دسته بندی مقالات:

دام آبستن

عوامل سقط جنین در گوسفند

هدف از پرورش و رسیدگی به دام ها دست یافتن به سود اقتصادی و تولید بیشتر لبنیات ، شیر و گوشت دام می باشد. برای اینکه بتوانیم تعداد دام های زیادی داشته باشیم و با استفاده از آن ها به لبنیات بیشتر و سود اقتصادی برسیم روش های متعددی وجود دارد که از جمله ی ان ها فلاشینگ و یا خرید نژاد رومانف (گوسفندان چند قلو زا) می باشد که سبب افزایش تعداد گله ها می شوند. اما سنتی ترین و قدیمی ترین روش افزایش تعداد دام ها حامله کردن گوسفندان ماده است. وقتی گوسفندی حامله می شود باید از آن مراقبت کرد که جنین سقط نشود زیرا اگر جنین سقط شود علاوه بر اینکه تعداد گله ها افزایش نمی یابد بلکه زیان های اقتصادی هم به وجود می آید.

سقط جنین در دام ها چیست؟

سقط جنین عارضه ای می باشد که در آن دام ماده توانایی نگهداری جنین را ندارد و چون نمی تواند جنین را نگه دارد آن را از بدن خود دفع می کند. در واقع سقط جنین به معنای از بین رفتن بره در دوران حاملگی گوسفند و پایان دوران بارداری یا حاملگی گوسفند است.

بیماری هایی که موجب سقط جنین می شوند چه نام دارند؟

از جمله بیماری هایی که موجب سقط جنین در دام ها می شوند عبارتند از : کامپیلو باکتر ، کلا میدیا ، بروسلوز ، لپتوسپیروز ، کوکسیلا ، بلو تانگ و بوردر دیزیز . تمامی این بیماری ها که گفته شد عوامل عفونی سقط جنین هستند و از جمله عوامل غیر عفونی سقط جنین در دام ها می توان به کمبود های تغذیه ای ، ضربه و ضغطه و همینطور مسمومیت حاصل از گیاهان سمی اشاره کرد. دام هایی که تا سه هفته ی اول آبستنی جنین خود را سقط می کنند اکثرا دلیل آن اضطراب و استرس و یا کمبود غذایی می باشد. سقط جنین در گوسفندان دو عامل عفونی و غیر عفونی دارد.

دام آبستن
دام آبستن

عوامل عفونی سقط جنین در گوسفند:

انواع باکتری ها ، انواع قارچ ها ، نواع ویروس ها و همینطور تک یاخته ای ها در شرایط معین می توانند به رحم جنین و پرده های جنینی نفوذ کنند و به آن ها آسیب برسانند که موجب سقط جنین در دام ها می شود. همچنین در مدفوع پرنده ها و گربه ها انگلی به نام توکسو پلاسموزیس وجود دارد که اگر مدفوع در انبار علوفه ها وجود داشته باشد این انگل سبب می شود که دام ها دچار عفونت شوند و در نتیجه اگر دارای جنین می باشند متاسفانه جنین آن ها سقط شود. برای جلو گیری از این اتفاق روش هایی توصیه می شود : 1- جلوگیری از ورود گربه ها به انبار علوفه و انبار غلات 2- دوری از نوشیدن شیر دام های آلوده 3- کنترل جوندگان و خزندگان از لحاظ کاستن مخازن عفونی 4- انهدام سریع مواد آلوده به ترشحات جنین سقط شده

عوامل غیر عفونی سقط جنین در گوسفند :

•    عدم مراقبت درست
•    وارد شدن ضربه به پرده ی جنین در زمان ها و موقعیت های گوناگون مثل هنگام آزمایش رکتال
•    داشتن تب شدید ، بیماری های انگلی ، دل درد شدید و اسهال
•    نبود تعادل در مقدار استروژن و پروژسترون
•    عدم رسیدگی
•    نداشتن تغذیه ی مناسب
•    مسموم شدن در اثر غذا های یخ زده یا کپک دار
•    پریدن یا افتادن گوسفند ماده از جایی
•    عدم توانایی نگهداری جنین در اثر اتفاقاتی مانند ضربه خوردن و …

سقط جنین در کدام ماه بیشتر است و چرا ؟

سقط جنین بیشتر در فصول سرد سال و زمستان اتفاق می افتد. دلیل اینکه سقط جنین بیشتر در فصول سرد سال رخ می دهد این است که دام ها با توجه به شرایط آب و هوایی اکثرا در اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز جفت گیری می کنند بنابراین بیشتر گوسفندان ماده در اواخر پاییز یا در زمستان حامله می شوند که متاسفانه با توجه به دلایلی که گفته شد اکثر جنین ها سقط می شوند. در فصول سرد سال برای اینکه میزان سقط جنین به کمترین حالت ممکن برسد باید برای هر راس دام  یک جایگاه مناسب و کوچک در نظر گرفته شود که این جایگاه قابلیت ضد عفونی و شستشو را داشته باشد. اما ایجاد یک جایگاه مناسب به تنهایی کافی نیست زیرا در فصل زمستان هنگامی که دام ها در معرض سرما و طوفان قرار می گیرند استرسی به آن ها دست می دهد که این استرس به شدت در آن ها اثر می گذارد و از شدت ترس جنین سقط می شود بنابراین جایگاه ساخته شده باید دارای نور و گرمای کافی نیز باشد.

سقط جنین در دام ها
سقط جنین در دام ها

راه های پیشگیری و درمان سقط جنین

1)    جلو گیری و پرهیز از خرید دام های مشکوک
2)    اجازه ندهید که گربه ها و پرنده ها در انبار غذای دام ها مدفوع کنند
3)    اگر دام حامله دارید تا زمان زایش آن یا دام دیگر خریداری نکنید یا اگر می کنید دام های جدید را مکانی جدا نگهداری نمائید
4)    هیچ گاوی نباید نزدیک گوسفند حامله شود
5)    دقت کنید علوفه ی خشکی که انبار می کنید کپک زده نباشد
6)    اگر سقط جنین صورت گیرد خیلی زود از آنتی بیوتیک ها استفاده نمائید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)