دسته بندی مقالات:

دام سالم

روش تشخیص دام زنده سالم

خیلی از اشخاص برای اینکه بتوانند دام زنده سالم خریداری نمایند دچار تردید و دودلی می شوند. لازم به گفتن است که روش های بسیاری جهت تشخیص سلامت و تندرستی دام وجود دارند. در این مبحث می خواهیم به شماری از آنها اشاره نماییم. شما می توانید با خواندن این مباحث در تهیه دام به صورت بهتری اقدام کنید.
در زمان خرید دام زنده سالم عمده ترین مسئله ای که بایستی به آن توجه نمایید خرید دام از مکان های مناسب است. مانند اداره دامپزشکی. زیرا دام هایی که در این مکان ها نگهداری می شوند واکسن های مورد نظر خود را در زمان مناسب دریافت کرده اند. همچنین به این دام ها دارو های ضد انگل هم داده شده است. ملاحظه نمایید که در این مکان ها خوراک دام ها کاملا بهداشتی می باشد و هر نوع محصول نامرغوبی به آنها داده نمی شود. این مسئله در نتیجه سبب سطح کیفی و مرغوبیت بالای گوشت و شیر این دام می شود.

خرید دام زنده
خرید دام زنده

روش های تشخیص دام زنده سالم از ناسالم

جهت تشخیص دام زنده سالم از ناسالم، شیوه های متنوعی وجود دارد. می توان با ملاحظه به مشخصات ظاهری تا حد چشمگیری مطلع شد که دام سالم است یا دستخوش بیماری است. حتی ارزیابی شرایط فیزیولوژیکی هم به تشخیص دام زنده سالم از ناسالم کمک بسزایی می کند. این شیوه ها متمایز می باشند و دامپزشکان از روش های متنوع تندرستی دام زنده را وارسی می کنند. اشخاص متبحر و کاربلد در این حیطه هم می توانند از روی بعضی خصوصیات تشخیص دهند دامی که می خواهند خریداری نمایند سالم یا ناسالم است.

نحوه تشخیص دام زنده سالم از روی ویژگی های ظاهری

همانطور که گفته شد برای تشخیص دام زنده سالم از ناسالم روش های متعددی وجود دارند. در این مطلب می خواهیم از روی خصوصیات ظاهری دام زنده سالم را از ناسالم تفکیک کنیم.

  1. اشتهای کم دام امکان دارد علائم بیماری دام و به موجب آن به عارضه زخم دهان و حتی به ناراحتی های مربوط به دهان دام دچار باشد.
  2. دام سالم بایستی به صورت مطلوبی نشخوار کند و گله ای سالم و تندرست است که نیمی از آن در حال نشخوار کردن باشند.
  3. یکی از روش های تشخیص دام زنده سالم از روی ظاهر این است که دام از گله عقب نیفتد. همچنین تحرک مطلوب و هوشیاری خوب در مقابل سروصدا از علائم تندرستی و سلامت دام زنده می باشد.
  4. چنانچه با کشیدن پشم دام به آسانی کنده شود علائمی از بیماری دام و نارسایی کبد او می باشد.
  5. دام هایی که پشم صاف و یکدستی دارند سالم و تندرست می باشند.
  6. داشتن آبریزش و تراوش های بینی دام ناشی از عارضه نارسایی ریه می باشد.
  7. از دیگر روش های تشخیص دام زنده سالم از روی ظاهر این است که برای شناسایی میزان چاقی و لاغری دام تنها لازم است به مهره های پشت دام دست بزنید.
دام سالم
دام سالم

در حال حاضر با ملاحظه به حجم بسیار دستفروشان و واسطه ها در گذرگاه ها و خیابان ها در جهت فروش دام زنده سالم یا ناسالم مبادرت به جذب مشتری می کنند. همچنین با نرخ های بیشتری از اتحادیه، گوسفند غیر بهداشتی با شکم پر را به مردم قالب می کنند. برای جلوگیری از کلاهبرداری بهتر است به مراکز فروش معتبر رجوع نمایید. این مراکز در حداقل زمان ممکن دام سالم را با کمترین قیمت با ارسال رایگان در درب منزل تحویل مشتری های عزیز می دهند.

دام
دام

مراکز مناسب و معتبر خرید دام زنده سالم جهت پرواربندی

مکان های فروش دام زنده سالم در روستا ها و موسسات مناسب فروش دام ها که مورد قبول دامپزشکی هستند مناسب ترین مکان ها جهت خرید دام زیاد می باشند. چرا که در این نواحی به علت وجود شمار بسیاری دام از نژاد های متنوع، تعیین گوسفندان مناسب و سالم به تعداد بسیار کار راحتی می باشد.
در زمینه فروش دام زنده سالم مراکز معتبر بسیاری موجود می باشند که با کمی تحقیق می توان بهترین مرکز را جهت خرید انتخاب نمود. دام هایی که به وسیله این مراکز معتبر ارائه می شوند تماما در نواحی ییلاقی پرورش داده شده اند و با بهترین نرخ ها به فروش می رسند. چنانچه قصد پرواربندی نژاد های متنوع دام و پرورش آن را دارید بایستی بدانید خرید دام زنده سالم بخش بسیاری از مخارج پرواربندی می باشد. مراکز معتبر فروش دام زنده در هر زمان از شبانه روز و در هر جای ایران آماده فروش دام های سالم از هر نژادی به شما مشتری های عزیز می باشد.

