دسته بندی مقالات:

دنبلان گوسفند

دنبلان گوسفند و روش های طبخ آن

دنبلان گوسفند چیست؟

دنبلان یا دنبالان به بیضه ی چارپایانی اهلی مثل گوسفند ، بز و گاو گفته می شود. دنبلان به شکل غده ای پرچرب و سفید است که در بعضی چارپایان وزن بالایی دارد و به 100 گرم نیز می رسد. کباب کردن دنبلان به خصوص دنبلان گوسفند هم در کشور ایران و هم در سایر کشور های مدیترانه ای رایج است و در کنار مشروبات الکلی، دنبلان معمولا یک مزه ی خوب به شمار می رود.

 

آیا دنبلان گوسفندی حرام است؟

بسیاری از انسان ها این سوال که آیا دنبلان گوسفندی حرام است یا خیر ذهنشان را درگیر کرده است که در جواب باید گفت : با اینکه دنبلان گوسفند یک غذای مقوی بوده و خواصی نیز دارد اما در دین اسلام خوردن دنبلان حرام می باشد. در دین اسلام نه تنها فقط دنبلان گوسفند بلکه دنبلان سایر چارپایان نیز حرام است و اصلی ترین دلیل حرام بودن دنبلان دام ها آسیب هایی است که از طریق مصرف آن بر انسان وارد می شود. در دین اسلام خوردن قسمت هایی از بدن گاو و گوسفند حرام بوده و محدودیت شرعی دارد که یکی از آن ها دنبلان گوسفند می باشد. علاوه بر دنبلان ، خوردن برخی قسمت های دیگر نیز حرام است که آن قسمت ها عبارتند از : 1- کیسه صفرا (زهره دان) 2- خونی که در زمان بریدن سر از گلوی دام خارج می شود 3- غده ها و حدقه چشم 4- طحال 5- مثانه (شاش دان) 6- آلت تناسلی نر 7- آلت تناسلی ماده 8- بچه دان 9- ادرار و مدفوع 10- نخاع و زرد پی ، همانطور که گفته شد اصلی ترین دلیل تحریم و حرام بودن این قسمت ها آسیب ها و ضرر هایی می باشد که به دلیل مصرف آن ها به سلامت انسان وارد می شود.

دنبلان گوسفند

دنبلان گوسفند

چرا خوردن دنبلان گوسفند حرام است؟

همانطور که گفته شد خوردن دنبلان و برخی از قسمت های دیگر گاو و گوسفند به دلیل ضرر ها و آسیب هایی که بر سلامت انسان وارد می کند حرام است. در آیات و روایات نیز به حرام بودن دنبلان اشاره شده است برای مثال در آیه ی 157 سوره اعراف آمده است که: ” و (پیامبر) چیز های پاکیزه را بر آن ها حلال می کند و چیز های ناپاک را حرام” می باشد. علاوه بر این آیه ، روایتی نیز وجود دارد که امام صادق فرمودند : حضرت ابراهیم به قربانی کردن گوسفند مشغول بود که در این هنگام شیطان نزد ایشان آمد و به حضرت ابراهیم گفت سهم من را از قوچ بده و حضرت ابراهیم در پاسخ به این سخن شیطان فرمودند سهم تو از این گوسفند که برای پسرم قربانی می کنم چه خواهد بود ، که در این زمان از جانب خداوند وحی شد که سهم شیطان از این گوسفند قربانی طحال و بیضه ی آن است که جزء اعضای حرام آن محسوب می شود. بنابراین از تمامی این روایات و آیه های موجود نتیجه گرفته می شود که خوردن دنبلان برای سلامتی انسان مضر می باشد و انسان باید از خوردن آن اجتناب کند.

خواص دنبلان گوسفند

دنبلان علاوه بر ضرر و زیان هایی که دارد برخی خواص نیز دارد که بسیاری از انسان ها بخاطر خواص هایی که دارا می باشد آن را مصرف می کنند. از جمله ی این خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1- بسیاری از انسان ها معتقدند که مصرف دنبلان سبب تقویت اسپرم در مردان می شود که البته از نظر پزشکی ثابت نشده است.
2- خوردن دنبلان سبب رشد فولیکول مو می شود.
3- از جمله خواص های دیگر دنبلان بالا بردن میزان باروری در خانم ها می باشد.
اما با وجود این خاصیت هایی که در دنبلان وجود دارد باز هم حرام بوده و انسان نباید آن را بخورد.

روش های طبخ دنبلان گوسفندی

متاسفانه بسیاری از افراد به حرام بودن دنبلان توجهی نمی کنند و از آن به عنوان وعده های مختلف غذایی و یک غذای مقوی استفاده کرده و به روش های مختلف پخته و سپس می خورند بدون اینکه به گفته های دین اسلام و آیات و روایات توجهی داشته باشند. به طور کلی دو روش متداول وجود دارد که برای طبخ دنبلان کاربرد دارد که یکی به سیخ کشیدن و کباب کردن دنبلان و دیگری سرخ کردن آن در روغن می باشد و هر دوی این روش ها کاملا سلیقه ای بوده و بستگی به خود فرد دارد که به طعم کدام یک از این روش ها بیشتر علاقه دارد. برای طبخ دنبلان ابتدا باید پوست آن را از طریق برش دنبلان از وسط جدا کنید تا بتوانید به راحتی آن را خورد کنید برای برش دادن دنبلان چه برای سرخ کردن و چه برای کباب کردن تا جایی که می توان باید آن را نازک برش زد که در این صورت سه تکه از دنبلان بدست می آورید که به راحتی می توانید آن را به سیخ بکشید و در هنگام سیخ زدن دقت کنید که تمامی قسمت های دنبلان داخل سیخ برود و روی سیخ تکان نخورد. برای سرخ کردن در روغن نیز دنبلان را به همین صورت برش داده و با استفاده از ادویه های مورد علاقه ی خودتان آن را سرخ کنید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
حسن
7 ماه قبل

با سلام دنبلان گوسفند موجود دارید

Reza
Reza
8 روز قبل

سلام اگه دنبلال دوسه ماه داخل فریزرباشدمصرفش موردی ندارد؟

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)