلیل عفونت های تنفسی و سرفه گوسفند چیست و روش درمان آن چگونه است؟

عفونت های تنفسی و سرفه در گوسفندان

انواع دام زنده و گوسفندان دچار بیماری های مختلف و گوناگونی می شوند که از جمله ی این بیماری ها می توان به آرتریت ، سیاه زخم و… اشاره کرد که وقتی گوسفند دچار هر یک از این بیماری ها می شود خسارات زیادی به دامدار وارد شده و حتی در برخی موارد موجب مرگ دام می شود بنابراین شغل دامداری در ظاهر یک شغل راحت و آسان می باشد اما در اصل دامداران به دلیل بیماری های مختلفی که دام ها به آن حساس هستند مشکلات زیادی را تحمل می کنند و به طور مداوم باید از گوسفندان و سایر دام ها محافظت کنند و انواع واکسن های مختلف را برای پیشگیری از بیماری های مختلف تزریق می کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که دام ها و دامداران با آن سر و کار دارند سرفه های مکرر در گوسفندان است.

دلیل سرفه های گوسفندان

سرفه های مکرر در انواع دام ها می تواند دلایل مختلفی مثل سرما خوردگی باشد که از طریق دارو هایی مثل تراماسین ، لیلیور و… می توان آن را درمان کرد. علاوه بر سرما خوردگی دلایل دیگری مثل عفونت های تنفسی یا بیماری میازیس (بیماری انگل مگس گوسفند) می تواند باعث سرفه در گوسفندان و سایر دام ها شود که این سرفه ها از طریق پوشاندن سطح زخم به روغن پارافین و … درمان می شوند. شاید برای بسیاری از انسان ها سوال پیش بیاید که بیماری میازیس یا همان بیماری انگل مگس گوسفند چیست؟ اکنون اطلاعاتی درباره ی بیماری میازیس اطلاعاتی بدست می آوریم.

بیماری میازیس (انگل مگس گوسفند) در انواع دام ها چیست؟

نوعی انگل مگس گوسفندی به نام استروس اویس عامل اصلی سرفه های مکرر در این دام می باشد. این انگل مزاحم یعنی استروس اویس در ناحیه ی سینوسی بینی گوسفند شروع به تخمک گذاری کرده و در آن ناحیه تخم می گذارد و خودش را در قسمت هایی از بدن دام مثل بینی ، دهان ، چشم و گوش که زخم های سطحی دارند رها می کند.

بیماری های تنفسی در گوسفندان

بیماری های تنفسی در گوسفندان

علائم بیماری میازیس گلو در گوسفندان و سایر دام ها

همانطور که گفته شد میازیس گلو (انگل مگس گوسفند) در دام ها سبب ایجاد سرفه های مکرر می شود و این بیماری علائم زیادی ندارد اما چند مورد وجود دارد که اگر دامداران این موارد را در دام های خود مشاهده کنند باید بدانند که تمامی این موارد از علائم بیماری میازیس می باشد و این موارد عبارتند از :
1- به وجود آمدن مشکل در تنفس و نفس کشیدن گوسفند زنده
2- بروز مشکلاتی در تکلم و صحبت کردن دام
3- التهاب حلق
4- التهاب تارهای صوتی در گوسفندان و سایر دام های مبتلا به این بیماری
5- هنگام سرفه کردن و یا حتی نفس کشیدن گلوی دام ها دچار سوزش شده و به شدت می سوزد
6- سرفه های مکرر و کلافه کننده که از جمله علائم اصلی ابتلای هر دامی به بیماری میازیس می باشد
7- آبریزش بینی در دام های مبتلا و … .

راه های پیشگیری از انگل مگس گوسفند در دام ها

دامداران باید به هر نحوی که می توانند از تمامی دام های خود در برابر انواع بیماری ها مانند عفونت های تنفسی و سرفه های مکرر محافظت نمایند تا آسیبی به دام ها وارد نشود زیرا اگر دام های هر گله دچار بیماری های مختلف شوند هم خود دام ها آسیب می بینند و هم به دامداران به دلایل مختلفی مثل هزینه های درمان و … خسارات مالی فراوانی وارد می شود. بنابراین دامداران باید قبل از بروز بیماری ها روش های پیشگیری از آن ها را در پیش بگیرند ، برای پیشگیری از بیماری میازیس و سرفه های کلافه کننده در گوسفندان نیز توصیه می شود که زخم های طبیعی دام ضد عفونی و همینطور پوشانده شود تا دچار این سرفه های کلافه آور نشوند.

سرفه های مکرر در گوسفند

سرفه های مکرر در گوسفند

راه های درمان بیماری میازیس در انواع دام ها

اگر دام دچار سرفه های شدید و مکرر شود و تمامی علائم بیماری میازیس (انگل مگس گوسفند) در دام مشاهده شود نتیجه گرفته می شود که آن دام دچار این بیماری شده است و باید برای درمان آن اقداماتی انجام داد تا گوسفند یا دام مبتلا از شر این سرفه های مکرر رها شود بنابراین برای درمان روش هایی وجود دارند که این روش ها عبارتند از :
1- اگر این بیماری در دام مشاهده شد ابتدا در مرحله ی اول محل آلوده زخمی را با لایه ای از روغن های نفتی از جمله پارافین بپوشانید و در مرحله ی بعدی لارو ها را از محلی که زخم شده است بیرون بکشید.
2- دامداران می توانند برای درمان دام های خود روغن ولرم را داخل گلوی آن ها بریزند زیرا روغن هنگامی که به داخل گلو ریخته شد سبب می شود لارو ها تحریک شده و از مخاط گلو رها شوند.
3- با وجود این روش ها اگر دام بهبود نیافت آن را نزد یک دامپزشک خوب ببرید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 سال قبل

ممنون از مطالب خوب سایت

صفرعلی ریگی
صفرعلی ریگی
1 سال قبل

دررابطه با بیماری ریه سیاه چه باید کرد
چگونه بوجود می اید

زاهدفیاضی
زاهدفیاضی
8 ماه قبل

خیلی عالی

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام میش دارم آبستن هست تا غذا میخورد تولدش گیر میکنه و سرفه مکند ممنون راهنمایی کنید در ضمن کم اشتها هم شده

هوشنگ موذن
هوشنگ موذن
2 ماه قبل

به اون پاسخی کهhttps://www.damkala.com/article/%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%B9%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D9%81%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D9%81%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/ میخواستم نرسیدم

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام ببخشید روغن ولرم چیست متوجه نشدم

مهران
مهران
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید یدونه از برهام هم سرفه وهم از داخل تپش میزنه درمان ان چیست

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)