دسته بندی مقالات:

بیماری های کشنده گوسفند

معرفی بیماری های کشنده گوسفندان

انواع بیماری های کشنده گوسفندان

معرفی بیماری های کشنده گوسفندان به دلیل آشنایی هرچه بهتر دامداران خریداران دام برای مصرف گوشت و یا فروش دام می باشد. در بسیاری مواقع بنا به شرایط خاص بیماری های مختلفی دامنگیر گوسفندان و دام ها می شود. این عارضه ها می توانند ریسک از بین رفتن و بالا رفتن مرگ و میر در گله را افزایش دهند. در این صورت شناخت کافی و در دسترس داشتن معلومات مطلوب در این حیطه می تواند میزان دچار به بیماری و در نهایت مقدار مرگ و میر دام زنده را کاهش دهد. با ما همراه باشید تا انواع متنوع بیماری های کشنده گوسفندان را مورد ارزیابی قرار دهیم.

بیماری های گوسفندان
بیماری های گوسفندان

آناپلاسموز ار بیماری های کشنده گوسفندان

یکی از انواع بیماری های کشنده گوسفندان که می تواند باعث ایجاد مسائل بسیاری در دام و از بین رفتن آن شود آناپلاسموز می باشد. این عارضه معمولا توسط مگس ها و کنه ها به دام انتقال داده می شود. این بیماری در آغاز نشانه ها و علائم خاصی ندارد. چنانچه در سرتاسر بدن سرایت نماید و به طور کامل در بدن گوسفندان پیشرفت کند نشانه های اصلی خود را آشکار می سازد. از نشانه های این عارضه می توان ناراحتی های دفع چون اسهال و یبوست را نام برد.
تعادل نداشتن و ایجاد مشکل در ایستادن و راه رفتن می تواند از دیگر نشانه های این بیماری کشنده و مهلک باشد. تب، رنگ پریدگی مخاط چشم و حتی کم خونی از دیگر علائم بیماری آناپلاسموز می باشد. از جمله راه های پیشگیری از ایجاد این عارضه می توان دقت به بهداشت محیط و مکان نگهداری گوسفندان را در نظر گرفت. معالجه این بیماری کشنده و مهلک گوسفندان توسط واکسن تتراسایکلین و آنتی بیوتیک های حیوانی انجام می گیرد.

بیماری های کشنده گوسفند
بیماری های کشنده گوسفند

آبله یکی از بیماری های کشنده گوسفندان

یکی از خطرناک ترین بیماری های کشنده گوسفندان که معمولا عامل ویروسی دارد آبله می باشد. یکی از عارضه هایی که در فصل گرما در هر ناحیه ای می تواند گله گوسفندان را دچار کند عارضه آبله می باشد. این ویروس خطرناک می تواند هرگونه دامی در هر سن و از هر جنسیتی را به خود آلوده نماید. شیوه انتقال این عارضه توسط ارتباط با دام مبتلا و همچنین آب می باشد. در این صورت می تواند در حداقل زمان ممکن در گله شیوع پیدا کند. گزیدن حشرات و حتی منتقل شدن از گوسفند آلوده به جنین نیز امکان پذیر است.
التهاب و سوزش بدن، ایجاد زائدات پوستی به همراه تورم پلک ها من جمله نشانه های این عارضه کشنده گوسفندان می باشد. چنانچه درمان این بیماری در زمان مقرر انجام نگیرد نشانه های دیگری چون:

  • افتادن دندان ها
  • از بین رفتن غشای مخاطی چشم
  • بینی و لب ها در دام ایجاد می شود.

در صورت پیدایش این گونه نشانه ها بایستی خیلی زود دام دچار به این علائم را قرنطینه کنید. باید دام بیمار را از دیگر دام ها دور کنید تا دیگر دام ها هم به این بیماری خطرناک دچار نشوند. جهت معالجه این بیماری بایستی با دامپزشک صحبت کنید تا به شما راهکار های لازم را ارائه دهد. بعد از معالجه کامل هم بایستی دام تقریبا ۴۵ روز از گله و دیگر دام ها دور باشد. بایستی محل نگهداری گوسفند مبتلا به این عارضه هم به صورت کامل ضد عفونی شود.

