دسته بندی مقالات:

معرفی اعضای گوشت گوسفند

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی

در این متن به معرفی بخش های مختلف گوشت گوسفندی با نام اختصاصی آنها، وزن حدودی، برخی ویژگی ها و غذاهایی که می توان با هر یک از این قسمت ها درست کرد، اشاره می کنیم.

معرفی اعضای گوشت گوسفند

معرفی اعضای گوشت گوسفند

1- شقه گوسفندی

شقه، گوشت گوسفند درسته ای است که ذبح شده و پوست و متعلقات شامل کله، پاچه ها، دل و جگر، سیرابی، روده و … را از آن جدا کرده اند. شقه اگر به صورت طولی از وسط نصف شود (در هر سمت یک دست و پا وجود داشته باشد) آن را نیم شقه می نامند. یک شقه به طور متوسط می تواند بین 7 تا 13 کیلوگرم وزن داشته باشد و از گوشت آن می توان برای پختن انواع خورشت ها، تهیه گوشت چرخ کرده، آبگوشت و غیره استفاده کرد.

شقه گوسفندی
شقه گوسفندی

2- ران گوسفندی

ران گوسفندی
ران گوسفندی

ران همان پای گوسفند است و به دلیل خوشمزه بودن و داشتن کمترین چربی دارای قیمت بیشتری نسبت به گوشت سایر بخش ها می باشد. برای تهیه انواع خورشت ها و کباب درجه یک ایرانی می توانید از گوشت ران استفاده کنید. گوشت هر ران می تواند به طور متوسط وزنی بین 2 تا 5 کیلوگرم را داشته باشد.

موارد مصرف گوشت ران گوسفندی
موارد مصرف گوشت ران گوسفندی

3- سردست

سردست که همان دست گوسفند است نسبت به ران آن ارزان قیمت تر و استخوان بیشتری دارد؛ اما چربی این قسمت همچون چربی ران نسبت به گوشت سایر قسمت ها کمتر است. برای تهیه خورشت ها و کباب درجه یک علاوه بر ران می توان از گوشت سر دست نیز استفاده کرد. وزن متوسط این قسمت حدود 3 تا 5 کیلوگرم می باشد.

سردست گوسفندی

سردست گوسفندی

4- ماهیچه گوسفندی

 ماهیچه گوسفندی
ماهیچه گوسفندی

ماهیچه بخشی گران قیمت از گوشت گوسفند است که در دو نوع بدون استخوان و با استخوان به فروش می رسد. هر ماهیچه که وزنی حدود یک کیلوگرم داراست را میتوان از بخش بالای ران یا بالای سردست جدا کرد. این بخش به داشتن بافت نرم و چربی کم معروف است و از آن جهت تهیه باقالی پلو با ماهیچه و یا چلو گوشت استفاده می شود.

موارد مصرف ماهیچه گوسفندی
موارد مصرف ماهیچه گوسفندی

5- گردن

گردن گوسفند بافت نرمی دارد اما استخوان آن نسبت به باقی بخش ها بیشتر است. طعم لذیذ این بخش باعث شده افراد زیادی به خوردن آن علاقمند باشند و چلو گوشت با گردن گوسفند یکی از غذاهای لذیذ در بین ایرانیان تلقی شود. وزن متوسط گردن گوسفندی می تواند حدود 1.5 کیلوگرم باشد.

گردن گوسفندی
گردن گوسفندی

6- دنده گوسفندی

دنده گوسفندی

گوشت دنده های گوسفند که دارای بیشترین استخوان است را می توان برای تهیه غذاهای گران قیمتی چون شیشلیک، آبگوشت، دنده کباب و … مورد استفاده قرار داد؛ هر چند که قیمت خود این بخش نسبت به سایر قسمت ها ارزان تر است. وزن دنده به هنگام خرید می تواند از کمتر از یک کیلوگرم تا حدود 5 کیلو بریده شود.

دنده کباب گوسفندی
دنده کباب گوسفندی

7- راسته

بخش دیگر گران قیمت گوسفند، راسته آن است. راسته را که همان قسمت کنار ستون فقرات این حیوان اهلی است می توان به صورت با استخوان یا بدون استخوان خریداری کرد. این بخش دارای چربی کم و وزن حدود 3 کیلوگرم می باشد و از آن برای تهیه غذاهای لذیذی چون کباب برگ استفاده می کنند.

راسته گوسفندی

راسته گوسفندی

8- قلوه گاه

قیمت قلوه گاه ارزان است و این بخش که در زیر شکم گوسفند قرار دارد بافت پر چربی را دارا می باشد. وزن متوسط قلوه گاه می تواند از یک تا 4 کیلوگرم (بسته به میزان خرید) متغیر باشد. جهت تهیه گوشت چرخ کرده به همراه گوشت گوساله می توان از گوشت قلوه گاه گوسفند نیز استفاده کرد.

قلوه گاه گوسفندی

قلوه گاه گوسفندی

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)