دسته بندی مقالات:

حلیم

طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفند

نکاتی که پیش از خرید گوشت قرمز باید رعایت کنید

شاید برایتان سوال شود که منبع تامین املاح در بدن ما انسان ها چیست؟ استفاده از گوشت، می تواند نیاز بدن ما را به املاح مختلفی تامین کند. می توانیم گوشت را در مواد غذایی مختلفی استفاده کنیم. در این مطلب قصد داریم نحوه استفاده از این ماده را در تهیه حلیم با گوشت گوسفند بیان کنیم. برای اینکه بتوانید بهترین شیوه طبخ حلیم را داشته باشید، باید ابتدا سعی کنید مواد مرغوبی را برای ادامه فرایند آشپزی، انتخاب کنید.
اصولا گوشت گوسفند قرمز می تواند بهترین گزینه برای تهیه حلیم باشد. اگر تا به حال خودتان این غذای خوشمزه را در خانه تهیه نکرده اید، پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله زیر را تا انتها دنبال کنید. البته بهتر است قبل از آن نکاتی را در مورد گوشت قرمز بدانید و مواردی را حین خرید آن، رعایت کنید:
رنگ: گوشت گوسفند، معمولا قرمز روشن است. اگر می خواهید که از روی رنگ آن به کیفیت نهایی گوشت پی ببرید، به دنبال گوشتی قرمزتر باشید. معمولا گوشت هایی که به رنگ تیره به فروش می رسند، کهنه اند و مدت زمان زیادی از ذبح آن ها می گذرد.
بو: گوشت تازه یا منجمد شده بوی ضعیفی دارد و به سختی قابل تشخیص است. اگر از طرف گوشت بوی نامطبوعی ساطع می شود، از خرید آن اجتناب کنید. ممکن است گوشت فاسد شده باشد و طی فرایند اکسیداسیون، کیفیت بالایی را نداشته باشد.
میزان چربی: برای خرید این ماده، تعیین میزان چربی آن اهمیت زیادی دارد. برخی از افراد، به دنبال گوشت کم چرب و برخی دیگر به دنبال گوشت پرچرب هستند. بنابراین می توانید بر اساس ذائقه شخصی، میزان چربی محصول را مشخص کنید.

 تهیه حلیم با گوشت گوسفند

 تهیه حلیم با گوشت گوسفند

مرحله اول تهیه حلیم با گوشت گوسفند

همان طور که گفته شد، حلیم جزو غذاهای سنتی در داخل کشور ما به شمار می آید. از زمان های گذشته، استفاده از این غذا مرسوم و متداول بوده است. در دوره کنونی نیز، ما انسان ها در بازه های زمانی مختلفی حلیم را به عنوان میان وعده و یا حتی غذای اصلی به استفاده می رسانیم. البته تهیه حلیم با گوشت گوسفند، بیشتر مخصوص ماه مبارک رمضان است. سفره های افطار ما ایرانیان با وجود حلیم آراسته می شود. برای همین، اگر می خواهید که طی این ایام، حلیم را به صورت خانگی و در منزل تهیه کنید، این مراحل را دنبال نمایید. در ابتدای کار، نیاز به مواد اولیه مختلفی خواهید داشت. این مواد در همه منازل وجود دارند و به طور روزانه به استفاده می رسند:
–    گندم باکیفیت پوست کنده             2 لیوان
–    گوشت گوسفند                            300 گرم
–    پیاز متوسط                                 1 عدد
–    نمک                                         1 ق غ
–    روغن، شکر و دارچین(برای تزیین)      به میزان لازم

در مرحله نخست، نیاز است که گندم را در بازه زمانی طولانی( حدودا 12 ساعت) در داخل آب قرار دهیم. این کار باعث می شود که گندم به خوبی خیس بخورد و آماده پخت شود. سپس نوبت به پخت گوشت قرمز گوسفند می رسد. برای اینکار، یک قابلمه متوسط را انتخاب کنید. گوشت ها را در داخل آن قرار داده و حدودا 4 الی 5 لیوان آب به آن اضافه کنید. سپس پیاز را به چند قسمت مساوی تقسیم کرده و به داخل قابلمه اضافه کنید. زیر قابلمه را زیاد کنید تا به جوش بیاید. سپس کف سطح آن را جمع کنید. شعله را کم کرده، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا کامل بپزد.

تهیه حلیم گوسفندی

تهیه حلیم گوسفندی

مرحله دوم پخت حلیم با گوشت گوسفند

پس از آبکشی کردن گندم، نوبت به اضافه کردن آن به قابلمه می رسد. پس از افزودن گندم، دوباره میزانی آب به داخل قابلمه اضافه می کنیم. به گونه ای که سطح آب از سطح گندم ها بالاتر باشد. بعد از گذشت چند ساعت، گندم به خوبی می پزد. البته بهتر است آن را با انگشت خود امتحان کنید. در صورتی که نرم باشد، می توانید آن را پوره کنید. حال نوبت به مرحله ریش ریش کردن گوشت رسیده است. پس از تکه تکه کردن، آن را مجددا به همراه میزان کمی روغن به داخل قابلمه اضافه کنید.
پس از طی کردن تمامی این مراحل، نوبت به اصلی ترین قسمت پخت و تهیه حلیم با گوشت گوسفند می رسد. طی این مرحله، شما باید به طور مداوم آن را هم بزنید. انجام این کار، باعث می شود تا حلیم یکدست شود و لعاب بیشتری پیدا کند. همچنین باعث می شود که گوشت به طور کاملا یکسانی در همه قسمت های حلیم توزیع و پخش شود. برای اینکه حلیم طعم بهتری پیدا کند، بهتر است میزانی نمک نیز به آن اضافه کنید. همچنین بسته به ذائقه خود، می توانید کمی شکر نیز در داخل قابلمه اضافه کنید تا حلیم طعم شیرین تری پیدا کند.
سپس اجازه دهید تا حلیم غلظت کافی را به دست آورد. اصولا پخت حلیم با گوشت گوسفند زنده و تازه، طعم بهتری به آن می دهد. بنابراین سعی کنید اغلب اوقات برای پخت حلیم، از قصابی گوشت تازه ای را خریداری کنید. پس از اینکه حلیم به غلظت مورد نظر خود رسید، می توانید آن را میل کنید. مصرف حلیم با ادویه هایی مانند دارچین، نمک و یا شکر امکان پذیر است. چیزی که طرز مصرف آن را متفاوت می کند، فقط و فقط ذائقه غذایی افراد است.

حلیم

حلیم

کلام آخر

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، حلیم از اصلی ترین غذاهای سنتی ایران به شمار می رود. بنابراین آن را در بیشتر نقاط کشور مصرف می کنند. توصیه می کنیم که برای پخت و تهیه حلیم با گوشت گوسفند، حتما مراحل گفته شده را به دقت دنبال کنید.
برای اینکه حلیم شما طعم بهتری پیدا کنید، لزوما باید از گندم پوست کنده استفاده نمایید. اگرچه ممکن است قیمت گوسفند و گوشت آن اندکی بالا باشد، اما نکته مثبت این طرز پخت کم بودن میزان گوشت مصرفی است. به گونه ای که می توانید با کمترین میزان گوشت نیز آن را تهیه و میل نمایید. اگر دستورالعمل فوق برایتان جذاب و مفید بود، می توانید آن را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کنید تا آن ها نیز حلیم را به روش خانگی تهیه نمایند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)