دسته بندی مقالات:

زبان گوسفند

فواید خوراک زبان گوسفند و گوساله

ارزش غذایی زبان گوسفند و گوساله

همان طور که می دانید کله پاچه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که یکی از پرطرفدار ترین و لذیذ ترین قسمت های آن زبان می باشد. از زبان گوسفند و گوساله می توان در تهیه ی غذا های مختلف استفاده کرد که یکی از آن ها خوراک زبان می باشد. علت استفاده زبان در انواع غذا های ایرانی را می توان ارزش غذایی بالای آن دانست. کالری زبان به ازای هر 100 گرم از آن در حدود 224 کیلو کالری می باشد.
یکی از موارد مهم در بررسی ارزش غذایی هر ماده ی غذایی، بررسی چربی موجود در آن است. زبان گوسفند و گوساله حدود 16 گرم چربی به ازای هر 100 گرم دارد که 7 گرم آن از نوع چربی های اشباع شده و 9 گرم آن از نوع چربی های اشباع نشده می باشد. علاوه بر این، زبان منبع عظیمی از مواد معدنی همچون سدیم، پتاسیم، آهن، روی و منیزیم می باشد. همچنین انواع پروتئین و ویتامین مانند ویتامین B12، ویتامین B6 و ویتامین C در زبان وجود دارد که آن را به ماده ای با ارزش تبدیل کرده است.

خوراک زبان گوسفند
خوراک زبان گوسفند

خواص زبان گوسفند و گوساله

با توجه به ارزش غذایی و مواد مغذی که برای زبان گوسفند و گوساله بیان شد می توان به این نتیجه رسید که زبان به عنوان یک غذای باارزش شناخته می شود که از آن می توان برای کنترل و درمان انواع بیماری ها استفاده کرد. از همین رو در ادامه به برخی از مهم ترین خواص خوراک زبان خواهیم پرداخت.

تقویت سیستم ایمنی بدن

روی و سدیم از جمله مواد معدنی مهم برای تقویت سیستم ایمنی به حساب می آیند. از آن جایی که زبان گوسفند و گوساله منبع غنی از این دو ماده معدنی هستند می توان آن را ماده ای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی کرد. تقویت سیستم ایمنی نیز در نوبه ی خود می تواند امکان ایجاد بیماری های عفونی و ویروسی را در بدن کاهش داده و از این طریق از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری نماید.

تسریع التیام زخم

برای این که فرآیند التیام زخم اتفاق بیفتد لازم است که این کار از درون انجام شود. بنابراین استفاده از انواع پماد ها فقط برای پیشگیری از عفونت های ویروسی یا باکتریایی می باشد. اما جالب است بدانید که استفاده از زبان گوسفند و گوساله در برنامه ی غذایی می تواند این کار را انجام داده و در واقع التیام زخم را از درون انجام دهد.

حفظ سلامتی دستگاه عصبی

استرس های زندگی امروزی باعث شده است که بسیاری از افراد دچار مشکلات دستگاه عصبی شوند. بنابراین استفاده از مواد غذایی که در حفظ سلامتی دستگاه عصبی نقش موثری دارند، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زبان گوسفند و گوساله به دلیل داشتن ویتامین B12 و کولین می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی شده و در واقع ارتباطات سیستم عصبی را بهبود ببخشد.

خواص خوراک زبان گوسفند و گوساله

خواص خوراک زبان گوسفند و گوساله

پیشگیری از خستگی

یکی از دلایل اصلی خستگی مفرط می تواند کمبود آهن در بدن باشد. به همین دلیل استفاده از مواد غذایی که حاوی آهن باشد می تواند در پیشگیری از خستگی مفرط روزانه تاثیرگذار باشد. همان طور که گفته شد زبان گوسفند به عنوان یک منبع عظیم آهن شناخته می شود که مصرف آن می تواند کمبود آهن در بدن را جبران کرده و از ابتلا به بیماری هایی همچون خستگی مفرط جلوگیری نماید.

استحکام بافت های بدن

برای این که بافت ها بتوانند استحکام و قدرت لازم را داشته باشند باید پروتئین کافی به آن ها برسد. زبان گوسفند و گوساله به واسطه ی داشتن مقدار زیادی پروتئین می تواند به عنوان ماده ای مفید در استحکام بافت ها شناخته شود. در واقع سلول های بدن با دریافت پروتئین کافی می توانند به استحکام بیشتر بافت ها کمک کنند.

کاهش خطر ابتلا به فشار خون

فشار خون یکی از بیماری های رایج در سال های اخیر به خصوص در کشور ایران است. به طوری که اکثر پزشکان در رابطه با روند صعودی این بیماری ابراز نگرانی کرده اند. یکی از موارد مهم برای کنترل فشار خون داشتن تغذیه ی مناسب می باشد. معمولا مواد غذایی که میزان پتاسیم در آن ها بیشتر از سدیم باشد می تواند در کنترل این بیماری موثر واقع شود. زبان گوسفند و گوساله از جمله مواد غذایی است که میزان پتاسیم آن بیشتر از سدیم می باشد. به همین دلیل می توان آن را ماده ای موثر در کاهش خطر ابتلا به فشار خون معرفی کرد.

کنترل بیماری دیابت

شاید جالب باشد بدانید که زبان گوسفند و گوساله هیچ گونه کربوهیدراتی ندارد. به همین دلیل می توان آن را غذایی مفید برای افراد دیابتی معرفی کرد. البته ذکر این نکته ضروری است که افراد دیابتی در خوردن زبان باید دقت کافی را داشته باشند. چرا که میزان کلسترول موجود در آن بالا بوده و مصرف بی رویه آن در چنین افرادی می تواند باعث افزایش کلسترول خون شود.

زبان گوسفند
زبان گوسفند

موارد ذکر شده تنها تعداد محدودی از فواید شگفت انگیز خوراک زبان گوسفند و گوساله می باشد. اما نکته ی مهم این است که حتما در خرید زبان توجه کافی را داشته باشید. اگر گوسفند زنده را از نزدیک دیده باشید خواهید دید که زبان آن به رنگ صورتی و شفاف می باشد. بنابراین در خرید آن توجه داشته باشید که رنگ زبان تیره نشده باشد. تیره بودن زبان نشان دهنده ی ماندگی آن می باشد. برای خرید گوسفند اگر می خواهید که از سلامت آن مطمئن باشید می توانید به سایت دام کالا مراجعه نمایید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)