دسته بندی مقالات:

قیمت گوسفند روز

شناخت ویژگی های اصلی خرید گوسفند های گوشتی

ویژگی های بهترین نژادهای گوسفندهای ایرانی
در کشور ایران شاهد شرایط اقلیمی گوناگونی هستیم. از این جهت شرایط نگهداری برخی از گوسفندان در مناطق مختلف متفاوت می باشد. برای نمونه برخی از نژادهای گوسفندان، رشد بسیار مطلوب و قابل قبولی را در مناطق کوهستانی خواهند داشت. در صورتی که نگهداری از برخی نژادها در مناطق کوهستانی سبب از بین رفتن دام خواهد شد. البته تفاوت در خرید گوسفند ، فقط در نژادها گوسفندان نمی باشد. قیمت گوسفند امروز تاثیرات چشمگیری بر روی خرید دام خواهد داشت. دامداران با توجه به برخی از موارد از جمله نژاد ؛ گوشتی ،شیری و یا پوستی بودن ؛ چند قلوزایی ؛ شرایط اقلیمی مناسب و همچنین قیمت گوسفند اقدام به خرید هوشمندانه ی دام مورد نظر خود می نمایند. برخی از نژادها از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند و برخی دیگر از قیمت مناسبتری بهره مند می باشند. در ادامه به بررسی ویژگی های بهترین نژادهای گوسفندهای ایرانی خواهیم پرداخت.

خرید گوسفند گوشتی

خرید گوسفند گوشتی

خصوصیات بهترین نژاد گوسفند گوشتی

همانطور که ذکر شد اغلب دامداران با توجه به نیاز محیط زندگی و همچنین موارد استفاده از دام اقدام به خرید دام مورد نظر با توجه به نژاد و قیمت می نمایند. هدف از نگهداری و تولید مثل از این گوسفندان ، استفاده از گوشت مناسب و ایده آل آنها خواهد بود. اغلب این گوسفندان دارای ویژگی های خاصی هستند.

– کمر مستقیم گوسفند

اغلب دام هایی که از گوشت مناسب و قابل قبولی برخوردار هستند ، دارای کمی مستقیم و بودن قوس می باشند. بررسی وضعیت قرار گیری مهره ها در گوسفندان می تواند تا میزان چشمگیری بر روی سلامت آنها و همچنین گوشتی بودن آنها موثر باشد. اغلب دامداران خبره و با تجربه با مشاهده ی زائده های شوکی و همچنین زائده های کناری در پشت گوسفند و همچنین مهره های کمر می توانند از میزان لاغری و یا چاقی گوسفندان اطلاعات مهمی را دریافت نمایند. برخی از فاصله ها بر روی این زوائد به وجود می آیند که اغلب به دلیل ازدیاد چربی و یا گوشت خواهد بود. خریدار باهوش و خردمند در هنگام خرید دام گوشتی توجه بسیار زیادی به خرید نمره تیپ بالا گوسفندان خواهد نمود. زیرا در هنگام ذبح گوسفند ، قریب به 50 درصد وزن کم خواهد شد.

قیمت گوسفند روز
قیمت گوسفند روز

– گردن کوتاه و قطور

یکی دیگر از خصوصیات گوسفندان گوشتی ،برخورداری از گردن کوتاه و قطور خواهد بود. اغلب دامداران با توجه به گردن کوتاه در نژادهای مختلف ، تشخیص می دهند که این دام از نوع دام های گوشتی است یا خیر. دلیل کوتاهی و همچنین قطوری در گردن دام های گوشتی ، برخورداری از گوشت بسیار مناسب در این منطقه خواهد بود. دامهای گوشتی که از سلامت مناسبی برخوردار هستند ، به دلیل گوشتی بودن ناحیه ی زیر گردن و گردن، از ارتفاع کمتری در این ناحیه برخوردار خواهند بود. بهترین نژاد گوسفند گوشتی در کشور ما نژاد شال خواهد بود. البته از نژادهای دیگری نیز مانند مهربان ، لری و افشاری نیز به عنوان نژادهای مناسب گوشتی یاد می شود. برای خرید گوسفند گوشتی با توجه به قیمت گوسفند توجه به این عامل (گردن کوتاه و قطور) بسیار سودمند و مفید خواهد بود.

قیمت گوسفند روز

قیمت گوسفند روز

– سینه ی گوشتی و بزرگ

همانطور که ذکر شد ، از خصوصیات ظاهری گوسفند می توان به نژاد و همچنین گوشتی ، پوستی و یا شیری بودن آن پی برد. یکی از خصوصیات منحصر به فرد در دامهای گوشتی ، سینه ی بزرگ و گوشتی آنها خواهد بود. گوشتی بودن نژاد گوسفند از عوامل بسیار مهم در خرید دامها برای پرواربندی خواهد بود. برخی از گوسفندان به دلیل برخی از آفات و بیماری ها دچار سینه های بزرگی می شوند. دامداران با تجربه و متخصص در این زمینه با یک نگاه و حتی لمس کوچک می توانند از گوشتی بودن ناحیه ی سینه در گوسفندان اطمینان حاصل نمایند.

–  جثه ی پهن و بزرگ

گوسفندان با نژاد گوشتی اغلب دارای جثه ی بزرگ هستند. این جثه بزرگ می تواند در تعیین قیمت گوسفند بسیار موثر باشد. بزرگی جثه در ساق پا ، ران ، کپل ها و همچنین کمر دام کاملا مشخص می باشد. دامداران با توجه به این نقاط می توانند از خرید گوسفند گوشتی خود کمال اطمینان را داشته باشند. اما با توجه به اینکه قیمت nhl بسیار متغیر و صعودی می باشد، در نظر گرفتن برخی از نکات در هنگام خرید دام گوشتی بسیار موثر خواهد بود :
• در خرید دام هایی که فاصله ی دستان ، شانه و همچنین سینه ی آنها کم می باشد دقت نمایید. این دام ها ، گوسفندان مناسبی برای پرواربندی نخواهند بود. اغلب آنها دارای بیماری های قلبی و ریوی هستند.
• چرای خوب در گوسفندان سبب پرواربندی مناسب آنها خواهد شد. دقت به فک و دندانهای دام بسیار ضروری می باشد. زمانی که گوسفند از فک بالا و پایین کوتاهی برخوردار باشد، نمی تواند چرای مناسبی داشته باشد. همچنین دندانها شکسته و از هم باز شده نیز نشان دهنده ی پیری و بالا بودن سن گوسفندان خواهد بود. از این جهت دقت به این مقوله می تواند برای دامداران بسیار مفید باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)