دسته بندی مقالات:

سقط جنین گوسفند

علائم سقط جنین در گوسفند

سقط جنین در گوسفند چه علائمی دارد؟

همان طور که می دانید هدف از نگه داری دام دستیابی به سود مناسب می باشد و بر همین اساس یکی از اهداف مهم در نگهداری از گوسفند زنده را پروار بندی آن می دانند تا از این طریق دامداران به سود بیشتری دست یابند. بنابراین این موضوع برای افرادی که به عنوان دامدار مشغول به فعالیت می باشند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اما گاهی در برخی از دام ها شاهد سقط جنین هستیم که این موضوع می تواند ضرر و زیان زیادی را برای دامدار به همراه داشته باشد. البته روش های بسیاری وجود دارد که به کمک آن ها می توان احتمال سقط جنین در گوسفند را کاهش داد که در ادامه همین مطلب به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.

عوامل سقط جنین در گوسفند

عوامل سقط جنین در گوسفند

به طور کلی عوامل سقط جنین در گوسفند را می توان در دو گروه عوامل عفونی و غیرعفونی دسته بندی کرد:

1_ سقط بر اساس عوامل عفونی: نوعی انگل به نام توکسو پلاسموزیس در مدفوع انواع پرندگان و گربه وجود دارد. از همین رو در اثر وجود مدفوع گربه یا پرندگان در انبار علوفه این انگل به علوفه منتقل شده و می تواند باعث عفونت در دام شود. هنگامی که این انگل وارد بدن گوسفند می شود بر روی جنین تاثیر گذاشته و باعث سقط آن می شود. به همین دلیل لازم است اقدامات زیر را برای جلوگیری از انتقال این انگل انجام دهید:
•    جلوگیری از ورود پرندگان و گربه به انبار علوفه
•    از بین بردن مواد آلوده شده به ترشحات جنینی که سقط شده
•    کنترل پرندگان و جوندگان از نظر کاهش مخازن عفونی
2_ عوامل غیرعفونی: عوامل غیر عفونی سقط جنین گوسفند موارد بیشتری را به خود اختصاص می دهد. این موارد عبارت اند از:
•    عدم تعادل در میزان استروژن و پروژسترون در دام
•    عدم توانایی رحم برای نگهداری از جنین
•    تغذیه نامناسب و عدم رسیدگی به دام آبستن
•    وجود تب شدید، بیماری های انگلی، اسهال و دل درد های شدید
•    وجود مسمومیت های غذایی
•    عدم مراقبت از دام آبستن در هوای سرد
•    افتادن، ضربه و پرش

درمان سقط جنین در گوسفند
درمان سقط جنین در گوسفند

راه های پیشگیری از سقط جنین در گوسفند

با توجه به مطالب گفته شده در رابطه با دلایل سقط جنین در گوسفند این سوال پیش می آید که آیا راه هایی برای پیشگیری از سقط وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه دامپزشکی به وجود آمده است قطعا روش های موثری برای جلوگیری از سقط جنین وجود دارد. این روش ها با توجه به این که سقط بر اثر عوامل عفونی یا غیرعفونی باشد متفاوت می باشند.
پیشگیری از سقط های غیرعفونی بسیار راحت تر از سقط های عفونی می باشد. فقط کافی است در این موارد به دقت عمل کرده و جانب احتیاط را رعایت نمایید. یکی از نکات مهمی که در این حوزه می توان به آن اشاره کرد، بازگشت گله از چرا می باشد. معمولا بیشتر دامداران هنگامی که گله از چرا بازمی گردد در آغل علوفه می ریزند و همین موضوع باعث هجوم یک باره گوسفندان به سمت علوفه می باشد. در این هجوم ممکن است گوسفند باردار مورد ضربه و آسیب قرار گرفته و جنین خود را سقط کند. یکی دیگر از موضوعات مهم در پیشگیری از سقط انجام تمام آزمایش های لازم بر روی دام آبستن می باشد تا از سلامت جنین اطمینان پیدا کرد.
در رابطه با پیشگیری از سقط های عفونی در گوسفند، روش های پیشگیری کمی پیچیده تر از مورد قبلی می باشد. اولین اقدام برای پیشگیری در این مورد می تواند انجام واکسیناسیون به موقع و همچنین انجام آزمایش های کامل و دوره ای برای دام آبستن می باشد. در قدم بعدی لازم است به علوفه ی دام توجه ویژه ای شود تا از سلامت بودن آن اطمینان لازم را کسب کرد. توجه داشته باشید که مدفوع گربه یا پرندگان در علوفه وجود نداشته باشد چرا که این موارد می توانند باعث انتقال عفونت شده و در نهایت سقط جنین را به همراه داشته باشند.

سقط جنین گوسفند
سقط جنین گوسفند

پیشگیری از سقط جنین در گوسفند

اگر چند گوسفند به طور همزمان آبستن می باشند و یکی از آن ها دچار سقط جنین شد حتما دامی که دچار سقط شده است را از سایر دام ها جدا نگه دارید و به طور کامل آن را قرنطینه نمایید. محل سقط را حتما ضدعفونی کرده و بر روی آن آهک بریزید تا تمام آلودگی های موجود در محیط به صورت کامل از بین رود. همچنین جفت آلوده را سوزانده و از محیط دور نمایید. اگر گوسفند دچار سقط جنین شد حتما به آن آنتی بیوتیک تزریق نمایید تا به این ترتیب عفونت ها از بین رفته و احتمال سقط در زایمان های بعدی نیز کاهش یابد. به طور کلی ضدعفونی کردن محیط نگه داری از دام در هر زمان می تواند باعث کاهش آلودگی ها در محیط شود که همین موضوع احتمال سقط های عفونی را در گوسفند به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)