دسته بندی مقالات:

داروی ضد انگل گوسفند آلبندازول

معرفی انواع داروهای ضد انگل گوسفند

چرا استفاده از داروهای ضد انگل برای حفظ گله و گوسفند زنده اهمیت دارد؟

گوسفند و بز که در مجموع به عنوان نشخوارکنندگان کوچک شناخته می شوند، منبع مهمی از گوشت، شیر و پشم برای مردم در سراسر جهان هستند. انگل های نماتد دستگاه گوارش که معمولاً کرم گرد نامیده می شوند، می توانند باعث بیماری جدی در این حیوانات شوند. متأسفانه کرم های گرد در نشخوارکنندگان کوچک به طور فزاینده ای نسبت به داروهای ضد انگلی در سراسر جهان مقاوم شده اند. در ایران نیز گوسفند زنده از این قاعده مستثنی نیست.
با ترکیب داروهای ضد انگلی بسیار موثر می توان به صورت همزمان همه گوسفندان موجود در یک گله را درمان کرد. به طوری که منجر به مرگ تقریبا 100 درصدی انگل ها شود. اما باید در نظر داشته باشید که شواهد علمی اخیر نشان می دهد که از بین بردن تمام انگل ها از یک گله به دلیل توسعه اجتناب ناپذیر مقاومت ضد انگلی پایدار نیست. این بدان معنی است که پس از گذشت مدتی ممکن است گله، از نو دچار بیماری انگلی شود.
مقاومت ضد انگلی توانایی ژنتیکی انگل ها برای زنده ماندن در برابر درمان با یک داروی ضد انگلی خاص است که به طور کلی در گذشته بر روی آن انگل ها موثر بوده است. پس از درمان گوسفند زنده با داروی ضد انگلی، انگل های حساس می میرند و انگل های مقاوم زنده می مانند تا ژن های مقاوم را به نسل بعدی خود منتقل کنند. مقاومت گسترده ضد انگلی سلامت نشخوارکنندگان کوچک را تهدید می کند و می تواند منجر به زیان دیدن دامداران شود. این موضوع دامداران را ملزم به شناخت داروهای ضد انگل جدید و استفاده مستمر از آنها می نماید. چرا که ارزش و قیمت گوسفند به سالم بودن آن است و برای ایجاد کسب و کاری با بازده مناسب مالی در زمینه دامپروری باید به سلامت دام توجه ویژه نشان داد. در این مقاله سعی داریم تا مهمترین داروهای ضد انگل مخصوص نشخوارکنندگان کوچک به ویژه گوسفندان را به شما معرفی کنیم.

آلبندازول

آلبندازول یکی از شناخته شده ترین داروهای ضد انگل در بین دامداران می باشد. استفاده از آلبندازول سیستم میکروتوبولی انگل ها و سلول های پستانداران را مسدود می کنند. این امر منجر به مهار جذب و انتقال گلوکز و در نهایت مرگ سلولی می شود که در نتیجه آن انگل، تخم و لارو آن از بین خواهد رفت. آلبندازول و مبندازول اغلب برای درمان عفونت های نماتد روده ای (آسکریازیس، عفونت کرم قلابدار، تریکوریازیس، استرونژیلوئیدازیس و انتروبیازیس، کرمهای گرد روده ای) تجویز می شوند. این داروها همچنین می توانند برای عفونت های کرم نواری روده (تانیازها و هیمنولپیازیس) استفاده شوند.
علاوه بر این آلبندازول برای درمان عفونت های فیلاریال (فیلاریاز لنفاوی، انکوسرسیاز، لوازیس، مانسونلوز و دیروفیلاریازیس) به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروها مانند ایورمکتین یا دی اتیل کاربامازین استفاده می شود. این دارو به طور کلی بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد. با این حال، هنگامی که آنها برای مدت طولانی (بیش از 14 تا 28 روز) مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است منجر به بروز سمیت کبدی و سایر واکنش های جانبی شود.
در زمان مصرف این دارو باید به نکات ذیل توجه داشته باشید:
• از خوراندن آلبندازول به دام از روز جفت گیری تا 45 روز پس از آن اجتناب کنید.
• آلبندازول را از دسترس اطفال دور نگاه دارید و در صورت آلوده شدن چشم و دست به این دارو لازم است موضع را سریعا با آب شستشو دهید.
• محل خشک با دمای زیر 25 درجه سانتی گراد بهترین مکان برای نگهداری این دارو به شمار می رود.
• بهترین زمان برای کشتار گوسفند زنده، 28 روز پس از قطع مصرف این دارو است. در مورد شیر، قطع سه روزه دارو کفایت می کند. این دارو در ورق های 10 عددی و جعبه های 50 تایی موجود می باشد.

