دسته بندی مقالات:

مرگ گوسفند

دلیل مرگ ناگهانی گوسفندان و راه پیشگیری

علت مرگ ناگهانی گوسفندان یکی از مباحثی است که می خواهیم در این قسمت به ارزیابی و وارسی کامل آن بپردازیم تا اطلاعات بیشتری را در دسترس شما مخاطبان گرامی قرار دهیم. همیشه دامداران با موارد و پیشامد های متنوعی مواجه خواهند بود. یکی از مورد ها مرگ ناگهانی گوسفند می تواند باشد. این مسئله فقط به دلیل ایجاد بیماری هایی است که می توانند زمینه ساز از بین رفتن دام شوند. ولی چه عارضه ها و بیماری هایی سبب ایجاد این مسئله می شوند؟ روش های پیشگیری از ایجاد این پیشامد چیست؟ تا پایان این مبحث با ما همراه باشید تا به ارزیابی موارد وابسته به آن بپردازیم.

مرگ گوسفند
مرگ گوسفند

علت اصلی مرگ ناگهانی گوسفندان

بی شک علت مرگ ناگهانی گوسفندان بیماری نهان یا عارضه طولانی مدت در دام می باشد که باعث ایجاد این اتفاق شده است. یک دامدار بایستی این موارد را حتما مدنظر بگیرد تا ناظر مرگ ناگهانی دام های خود نباشد و زیان این پیشامد را به جان نخرد. در نظر گرفتن مواردی که در زیر ارائه می شوند می تواند به مقدار چشمگیری از مرگ حاصل از بیماری و از بین رفتن دام بکاهد.
دو بیماری را می توان عامل اصلی مرگ ناگهانی گوسفندان دانست. در زمان از بین رفتن دام به شکل ناگهانی اکثر موارد به علت ایجاد این دو نوع عارضه می باشند. بیماری شاربن و آنتروتوکسمی می توانند در ایجاد این پیشامد خیلی اثربخش باشند.

بیماری آنتروکسمی

یکی از علل مرگ ناگهانی گوسفندان عارضه آنتروتوکسمی می باشد. با ملاحظه به مقدار مضرات و خطر این عارضه و میزان تلفات بسیار، بایستی در زمان خرید دام از سالم بودن آن و دچار نبودن دام به این عارضه مطمئن شوید. معالجه این عارضه مسئله ای وقت گیر است. مهمتر آنکه معمولا درمان آن صد در صدی نیست. در این صورت لازم است از خرید دام های دچار به این عارضه خودداری نمایید. اکثر مرگ بره ها در زمان تولد و همچنین حدود چند هفته پس از تولد هم به علت این عارضه می باشد. اسهال خونی در دام به همراه درد حاد در شکم می تواند از نشانه های این بیماری باشد که چنانچه کنترل نشود سبب مرگ آن می شود. چنانچه بره و گوسفند به دلیل این عارضه از بین بروند مواردی چون:
• ایجاد مایع کاهی رنگ پیرامون قلب
• مایعات خونی شکل در منافذ بطن قلب، روده ها
• وجود خون زیاد در سیستم گوارشی در جسد مشاهده می شود.

مرگ ناگهانی گوسفند
مرگ ناگهانی گوسفند

بیماری شاربن

از دیگر علل مرگ ناگهانی گوسفندان، عارضه شاربن می باشد. این بیماری با ایجاد نشانه های خاصی می تواند در طول ۱ تا ۲ روز دام را در هر سنی از بین ببرد. دفع خون سیاه از حفره هایی نظیر دهان، بینی، گوش و دیگر منافذ می تواند از علائم مبتلا شدن گوسفندان به این عارضه باشد. با ملاحظه به امکان انتقال این عارضه و مقدار وخیم بودن آن در صورت مرگ لازم است به دام دست نزنید و برای دفع و دفن کردن هم از لباس های مناسب و دستکش و… بهره ببرید.
در هنگام مرگ ناگهانی گوسفندان نخست بایستی به دامپزشک خبر بدهید تا آنها لاشه دام تلف شده را دفع و دیگر امور را انجام دهند. در منافذ بدن گوسفندان از بین رفته توسط دستکش پارچه قرار دهید. بهتر است بدانید که جسد دام از بین رفته با رعایت مسائل بهداشتی برای شخص، همچنین لاشه حیوان را درون پلاستیک قرار دهید و بایستی در پایان آن را در عمق دو متری در خاک دفن کنید. همچنین روی آن باید آهک زنده بپاشید. گوشت، پوست، جگر و … گوسفندی که به دلیل این عارضه از بین رفته قابل بکارگیری نیست. علائم این بیماری سخت و خشک نشدن گوشت، ورم طحال و از بین رفتن آن، ادرار تیره و… می باشد که در جسد دام مبتلا به این عارضه مشاهده می شود.

