دسته بندی مقالات:

سنت گوسفند قربانی در ایران

سنت گوسفند قربانی در ایران

سنت گوسفند قربانی، فقط متعلق به این مرز و بوم نیست بلکه عمر آن به اندازه حیات انسان هاست. انسان ها برای این که به خداوند نزدیک تر شوند، قربانی کردن گوسفند زنده را از هابیل و قابیل آموختند. در ادبیات و با مراجعه به مراجع لغت در می یابیم که قربان به معنی تقرب یا نزدیکی است. البته شیوه قربانی نمودن در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحول شده که به نوعی عبادت حضرت باری تعالی به حساب آمده است. بنابر این در تمامی ادیان اعم از اسلام، بودائیت، مسیحیت، یهودیت و… شاهد عبادتی به نام قربانی بوده ایم. سنت گوسفند قربانی ممکن است در دین های دیگری غیر از اسلام رخت بربسته باشد، اما برای مسلمان یکی از سننی است که تا کنون پابرجا مانده است.

 

سنت گوسفند قربانی در ایران
سنت گوسفند قربانی در ایران

سنت قربانی درادیان

قربانی نقشی محوری در دین ابتدایی بازی می کند و نیز معمولا به شکلی نمادین در ادیان تکامل یافته تر یافت می شود. قربانی بنا به تعریف فرهنگ لغت کلیسای مسیحی آکسفورد عبارت است از نثار یک پیشکش – به ویژه یک موجود زنده – به خدا.
به عنوان نمونه گوسفند قربانی، به منظورهای مختلفی تقدیم خدایان، ارواح و یا مردگان می شوند. وقتی برای دوری از شر ارواح درگذشتگان استمالت صورت می گیرد، این کار با حیوانی نمایش داده می شود و شر کاملا برطرف می شود. وقتی قربانی هایی برای خدای زیرزمینی تقدیم می شود، خون روی زمین یا درون نهرها ریخته می شود.
جیرارد یکی از روانشناسان و محققین تاریخ، اظهار نظر کرده است که قربانی عنصر محوری دین و درواقع علت اعتقادات دینی است. او مشاهده کرد که در همه جوامع خشونت های بسیاری وجود دارد که در آن قالب چرخه نامتناهی خونخواهی «تقلیدی» تکرار می شود و می تواند بقای جامعه را ناممکن سازد.

هدف از سنت گوسفند قربانی

انسان شناسان متوجه حداقل چهار نوع قربانی با اهدافی متفاوت شده اند:
1-هدایایی به امید بازگشت عنایت و الطاف الهی.
2-استمالت، استغفار و اجتناب از کیفر خداوند.
3-طلب پیوندی نزدیک تر با خدا
4-قربانی های مربوط به آیین تدفین به منظور یاری رساندن به شخص مرده در جهان بعدی.
برخی از انسان شناسان فهرستی طولانی تر دارند که در آن اهداف احتمالی گوسفند قربانی به چهارده مورد می رسد. ظاهرا گویی هیچ هدف آگاهانه روشنی در قربانی وجود ندارد، بلکه گوسفند قربانی شکل اصلی رفتار دینی است که به راحتی نمی توان آن را به انواع متعارف تبیین عقلانی تقلیل داد.

گوسفند قربانی برای کودک

شیوه عقیقه نمودن یا گوسفند قربانی برای کودک و مادر، مستلزم داشتن اطلاعات دینی کاملی می باشد. به خاطر داشته باشید که در ارتباط با قیمت گوسفند قربانی، متاسفانه در ایران شرایط بازار خرید و فروش گوسفند قربانی بسیار متغیر بوده و ممکن است بسیاری از پیش بینی ها در ارتباط با قیمت صحیح نباشد و دقیقا در همان زمانی که از نظر علمی باید دام به بازار عرضه گردد، قیمت فروش به حداقل خود برسد. شایان ذکر است که در هنگام خرید گوسفند قربانی برای عقیقه مادر و کودک، توجه فرمایید در زمانی که گوسفند به سن بلوغ خود می رسد، تغییرات وزنی پس از آن ناشی از ذخیره چربی در اندام های وی می باشد. افزایش وزنی که گوسفند زنده پس از آن دارد، ناشی از ذخیره پروتئین نیست. اقدامی که دامدار در این وضعیت انجام می دهد؛ پروار بندی نام دارد. در شرایط فعلی جهانی نیز، لاشه هایی که بیشترین مقدار عضله و کمترین مقدار چربی را دارند، یا درصد افت پس از کشتار کم است بیشتر مورد توجه هستند و باید گوسفندهایی را برای عقیقه انتخاب کرد که از لاشه های با کیفیت برخوردار باشند. بنابر این دام های لاغر پس از انجام قواعد و دستورالعمل های خاصی بر تولید گوشتشان افزوده شده و کیفیت بهتر گوشت در گوسفند زنده را شاهد خواهیم بود. به شما توصیه می کنیم که اگر قصد خرید گوسفند قربانی بالغ را گرفتید، حتما نوع پروار بندی شده آن را تهیه نمایید.

گوسفند قربانی برای کودک

گوسفند قربانی برای کودک

خرید گوسفند قربانی با استفاده از کارت امتیاز بندی

آیا می دانید که کارت امتیاز بندی چیست؟ کارت امتیاز بندی شامل لیستی از بخش های مختلف گوسفند قربانی است که شماره های عددی به عنوان امتیاز به هر یک از قسمت های مختلف گوسفند با توجه اهمیت آن ها داده می شود. در حقیقت در این روش، هر قسمت بدن گوسفند قربانی مورد مطالعه قرار گرفته و سپس به آن امتیاز داده می شود. مجموع امتیاز برای عالی ترین گوسفند قربانی 100 می باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)