داروی ضد انگل گوسفند آلبندازول
داروی ضد انگل گوسفند آلبندازول

پرازیکوانتل (سستوسید)

پرازیکوانتل دارویی جهت درمان شیستوزوما یعنی عفونت با گونه ای انگل که در جریان خون دام زیست می کند، فلوک کبدی یعنی عفونت ناشی از انگلی که در داخل کبد زیست می کند و درمان کرم نواری در نشخوارکنندگانی مانند گوسفند، بز و… می باشد. از پرازیکوانتل یکی دیگر از داروهایی است که در دسته داروهای ضد انگل قرار می گیرد. این دارو تحت عنوان «آنتی سستود» نیز شناخته می شود. پرازیکوانتل علاوه بر تاثیر مثبت در درمان انسان به طور گسترده در دامپزشکی نیز استفاده می‌شود. به طور کلی استفاده از این دارو در حیوانات بی خطر در نظر گرفته می شود زیرا دارای خواص سمی اندکی است. میزان مصرف مناسب برای گوسفند زنده 10 تا 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن گوسفند می باشد.
پرازیکوانتل به سرعت در اندام انگل هایی چون ترماتودها، سستودها و… جذب می شود. اولین اثر این دارو در بدن گوسفند، ظرف مدت 15 دقیقه بروز پیدا می کند. اثرات اولیه به صورت فلج کردن آنی عضلات و سوراخ شدن سریع پوشش بیرونی انگل می باشد. بهترین محل برای نگهداری این دارو نیز مانند آلبندازول محیط خشک با دمای زیر 25 درجه سانتی گراد می باشد.

داروی ضد انگل گوسفند پرازیکوانتل
داروی ضد انگل گوسفند پرازیکوانتل

تریکلا بندازول

تریکلا بندازول برای درمان فاسیولیازیس، عفونت ناشی از انگل فلوک کبد و عفونت ناشی از کرم‌های مسطح در کبد و مجاری صفراوی استفاده می‌شود. تریکلا بندازول نیز در دسته داروهای ضد انگل قرار دارد. این دارو کرم های مسطح موجود در بدن گوسفند زنده را از بین می برد. مانند سایر بنزیمیدازول ها، مکانیسم اثر تریکلا بندازول ناشی از مهار تشکیل میکروتوبول است. در واقع تریکلا بندازول، آمیزه ای از بنزیمیدازول فعال بر ضد انگل های فاسیولای نابالغ و بالغ است. علائم بیماری فلوک کبد در گوسفند شامل: کم‌ هوشی، یرقان (زردی)، کم ‌خونی و… است که در عفونت ‌های شدید باعث مرگ ناگهانی گوسفندان می شود. این بیماری با داروی تریکلا بندازول به راحتی قابل درمان است. میزان مصرف مناسب این دارو در گوسفندان معادل 250 میلی گرمی به ازای هر 25 کیلوگرم وزن گوسفند است. مصرف گوشت گوسفندانی که این دارو را مصرف کرده اند تنها پس از گذشت 28 روز و مصرف شیر آنها پس از 7 روز بلامانع است.

داروی ضد انگل گوسفند تریکلا بندازول
داروی ضد انگل گوسفند تریکلا بندازول

لوامیزول

لوامیزول یک عامل تعدیل کننده ایمنی است که تا سال 2000 میلادی برای درمان سرطان های مختلف استفاده می شد. اما پس از آن به دلیل اثرات نامطلوب مصرف آن برای انسان، مصرف آن ممنوع شد. در حال حاضر از لوامیزول به عنوان یک عامل ضد کرم در دامپزشکی استفاده می شود. در دامپزشکی لوامیزول یک داروی ضد انگل است که طیف وسیعی از انگل ها را در بر می گیرد. از این دارو برای درمان عفونت های ناشی از نماتودها در نشخوارکنندگان استفاده می شود.

داروی ضد انگل گوسفند لوامیزول
داروی ضد انگل گوسفند لوامیزول

کلوزانتل

کلوزانتل یک سالیسیلانیلید است که جهت معالجه و کنترل نماتدها، فلوک های بالغ و نابالغ و فازهای لاروی بعضی از موجودات بندپا مورد استفاده قرار می گیرد. کلوزانتل برای درمان بیماری های انگلی گاو و گوسفند به صورت مصرف زیر جلدی و به میزان 2.5 تا 5 میلی گرم در ازای هر کیلوگرم وزن بدن دام تجویز می شود.

داروی ضد انگل گوسفند کلوزانتل
داروی ضد انگل گوسفند کلوزانتل

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)