دسته بندی مقالات:

a7ca0cd0c0eeda31889a12a0620f59c8

سمپاشی در جایگاه گوسفند

سم پاشی در جایگاه گوسفند

سلامت گوسفند از موارد بسیار مهم در دامداری محسوب می شود. دامداران برای اینکه از دام سلامتی برخوردار باشند ، باید به موارد ویژه و مهمی توجه نمایند. برنامه ریزی های مناسب برای اولویت بندی نحوه ی رسیدگی به دام سبب برخورداری دامداران از دامی سلامت و نیرومند خواهد شد. یکی از مواردی که تاثیرات بسزایی بر روی سلامت دام خواهد داشت، در نظر گرفتن جایگاه مناسب برای آنها می باشد. اما یکی از ویژگی های جایگاه مناسب استفاده ی مطلوب از سمپاشی در جایگاه گوسفند خواهد بود. برخی از گوسفندان از طریق وجود برخی آفات و میکروبها و حشرات در جایگاه نگهداری ، دچار بیماری شده و در بسیاری از مواقع خسارات جبران ناپذیری را برای دامداران به همراه خواهد داشت. در ادامه ی این مطلب به نحوه ی سم پاشی و انواع آن در جایگاه گوسفندان خواهیم پرداخت :

گوسفند

دلایل استفاده از سمپاشی در جایگاه گوسفند:
گوسفند از محصولات گوشتی می باشد که در کشور ما برای تامین نیاز مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. از این جهت برای نگهداری مطلوب و مناسب از آن باید به موارد ویژه ای دقت نمود. اما دلایل مهمی که از سمپاشی در جایگاه دام استفاده می شود عبارتند از  :
•    سلامت دام از جمله موارد بسیار مهم می باشد که استفاده از سم پاشی های مناسب می تواند یکی از موارد تامین کننده در این حوزه شناخته شود.
•    سلامت دامداران در گرو سلامت دام می باشد. همواره شاهد بوده ایم که بسیاری از بیماری ها از طریق حیوانات به انسانها منتقل شده اند. استفاده از سمپاشی تا میزان ایده آل و مناسبی از بروز بیماری ها و انتقال آنها جلوگیری می نماید.
•    زمانی که دام از صحت و سلامت مناسبی برخوردار باشد، رشد بسیار مطلوبی را در پی خواهد داشت. با رشد مناسب دام ، دامدار می تواند از سود مناسب و چشمگیری برخوردار گردد.
•    در زمان زایمان دام به محیطی نیاز است که عاری از هر گونه میکروب و آفت باشد تا نه تنها بره ی تازه متولد شده بلکه گوسفند مادر نیز از سلامت کامل برخوردار شوند.

انواع سم پاشی در جایگاه گوسفندان :

همانطور که گفته شد برای زدودن و از بین بردن بسیاری از ویروس ها و بیماری ها از گوسفندان از روش های گوناگونی استفاده می نمایند که یکی از آنها ، سمپاشی محل نگهداری دام می باشد. دام ها اغلب به دلیل برخورداری از بدن پشمی محل مناسبی برای رشد میکروبها و برخی از آفات می باشند. گوسفند ناقل میکروب می تواند به راحتی آفات و میکروبها را جابجا نموده و یا در محل نگهداری آنها جایگزین نماید. از این رو هر چند وقت یکبار نیاز به پاکسازی محل نگهداری و همچنین بدن دام از آفات و میکروب ها می باشد. محل نگهداری گوسفندان را می توان به دو طریق فیزیکی و شیمیایی ضدعفونی و پاکسازی نمود.

سمپاشی ها و یا ضد عفونی کردن به طریق فیزیکی :

از جمله عوامل رشد میکروب ها و آفات ، تاریکی ، نم و رطوبت می باشد. یکی از راه هایی که می توان از رشد این موجودات ذره بینی آسیب رسان جلوگیری کرد، استفاده از نور مستقیم خورشید می باشد. نور خورشید حاوی اشعه ی ماورابنفش است که خود به نحوی تاثیرات چشمگیری در از بین بردن آفات و میکروب ها خواهد داشت. با توجه به این موضوع استفاده از جایگاه هایی که دارای پنجره برای جذب نور خورشید باشد ، بسیار مهم خواهد بود. از جمله عوامل فیزیکی تاثیرگذار دیگر برای ضد عفونی نمودن محل نگهداری گوسفندان ، استفاده از تهویه مناسب برای جابجایی هوای درون جایگاه است. در جریان بودن هوای درون جایگاه می تواند از رشد میکروب ها و برخی از عوامل بیماری زا جلوگیری به عمل آورد.;

سمپاشی و یا ضد عفونی کردن به طریق شیمیایی :

در برخی از مواقع استفاده از ضد عفونی های فیزیکی به تنهایی کارساز نبوده و باید به روشهای شیمیایی روی آورد. مواد شیمیایی خود به دو دسته تقسیم می شوند. در دسته ی اول گندزداها قرار می گیرند و در دسته ی دوم ضد عفونی کننده ها که با نام آنتی سپتیک شناخته می شوند ، قرار خواهند گرفت.

خصوصیات مناسب برای ضد عفونی کننده ها :

یکی از موارد قابل توجه در استفاده از این مواد ، قیمت مناسب و اثر گذاری بالای آنها می باشد. اغلب دامداران به دنبال محصولاتی هستند که نه تنها از قیمت مناسب بلکه از کارایی ایده آلی نیز برخوردار باشند. از بین بردن سریع تمامی میکروبها و قارچ ها می تواند بر روی میزان خرید آنها تاثیرات بسزایی داشته باشد. از جمله موارد مهم دیگر در استفاده از این سموم ،سازگاری آنها با پوست دام می باشد. استفاده از سمومی که برای دام حساسیت های پوستی را به ارمغان آورد ،نه تنها مناسب نخواهد بود ، بلکه سبب آزار گوسفند و در برخی از مواقع سبب از بین رفتن آن نیز خواهد شد. همچنین این سموم باید اثر بخشی بسیاری در جایگاه داشته باشند. زیرا آفات اغلب در درزها و برخی از شکاف ها در کف بنا نفوذ می کنند. اغلب این ضد عفونی ها به دو صورت محلول پاشی و شعله افکنی مورد استفاده قرار می گیرند. دامداران با توجه به نیاز خود می توانند برای رفع آفات اقدامات موثر را انجام دهند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)