دسته بندی مقالات:

گوسفند

زمان زاد و ولد در گوسفند داشتی

گوسفندهای داشتی

گوسفندهای داشتی از جمله دام هایی هستند که از آنها برای تولید مثل و همچنین تولید شیر و پشم ، استفاده می شود. تولید مثل در گوسفندهای داشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. به گونه ای که اغلب دامداران با این هدف اقدام به خرید گوسفند داشتی می نمایند. عوامل بسیار زیادی بر روی این زاد و ولد تاثیر گذار است که دامداران با توجه به آنها و در اولویت قرار دادن سلامت دام ، از آنها استفاده می کنند. خرید گوسفند زمانی برای دامدار موثر و سودمند می باشد که بتواند نیازهای دامداران را از نظر اقتصادی رفع نماید. همچنین تهیه گوسفند برای افراد عادی زمانی موثر خواهد بود که از کیفیت گوشتی ایده آل و مطلوبی برخوردار گردند. اما عوامل تاثیرگذار در زاد و ولد گوسفند داشتی کدامند ؟

گوسفند

گوسفند

خرید گوسفند با توجه به عوامل موثر در زاد و ولد گوسفند داشتی :

•    نژاد :

برخی از نژادها در گوسفندان داشتی قابلیت دوقلوزایی و یا چند قلوزایی هستند. این قابلیت برای بیشتر دامداران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. اکثر دامداران با توجه به این مقوله اقدام به خرید دام می نمایند.

•    سلامت دام :

از موارد بسیار مهم دیگر در خرید گوسفند و همچنین زاد و ولد آن ، سلامت گوسفند می باشد. دام سالم علاوه بر رشد مطلوب و ایده آل می تواند بارداری و همچنین تولید مثل بسیار مناسبی نیز در بر داشته باشد. برخی از دام ها به دلیل نداشتن سلامت از بارداری محروم هستند همچنین برخی دیگر از شیر مناسبی برخوردار نمی باشند. تعدادی از گوسفندان نیز در دوره ی بارداری به دلیل بیماری بره خود را از دست می دهند. سلامت دام برای تولید مثل ایده آل و مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

•    شرایط محیط نگهداری :

قبل از خرید گوسفند بهتر است محل مناسبی را برای نگهداری از آن در نظر بگیرید. از جمله عوامل بسیار مهم و موثر در زاد و ولد دام ، شرایط نگهداری از آنها خواهد بود. برخی از محیط های نگهداری برای دام ها بیماری زا خواهند بود. از این رو توجه به محیط مناسب نگهداری ، از اهمیت بسزایی برخوردار است. شرایط محیط نگهداری مناسب دام عبارت است از :
o    برخورداری از رطوبت نسبی : باید به نحوی تعیین گردد که برای تولید مثل این گوسفندان مشکل ساز نگردد. رطوبت محل نگهداری اگر از میزان مناسبی بالاتر باشد، سبب کاهش توانایی بارداری و تولید مثل در گوسفندان داشتی خواهد شد.
o    درجه حرارت محیط : باید به نحوی تنظیم گردد که نه بسیار سرد باشد و نه بسیار گرم . با توجه به نژاد گوسفندان داشتی می توان از درجه حرارت مطلوب و مناسب بدن دام ، استفاده نمود.
o    مدت روشنایی : یکی دیگر از مواردی که تاثیرات چشمگیری بر روی فعالیت تخمدان ها در بدن دام دارد، مدت روشنایی خواهد بود. اغلب مدت روشنایی می تواند بر روی فعالیت تخمدان در بدن میش ها تاثیر گذاشته و در مواردی قدرت باروری دوقلو و چند قلوزایی را بالا ببرد.

•    تغذیه :

دقت به تغذیه در خرید گوسفند بسیار مهم می باشد. همواره در بدن بسیاری از حیوانات از جمله دام ها ، تغذیه نقش بسیار موثری در تولید مثل داشته است. بسیاری از انرژی ها از طریق تغذیه مناسب به بدن دام راه پیدا می کنند. استفاده از کلسیم ، مواد معدنی ، فسفر ، ویتامین های A ؛D  ؛E و بسیاری دیگر ، برای تولید مثل و زاد و ولد مناسب برای دام بسیار مهم و ضروری است. تمامی موارد ذکر شده از طریق تغذیه مناسب به بدن دام وارد خواهند شد. استفاده از مواد مغذی و حاوی پروتئین برای میش ها سبب می گردد که قدرت دوقلوزایی و یا چند قلوزایی در آنها افزایش یابد. کمبود بسیاری از ویتامین ها و همچنین انرژی در دام سبب می شود که میزان آبستن شدن میش ها و همچنین دوره ی جنسی آنها بسیار نامنظم و همچنین کاهش یابد. از این رو می توان گفت بیشترین تاثیرگذاری بر روی زاد و ولد و همچنین میزان مناسب بارداری ، مربوط به تغذیه مناسب خواهد بود.

خرید گوسفند با توجه به بهترین فصل برای جفت گیری

یکی از مهمترین عوامل در خرید گوسفند داشتی توجه به زمان مناسب قوچ اندازی خواهد بود. در برخی از فصول سال به دلیل برخورداری از شرایط بسیار مناسب و ایده آل ، اغلب بارداری بسیار مناسبی برای میش ها رقم خواهد خورد . اگر زمان جفت گیری در تایم مناسبی صورت پذیرد، نه تنها سلامت بره در پی خواهد بود ، بلکه اغلب به صورت دوقلو و یا چند قلویی خواهند بود. بهترین زمان برای جفت گیری اویل پاییز می باشد. در این زمان میش به صورت بسیار منظمی از تغذیه عالی برخوردار بوده است. از این رو دارای بدنی مقاوم و سرشار از انرژی خواهد بود. اغلب در دو فصل مناسب قوچ اندازی صورت می پذیرد. فصل بهار و فصل پاییز از مهمترین و پر بارترین فصل ها برای گوسفندان میشی است. خرید گوسفند با توجه به اطلاعات دریافتی از گوسفندان و همچنین شرایط نگهداری از آنها بسیار هدفمند و موثر می باشد. برخی از علائم نشانگر زمان زایمان در میش ها هستند. مهمترین آنها کند شدن حرکات میش ، پر شدن شیر در پستان ها ، فرو رفتگی در بالای دم میش و .. می باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)