نحوه تشخیص سالم بودن دام توسط دامپزشک

روش تشخیص دام زنده سالم توسط دامپزشک به چه صورت است؟ چنانچه با خرید دام زنده می خواهید آن را پرورش دهید بایستی حتما دام های تازه خریداری شده را از گله دام ها جدا کنید. نیاز است حتما دامپزشک آنها را بررسی کند تا از درستی و صحت سلامت آنها آگاه شود.
دامپزشک برخی ویژگی های فیزیولوژیکی نظیر مقدار عمر و سن و حتی دمای بدن دام را بررسی می کند.

  • سن اقتصادی دام ها ۴ تا ۶ سال می باشد
  • دمای بدن دام ها میان ۳۹.۵ درجه سانتی گراد می باشد
  • شمار تنفس در دام ها حدود ۱۹ مرتبه در دقیقه می باشد
  • شمار ضربان قلب در دام های زنده سالم بین ۶۰ الی ۱۲۰ ضربه در دقیقه می باشد

نکات مهم برای داشتن یگ گله دام زنده سالم

برای داشتن یک گله دام زنده سالم بایستی به موارد زیر حتما توجه نمایید:

  • اعمال رعایت نکات بهداشتی
  • فراهم سازی خوراک ضروری و کافی و تهیه آب پاکیزه برای گوسفندان
  • تمهید یک محیط سالم و مطمئن و یک آغل پاکیزه با دارا بودن تهویه مطلوب برای دام ها
  • ساختن آبشخور و آخور پاکیزه و ضد عفونی شده و عاری از گربه ها، موش ها و پرندگان
  • بعد از خرید دام بایستی حدود یک هفته آن را از گله جدا نمایید تا از سالم بودن دام اطمینان حاصل نمایید.
  • چنانچه نمی دانید که دام های خریداری شده واکسینه شده اند حتما بایستی آنها را واکسینه نمایید.
  • در انبار کردن مواد غذایی دام توجه لازم را به خرج دهید تا از کپک زدن کنسانتره و علوفه دامی جلوگیری به عمل آورید.
دام زنده
دام زنده

بهترین نژاد دام سالم

در زمان خرید دام زنده سالم چنانچه نژاد دام را بشناسید به آسانی می توانید مناسب ترین دام را خریداری نمایید. از بین نژاد های گوشتی دام، گوسفند نژاد افشاری یکی از مناسب ترین اقسام نژاد های گوشتی می باشد که در کلیه نواحی کشور ایران پرورش داده می شود. ولی اکثرا در شهر های آذربایجان غربی، زنجان و کردستان این مدل نژاد موجود می باشد. نژاد افشاری دارای رنگ سرخ، سفید می باشد.
یکی دیگر از بهترین نژاد های دام زنده سالم گوشتی، نژاد زل می باشد. این نژاد شامل حداقل میزان چربی می باشد و این چربی در بخش های متنوع گوشت خیلی مطلوب طبقه بندی شده است که این سبب شده، اینگونه نژاد گوشت خیلی خوبی داشته باشد. مسئله حائز اهمیت دیگر در خصوص نژاد زل این است که اصلا دنبه ندارد. این نژاد در شهر های گیلان و گرگان معمولا پرورش داده می شود. از خصوصیات این نوع دام زنده سالم می توان به دارا بودن پشم کم و سفید رنگ، سر متوسط و دماغ صاف اشاره نمود. جهت خرید گوسفند زنده سالم شما می توانید از نژاد های نامبرده که شامل گوشتی با کیفیت هستند بهره ببرید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کبرا
کبرا
5 ماه قبل

منگوشت گوسفندی تعاونی خریدم حالا که چرخکردم گوشت تو دست لیز می خورد وگوشتخشک نمی شودانگار اب دارد رنگش فهوه ای است چکار کنم ببببببو نمی دهد بببببه نظر شما فاسد است حالت چسبندگی ندارد بریزم دوراز قصابی ها خریدم که گوشت تعاونی می اورند

کبرا
کبرا
5 ماه قبل
پاسخ به  کبرا

نظر خودتان برای من پیا مک کنید چکار کنم گوشن مصرفکنم یانه می ترسم مانده باشد وباعث مریضی خانواده بشودچرخ کردم

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)