راه های پیشگیری از مرگ ناگهانی گوسفندان مبتلا به شاربن

همانطور که می دانید یکی از دلایل مرگ ناگهانی گوسفندان عارضه به اسم شاربن می باشد که برای پیشگیری از این بیماری می توان راهکار های زیر را بکار برد:

  • عدم مصرف شیر و گوشت دام مبتلا به این عارضه
  • جدا کردن گوسفند آلوده از دیگر گوسفندان
  • نابود کردن جسد و کلیه مواد مرتبط با گوسفند آلوده
  • بکارگیری مستمر و روتین از ضدعفونی های قوی جهت پاکیزه نمودن محوطه و…
  • بکارگیری داروهای چرک خشک کن در زمان دیدن نشانه های ابتدایی (پنی سیلین ها و …)
  • بررسی خوراک و تغذیه دام
  • واکسیناسیون مرتب

گذراندن کلیه دوره های واکسیناسیون و همچنین رعایت مرتب آن ها تا حد زیادی می تواند از مرگ ناگهانی گوسفندان پیشگیری نماید. در ادامه به چند نکته مهم جهت بهتر انجام شدن واکسیناسیون می پردازیم:
زمان انجام این عمل خیلی مهم است. دقت نمایید که واکسیناسیون ۲ تا ۴ هفته پیش از ورود به فصل این عارضه بایستی صورت گیرد‌.
مکان خرید واکسن و تاریخ انقضاء نکته خیلی حائز اهمیتی می باشد.
واکسینه نمودن گوسفندانی که مورد کشتار قرار می گیرند به هیچ وجه درست نیست.
قطع کردن دارو ها ۷ روز پیش و پس از واکسیناسیون از پیش نیاز های تزریق واکسن می باشد.

مرگ بره
مرگ بره

راه های پیشگیری از مرگ ناگهانی گوسفندان مبتلا به آنتروتوکسمی

همانگونه که بیان شد یکی از دلایل مرگ ناگهانی گوسفندان آنتروتوکسمی می باشد که روش های متمایزی جهت پیشگیری از آن وجود دارد که عمده ترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

  • بکارگیری واکسن آنتروتوکسمی
  • ممانعت از پرخوری گوسفند
  • تحول آرام و تدریجی جیره غذایی
  • دفن درست جسد گوسفندان از بین رفته با رعایت نکات بهداشتی

اسیدوز از اصلی ترین دلیل مرگ ناگهانی گوسفندان و راه های پیشگیری از آن

اسیدوز از جمله عارضه هایی است که سبب مرگ ناگهانی گوسفندان می شود. این بیماری همواره به علت استفاده بی رویه غلات در دام رخ می دهد. حتی می تواند آسیب های غیر قابل جبرانی به دام وارد نماید.
مصرف بیش از اندازه غذا های انرژی دار مخصوصا کنسانتره، گندم و جو می تواند باعث ایجاد عارضه اسیدوز در گوسفندان شود. به عنوان مثال موقعی که دام ها برای مدت زیادی در مزارع گندم هستند یا مواقعی که دام ها به انبار تغذیه خود دسترسی دارند. همچنین به صورت ناگهانی جیره از وضعیت کم انرژی به پر انرژی مبدل شود امکان تهدید دام به ابتلا به این عارضه خیلی زیاد است. در این صورت باکتری ها با سرعت بسیاری اسید ایجاد می کند و سبب ایجاد اسیدوز و از بین رفتن دام می شوند. نشانه های این عارضه بی حالی، اسهال و… و در نتیجه مرگ می باشد.
راه های پیشگیری از این عارضه عبارتند از:

  • دام ها به صورت ناگهانی خوراک پر انرژی مصرف نکنند.
  • همواره مقداری کاه و علوفه خشبی در اختیار دام باشد.
  • نگذارید گوسفندان برای مدت زمان زیادی از پسچر مزارع گندم بهره ببرند.
  • پیش از پر انرژی نمودن سهم غذایی، واکسن آنتروتوکسمی را حتما به گوسفندان تجویز نمایید.

در زمان مرگ ناگهانی گوسفندان چه باید کرد؟

دامداران بایستی برای هر مورد مرگ ناگهانی گوسفندان خیلی زود دامپزشک را مطلع نمایند. همچنین از او بخواهند که که گله گوسفندانشان را معاینه کنند. پی بردن به هنگام واقدامات صحیح می تواند از ایجاد یک مصیب ناگوار و بزرگ در گله شما پیشگیری نماید. همانطور که روال رشد بعضی از عارضه ها در این نوع حیوانات خیلی تدریجی انجام می گیرد، لازم است در صورت ایجاد هر نوع مسئله ای خیلی زود از دامپزشک کمک بخواهید.
اسیدوز، نفخ، آنتروتوکسمی، شاربن، اقسام عفونت، مسمومیت غذایی بعضی از اصلی ترین علل مرگ ناگهانی گوسفندان می باشند. لازم است در مورد مرگ ناگهانی دام و مخصوصا از بین رفتن ناگهانی آنها که هیچ علائم خاصی از عارضه را ندارند از دامپزشک تقاضای کالبد شکافی جسد را داشته باشید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)