دسته بندی مقالات:

    افزایش دو قلو زایی

فلاشینگ گوسفند چیست و روش آن به چه صورت است؟

معنی و مفهوم فلاشینگ چیست؟

در لغت فلاشینگ یعنی هر عملی که به صورت ناگهانی انجام گیرد. بنابراین به تغذیه ی ناگهانی گوسفند های ماده دو هفته قبل از جفت دهی و سه هفته پس از جفت دهی فلاشینگ گفته می شود.

فلاشینگ گوسفند چیست؟

گوسفندان دام هایی می باشند که نیاز انسان ها روز به روز به آن ها بیشتر می شود و از طریق راه های گوناگونی تعداد آن ها را افزایش می دهند (تولید مثل گوسفند) که یکی از این راه ها فلاشینگ می باشد. فلاشینگ گوسفند یعنی برنامه ی تغذیه ای آن ها را قبل از اینکه شروع به جفت گیری نمایند تنظیم کنیم. به عملی که موجب افزایش بازده تولید مثل دام ها و بالا بردن درصد دو قلو زایی در آن ها می شود فلاشینگ می گویند و همینطور در دامپروری های مختلف برای اینکه تخمک ها آزاد شوند و میزان چند قلو زایی افزایش یابد میزان تغذیه ی میش را بالا می برند که به این عمل فلاشینگ می گویند.

    افزایش دو قلو زایی

    افزایش دو قلو زایی

فعالیت فلاشینگ چگونه است؟

همانطور که گفته شد در فلاشینگ به طور ناگهانی به گوسفند تغذیه داده می شود که این تغذیه ی ناگهانی سبب می شود سطح قند خون به طور ناگهانی بالا رود و بالا رفتن به یکباره ی قند خون باعث می شود که روی قسمت هایی از مغز (هیپوتالاموس- هیپوفیز) یک شوک متابولیک وارد شود و بر تخمدان و خود مغز اثر بگذارد که تمامی این اتفاقات سبب بالا رفتن فعالیت قسمت تولید مثلی می شود. گوسفندان ماده ای که در اثر برنامه ی فلاشینگ قرار می گیرند احتمال دو قلو زایی در آن ها بالا تر می رود. اگر اعمال فلاشینگ به صورت درستی انجام بگیرد بیش از 50 درصد دام هایی که حامله می شوند دو قلو زا هستند.

روش های فلاشینگ

فلاشینگ روش های گوناگونی دارد مثل 1- دروی جو و گندم- پس چر کمباین 2- روش سنتی 3- روش بروز 4- روش تعدیل شده ی سنتی

1- روش دروی جو و گندم

این روش یکی از ساده ترین روش ها می باشد در این روش مقدار تقریبا زیادی دانه ی گندم و جو روی زمین میریزند تا گوسفند بتواند به راحتی از آن استفاده نماید و به سراغ ساقه های باقی مانده نرود.

2- روش سنتی

استفاده ی روزانه  از 1-دانه ی ذرت که قیمتی مناسب دارد و همینطور 2- استفاده از دانه ی غلات حدود 200 الی 300 گرم 3- و تامین قند خون بیشتر توصیه می شود که علاوه بر خوراک پایه از این موارد نیز در تغذیه ی گوسفند استفاده شود.

3- روش بروز

در روش بروز از کنسانتره های فلاشینگ کنشی استفاده می نمایند که از طریق موسسه ی تحقیقات علوم دامی فرموله شده است. کنسانتره ی فلاشینگ کنشی در دو نوع 1- فلاشینگ آغازین (فقط برای قبل از قوچ اندازی است.) 2- فلاشینگ پایانی (فقط برای بعد از قوچ اندازی می باشد) فرموله شده است. در این دو مدل کنسانتره در جیره ی فلاشینگ از ترکیبات کنشی استفاده شده است که این ترکیبات باعث می شوند عملکرد تخمدان تحریک شده و افزایش یابد. در مقایسه ی روش بروز و روش سنتی فلاشینگ باید گفت که روش بروز بسیار بهتر از روش سنتی می باشد چرا که در این روش میزان بره های به دنیا آمده بیشتر از روش سنتی می باشند.

4- روش تعدیل شده ی سنتی

موسسه ی تحقیقات علوم دامی کشور تحقیقاتی انجام داده است که از آن ها نتیجه گرفته می شود که وقتی می خواهیم دانه ی ذرت و دانه ی جو به گوسفند بدهیم میزان هرکدام از آن ها را نصف کنیم (یعنی 150 گرم دانه ی ذرت و 150 گرم دانه ی جو) زیرا این شرایط باعث می شود که میزان آبستنی بیشتر و بهتر شود. نشاسته باعث می شود دانه های غلات در شکمبه گوسفند به اسید های چرب فرار تبدیل شده و به قند تبدیل نشوند و این اسید های چرب فرار وارد خون می شوند.

با روش جیره ی فلاشینگ گوسفند نحوه ی دو قلو زایی چگونه است؟

وقتی دامداری تصمیم به خرید گوسفند می گیرد مهم ترین مسئله این است که دامی را انتخاب نماید که بهترین نژاد را داشته باشد و همچنین از توانایی دو قلو زایی یا بیشتر بهره مند باشد. یک دامدار حرفه ای از روش جیره ی فلاشینگ برای اینکه قدرت دو قلو زایی در میش ها را بالا ببرد استفاده می کند که البته قبل از اینکه اقدام به این روش نماید باید ابتدا از سلامت دام مطمئن شود بنابراین ابتدا باید آن ها را نزد دامپزشک برده و اگر گوسفندان دچار بیماری های مختلفی از جمله بیماری های انگلی باشند از طریق تزریق واکسن ضد انگل آن ها را درمان کرده و سپس کار خود را شروع نماید. علاوه بر اینکه در اجرای روش جیره ی فلاشینگ سالم بودن دام مهم است تغذیه ی آن نیز مهم می باشد. در مرحله ی اول فلاشینگ برای اینکه گوسفندان غنی را به چرا ببرید مناطقی که از علوفه ی کمی برخوردار می باشند را انتخاب نمائید و در مرحله ی دوم نیز بعد پانزده یا شانزده روز به دام خود یونجه های تازه بدهید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)