دسته بندی مقالات:

اعضای گوسفند

معرفی اعضای گوسفند زنده

معرفی اعضای گوسفند زنده به منظور درک بهتر و شناخت وظایف هر کدام از اعضا می باشد که به خریداران دام توصیه می شود قبل از خرید حتما نسبت به کسب اطلاعات در این زمینه اقدام کنند. با ما همراه باشید تا با معرفی اعضای گوسفند اطلاعاتی پیرامون  دهان گوسفند ، مری گوسفند ، روده گوسفند ، سیستم تنفسی گوسفند، شیردان، نگاری ، سیرابی ، هزارلا در اختیار شما قرار دهیم.

اعضای گوسفند
اعضای گوسفند

معرفی اعضای گوسفند

گوسفند، از حیوانات اهلی می باشد که از گذشته های دور پرورش و نگهداری آن به منظور دستیابی به گوشت، شیر و پشم مورد توجه انسان ها بوده است. این حیوان جزء نشخوار کننده و از پستانداران می باشد و نژادهای فراوانی دارد که هر کدام در نوع خود ویژگی های خاصی دارند. افرادی که قصد نگهداری و پرورش دام دارند برای به دست آوردن نتیجه مطلوب،بهره وری بهتر و اصولی تر  به کسب اطلاعات و شناخت کافی از دام،ویژگی های آن و اجزای بدن گوسفند نیاز دارند. داشتن درک صحیح از اجزای بدن گوسفندان  و آشنایی با وظایف هر کدام از اجزای این جانوران باعث می شود بازدهی بهتر و مطلوب تری از پرورش دام ها داشت. در ادامه برای شناخت دقیق تر اجزای گوسفند را به صورت دسته بندی شده در اختیار شما قرار می دهیم.

1. اسکلت بندی گوسفند

اسکلت نقش مهم و به سزایی در تحمل وزن دام دارد و به تعبیری دیگر بخش ها را به هم دیگر وصل می کند. استخوان ها،مفاصل،غضروف و رباط ها زیر مجموعه اسکلت می باشند. در بین استخوان ها جمجمه و دنده مهمترین نقش  در بدن دام دارند زیرا از مغز و قفسه سینه نگهداری می کنند. برخی استخوان ها نقش ثابت برخی دیگر نقش متحرکی دارند.

2. سیستم گوارش

گوسفند در دسته حیوانات نشخوار کننده قرار می گیرد به همین خاطر عملکرد دستگاه گوارش او نیز بر همین اساس شکل گرفته است. نشخوار کردن روشی می باشد که در آن گوسفند غذا را با سرعت بالایی می مصرف می کند و زمانی که کامل سیر شد در زمان استراحت و یک فرصت مناسب غذا را به دهان وارد کرده و آرام آرام آن را دوباره می جود و هضم می کند. معده در جاندارانی که نشخوار می کنند چهار بخش می باشد،سیرابی و نگاری جزء بخش های بالایی و هزارلا و شیردان نیز جزء بخش های پایینی می باشند.
لازم به ذکر است که سیستم گوارشی بخش های متعددی دارد:
– دهان: که غذا در آن خرد و جویده می شود.
– مری: لوله ای که وظیفه انتقال غذا به معده را بر عهده دارد.
– معده: در این بخش آنچه وارد معده شده با آنزیم ها ترکیب می شود و به صورت مایع در می ِآید.
– روده کوچک: در روده بزرگ مواد مغذی جذب بدن می شود و مابقی وارد روده بزرگ می شود.
– روده بزرگ: در این بخش نیز مواد با جذب آب به مدفوع تبدیل می شود.

3. سیستم تنفسی

این قسمت شامل حلق،بینی و ریه می باشد که به جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن در تنفس گوسفند کمک می کند.

4. سیستم عضلاتی

این قسمت شامل سر و فک گوسفند می باشد و دارای عضلاتی بسیار قوی است این بخش به حیوان در غذا خوردن کمک می کند.
درک صحیح از بخش های مختلف بدن گوسفند باعث می شود در هنگام پرورش دام نتیجه مطلوب تری به دست بیاورید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)