دسته بندی مقالات:

خرید گوسفند برای پرواربندی

زمان مناسب خرید گوسفند برای پرواربندی

زمان مناسب خرید گوسفند برای پرواربندی تا حدود زیادی بستگی به هدف شما برای پرواربندی دارد. با ما همراه تا با پرداختن به اهداف دامداران و مشخص کردن بهترین زمان خرید گوسفند، اطلاعاتی در خصوص  پرورش گوسفند در اختیار شما قرار دهیم

خرید گوسفند برای پرواربندی

خرید گوسفند برای پرواربندی

گوسفند پرواری

بنابر آنچه از تعریف اصطلاح پرواربندی گوسفند زنده مشخص است به چاق کردن، افزایش دادن وزن دام جهت فروش و استفاده از گوشت و فرآورده های لبنی را پرواربندی می گویند.
در واقع  بره با وزن زیر 30 کیلوگرم خریداری میشود و با وزن بالای 60 کیلوگرم به کشتارگاه ها یا مراکز تهیه گوشت، فروخته می شود. اصولا وزن گیری در گوسفندان با سن کمتر بهتر انجام می شود به همین دلیل  باید تا حد امکان گوسفندان با سن پایین را خریداری کرد و برای پرواربندی آماده نمود.
ضریب تبدیل خوراک به گوشت گوسفند در این روش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به طبع آن نژاد گوسفند خریداری شده در دامداری پرواربندی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا بسیاری از نژاد ها به نسبت خوراکی که می خورند به وزن گوشت آنها اضافه نمی شود.
در هنگام خرید گوسفند برای پرواربندی نیاز است به برخی نکات مهم توجه شود، از جمله نکات مهم توجه به شرایط اقلیمی می باشد زیرا برخی دام ها ممکن است در هر شرایطی اقلیمی سود دهی و نتیجه مطلوب را نداشته باشند. در سالهای اخیر استقبال از پرواربندی گوسفند روند افزایشی پیدا کرد زیرا سودآوری بالا، بازار فروش تضمینی و کم ریسک بودن از دلایل عمده این استقبال می باشد.
شاید یکی از مهمترین مزیت های این کار جنبه اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق مختلف باشد که در نهایت به تولید گوشت مرغوب و فرآورده های دامی منجر می شود.
دلیل اقبال عمومی از این نوع اشتغال ها و انتخاب گوسفند در مقايسه با ساير حيوانات برای پرواربندی این است که خرید گوسفند به جيره نگهدارى کمترى احتياج دارد و آنچه از خوراک را که دریافت می کند صرف رشد و نمو او می شود. گوسفندان مقاومت بالایی در مقابل بیماری و شرایط نامساعد دارند و به همین دلیل درصد تلفات در این نوع دام بسیار پایین‌تر است و ریسک یا ضرر اقتصادی برای دامدار نیز کمتر می شود. البته جهاد کشاورزی نیز تسهیلاتی را در قالب وام برای ایجاد چنین شغل هایی در نظر می گیرد.

زمان مناسب خرید گوسفند پرواری

برای تعیین بهترین زمان برای پرواربندی دام باید به هدف دامدار توجه داشت. دامداران نیاز به صرف هزینه در این مرحله دارند اما تقریبا تمامی دامداران توقع دارند با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشته باشند. به همین منظور لازم است ابتدا تحقیقاتی در زمینه محیط نگهداری و نوع نژاد دام در نظر داشته باشند و سپس هدف خود را از پرواربندی مشخص کنند.
یکی از مسائل مهم و سودده برای دامدار، خرید دام با قیمت پایین می باشد. دامداران در هنگام خرید گوسفند باید به زمان مناسب نیز توجه داشته باشند که البته توجه به این نکته با در نظر گرفتن هدف از پرورش گوسفند مشخص می شود. که در چنین شرایطی اگر دامدار دام را با هدف فروش شیر و فرآورده های آن خریداری می کند،بهترین زمان خرید بره ها فصل شیردهی می باشد.
اما برای افرادی که با هدف پرواربندی گوسفند برای فروش گوشت و پشم اقدام به خرید می کنند، بهترین زمان مناسب خرید گوسفند و تشکیل گله فصل تابستان می باشد و خرید دام هایی با سن ۱۲ تا ۱۸ ماه توصیه می شود. معمولا دامداران خرید گوسفند یک ساله را ترجیح می دهند.
غالبا برای خرید گوسفند مناسب برای پرواربندی با توجه به این که فصل زایمان گوسفند اواخر بهار،اوایل تابستان می باشد برای خرید گوسفند نیز فصل تابستان را معرفی می کنند. به طور کلی بهترین زمان خرید گوسفند برای پرواربندی، فصل تابستان است،و دلیل آن این است که که بره ها در این فصل تازه از شیر گرفته شده اند و از لحاظ بازه زمانی دقیقا پیش از زمان جفتگیری آنها نمی باشد و این باعث می شو روند پرورش گوسفند با نتیجه مطلوب تری سپری شود.
توجه داشته باشید که بره های شیری خریداری شده در فصل تابستان تا زمان پروار بندی استخوان بندی شان تکامل پیدا می کند و از طرف دیگر قیمت آن نیز مناسب است و شما می توانید با قیمت مناسب گله ای بزرگ تشکیل دهید.
در واقع اقدام به خرید گوسفند در فصل تابستان صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت و باعث می شود دامداران به سوددهی بیشتری برسند و با هزینه ای که در نظر دارند اقدام به خرید گله ای بزرگ می کنند و در مدت زمان مشخص به نتیجه مطلوب و بازدهی مناسب خواهند رسید البته لازم به ذکر است که دام ها برای رسیدن به وزن مطلوب و سوددهی بالا  نیاز به مراقبت دارند.
به عنوان نکته پایانی باید اشاره کرد که در هنگام خرید گوسفند نیاز است تا به منطقه خود و شرایط اقلیمی آن توجه داشته باشید معمولا بهترین زمان خرید گوسفند در مناطق گرمسیر،اواخر بهار و در مناطق سردسیر تابستان می باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)