دسته بندی مقالات:

چلو گوشت گوسفندی

طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی

پخت غذا با گوشت قرمز چه فوایدی دارد؟

بدن ما همان طور که به موادی مانند سبزیجات و میوه ها نیاز دارد، به همان اندازه نیازمند مصرف گوشت قرمز نیز هست. با تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی، می توانید نیاز بدن خود را به این ماده تامین کنید. هنگامی که به طور منظم در وعده های غذایی خود گوشت قرمز را قرار می دهیم، میزان ابتلایمان به مشکلات مختلف کاهش پیدا می کند.
زمانی که گوشت گوسفند را در وعده های غذایی خود قرار می دهید، مطمئنا بخش عدیده ای از ویتامین ها و املاح ضروری را به بدن خود می رسانید. انسان ها به طور طبیعی به گونه ای آفریده شده اند که نیاز به مصرف تمامی مواد مغذی دارند. حتی بسیاری از رژیم های غذایی گیاه خواری، به علت حذف غذاهای گوشتی، از املاح ضروری بی نصیب می مانند. سعی کنید حداقل یکبار در هفته غذاهایی حاوی گوشت قرمز مصرف کنید تا نیاز بدن خود را تامین نمایید.
حتی بسیاری از افرادی که در باشگاه های ورزشی مشغول به فعالیت و تمرین اند، برای جذب حداکثر پروتئین، گوشت گوسفند را در وعده های اصلی خود قرار می دهند. علت این امر نیز جذب بالای پروتئین موجود در این گوشت است. ممکن است فکر کنید که چربی موجود در این گوشت برای قلب و عروق مشکل ساز است.
این در حالی است که چربی گوشت در حد متوسط و معمول قرار دارد و مصرف متوسط آن، عوارض بدی نخواهد داشت. در ادامه یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی که به کمک این گوشت پخته و تهیه می شود را برای شما آموزش داده ایم. می توانید شیوه تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی را به راحتی آموزش ببینید.

مرحله اول تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی

همه غذاهای ایرانی، دستورپخت آسانی دارند. چیزی که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند، شیوه طبخ و نوع مواد اولیه ای است که در آن استفاده می کنند. برای مثال، حین تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی، از لپه استفاده نمی شود. در حالی که برای پخت خورشت قیمه، از این ماده استفاده می کنند. چلو گوشت دستور پخت آسانی دارد. ابتدا مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنید:
– گوشت گوسفندی 300 گرم
– پودر یا چوب دارچین یک قاشق چای خوری( در صورت استفاده از چوب یک عدد کافی است)
– پیاز متوسط 2 عدد
– سیر 2 حبه متوسط
– نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم
– زعفران غلیظ دم شده 4 قاشق غذا خوری
– آب نارنج 5 قاشق غذا خوری

چلو گوشت
چلو گوشت

برای تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی، ابتدا باید مقداری روغن در داخل قابلمه بریزید و شعله آن را متوسط کنید تا داغ شود. پس از داغ شدن روغن، نوبت به افزودن سیر های قطعه قطعه شده می رسد. سعی کنید سیرها را به خوبی در داخل روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. اکنون نوبت به افزودن گوشت های تکه شده می رسد. طی این فرایند، باید ادویه های خود را نیز به داخل قابلمه اضافه کنید تا گوشت به خوبی طعم دار شود.
زمانی که گوشت گوسفند با تمامی مواد تفت خورد، آن را با کمک یک کفگیر از داخل قابلمه خارج کنید و در ظرف دیگری قرار دهید. حال در همان قابلمه، پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در همان روغن، مقداری تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود و از حالت خامی دربیاید.

تهیه چلو گوشت
تهیه چلو گوشت

مرحله دوم تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی

پس از تفت خوردن پیاز، مجددا گوشت را به داخل قابلمه اضافه کنید. طبق دستورپخت، باید آبجوش را به ظرف بیافزایید و اجازه دهید تا مواد در داخل آن قرار بگیرند. مطابق با تمامی دستورها، لازم است که از آب کاملا جوشیده استفاده کنید تا سطح خورشت کف نبندد. زیر شعله را ملایم کنید و اجازه دهید تا با آرام ترین شعله، به مدت 2 ساعت به خوبی پخته شود.
پس از گذشت حدود 2 ساعت، نوبت به افزودن آب نارنج است. پس از اینکه آب نارنج را به داخل خورشت اضافه کردید، اجازه بدهید که نیم ساعت دیگر هم روی شعله بماند. البته برای تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی، باید به غلظت خورشت دقت کنید. اصولا میزان و درجه غلظت این خورشت باید بالا باشد. برای همین اگر هنوز غلظت آن به حد کافی نرسیده است، اجازه دهید مدت زمان بیشتری روی شعله بماند.
حدود 10 الی 15 دقیقه پیش از خاموش کردن شعله، نوبت به افزودن زعفران دم کرده غلیظ و دارچین می رسد. دقت داشته باشید که پس از افزودن این مواد، شعله همچنان باید ملایم باشد. پس از گذشت 10 دقیقه، می توانید غذا را خاموش کنید و آن را به همراه برنج تزیین شده، سبزی پلو و یا برنج معمولی سرو کنید.

چلو گوشت گوسفندی
چلو گوشت گوسفندی

چه نکاتی باعث خوشمزه تر شدن چلو گوشت می شوند؟

تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی، نیاز به تمرین دارد. اگر می خواهید که در پخت این خورشت مهارت پیدا کنید، باید آن را چندین بار طبخ نمایید. انجام مداوم این کار، باعث می شود در هر زمان پخت، نکات بیشتری را یاد بگیرید و متوجه شوید. اصولا رعایت یک دسته از نکات، سبب می شود تا همواره غذایتان طعم و عطر بهتری پیدا کند. ما در ادامه، به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:
1. استفاده از گوشت گوسفند زنده و تازه ذبح شده، می تواند تاثیر فراوانی بر کیفیت غذا داشته باشد. اگر می خواهید غذا را برای مهمانی و جشن طبخ کنید، باید گوشت تازه و باکیفیتی را انتخاب نمایید.
2. دستورپخت فوق، جزو چلوگوشت های بدون رب گوجه فرنگی بود. می توانید با توجه به ذائقه خود و خانواده تان، به خورشت مقداری رب نیز اضافه نمایید.
3. برخی از افراد، برای خوش طعم شدن غذا، مقداری خلال پوست پرتقال، زرشک تفت داده شده و خلال بادام را به برنج اضافه می کنند. استفاده از این مواد می تواند علاوه بر ایجاد زیبایی در غذا، مزه آن را نیز تغییر دهد.
4. قیمت گوسفند و گوشت آن، به گونه ای است که همه افراد در ماه می توانند به طور متوسط آن را مصرف کنند. بنابراین از بابت قیمت این گوشت نگرانی نداشته باشید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)