آبسه پا از بیماری های کشنده گوسفندان

یکی از انواع بیماری های کشنده گوسفندان آبسه پای گوسفندان می باشد و یکی از عامل های اساسی است که سبب لنگیدن گوسفندان می شود. این عارضه وابسته به دست و پای دام می باشد. همچنین می تواند برای گوسفندان مسائل متنوعی را هم ایجاد نماید. علت اساسی ایجاد این بیماری ترکیب شدن عوامل خارجی با سم های حیوان می باشد. این مسئله اساس داخل شدن باکتری به سم و ایجاد عفونت می شود. این مسئله سبب می شود تا لنگش گوسفند شروع شود و قابلیت حرکت و راه رفتن آن به صورت قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند. در این بین مناسب ترین شیوه جهت جلوگیری از ایجاد این عارضه حمام سم گوسفندان و بهداشت جایگاه نگهداری گوسفند و ارزیابی مرتب سم پای دام ها در بازه زمانی مشخص می باشد.
این مسئله و عارضه برای آن گروه از گله گوسفندان که در آن میانگین وزن دام بالا می باشد، می تواند مسائل متنوعی را ایجاد نماید. آنها به علت اینکه توانایی راه رفتن را ندارند و نمی توانند تغذیه مناسبی داشته باشند به آسانی وزن خیلی زیادی را از دست می دهند به این علت شما بایستی مواظبت های بیشتری را در قبال آنها انجام دهید. حتی شما در صورت دیدن این عارضه و عفونت، بایستی دام را به مکان خشک و پاکیزه ای انتقال دهید تا به معالجه آن بپردازید. برای این منظور هم شما بایستی به شیوه مرتب به ضدعفونی سم پای دام ها بپردازید و در صورت نیاز به دامپزشک رجوع نمایید تا از تلف شدن دام ها توسط این بیماری های کشنده گوسفندان ممانعت نمایید.

مننگوانسفالیت

مننگوانسفالیت یکی دیگر از مهلک ترین بیماری های کشنده گوسفندان می باشد. در صورت ایجاد این نوع عارضه در دام سبب ضعف بسیار دام و حتی از بین رفتن آن می شود. این عارضه اکثرا توسط مخاط دهان و تنفس می تواند به دیگر دام ها انتقال یابد. بدین علت شما چنانچه این مشکل را مشاهده نمودید بایستی گوسفند مبتلا را قرنطینه نمایید. از نشانه های ایجاد این بیماری می توان به تعادل نداشتن در ایستادن و حتی تعادل نداشتن در راه رفتن دام اشاره نمود. چنانچه این عارضه در دام پیشرفت زیادی کرد تورم پیرامون چشم گوسفند هم می تواند از نشانه های این عارضه به حساب آید. بدین علت چنانچه این نشانه ها را در دام های خود دیدید خیلی فوری به دامپزشک اطلاع دهید تا با اعمال امور درمانی مطلوب از تلف شدن دام شما پیشگیری نماید.

آرتریت/ بیماری کشنده گوسفندان

از دیگر انواع بیماری های کشنده گوسفندان می توان به آرتریت اشاره نمود. این بیماری یکی از اقسام عارضه های عفونی در دام ها می باشد. اکثرا این عارضه در بره ها مشاهده می شود که در محل های سربسته متولد می شوند. این عارضه به دو شکل چرکین و غیر چرکین در میان بره ها مشاهده می شود. در مدل غیر چرکی از آغاز تولد تا حدود ۵ هفتگی بره دستخوش لنگش می شود و درد و ناراحتی در ناحیه ماهیچه ها را دارد. در مدل چرکی هم ایجاد عفونت در ماهیچه ها باعث ایجاد لنگش شدید در دام می شود برای جلوگیری از این عارضه بایستی بند ناف بره با مواد آنتی بیوتیکی به شیوه کامل ضد عفونی شود. با مشاهده هر کدام از عارضه های کشنده بایستی خیلی زود به بکارگیری موارد درمانی مبادرت نمایید.

راه های مراقبت جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های کشنده گوسفندان

روش های مراقبت جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های کشنده گوسفندان کدامند؟ دامداران و افرادی که به مواظبت و مراقبت از اقسام گوسفندان می پردازند بایستی معلومات کافی و درستی در خصوص مراقبت از آنها را داشته باشند. یکی از بهترین شیوه هایی که دامداران می توانند جهت ممانعت از ابتلا به بیماری های کشنده و خطرناک به کار ببرند، رعایت بهداشت محل نگهداری گوسفندان می باشد. چرا که با بکارگیری این شیوه میکروب، باکتری و ویروس های موجود در این محیط از بین می روند. مقدار کمی جهت نمو و ابتلا به عارضه های متنوع وجود دارد.

بیماری گوسفند
بیماری گوسفند

دامداران نیز بایستی محل مجزایی را جهت نگهداری گوسفندان بیمار مد نظر بگیرند و انها را از دیگر گوسفندان سالم تفکیک نمایند. چرا که با این عمل از شیوع بیماری به دیگر گوسفندان ممانعت می شود و شما می توانید به آسانی به معالجه گوسفندان مریض خود بپردازید.
با ملاحظه به اینکه نرخ گوسفند در حال حاضر هزینه سرسام آوری است و تلف شدن هر راس دام می تواند باعث وارد شدن زیان بزرگی به دامدار شود. در این صورت بایستی با بکارگیری راه حل های متنوع و مطلوبی، از ایجاد بیماری های کشنده دامی ممانعت نمایید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هوشنگ نیکنام
هوشنگ نیکنام
3 ماه قبل

نفس نفس زدن ودندان قروچه بره

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)