دسته بندی مقالات:

دنده گوسفندی

معرفی قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و کاربرد آن در غذاهای ایرانی

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی

قسمت های مختلف گوشت گوسفندی

گوشت گوسفند را می توان از ذبح گوسفند اهلی بدست آورد. این گوشت نسبت به گوشت گاو حدود ۱۰ برابر بیشتر چربی دارد. از آنجایی که در طب سنتی ایرانی گوشت گوسفند یا بره دارای طبع گرم و گوشت گاو و گوساله با طبع سرد شناخته شده اند بیشتر افراد علاقه بیشتری به مصرف گوشت گوسفندی دارند و شاید همین دارا بودن طبع گرم باعث شده قیمت گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو بیشتر باشد.
شاید در خرید گوشت قرمز، جوان یا پیر بودن حیوان برای شما اهمیت داشته باشد؛ چرا که گوشت حیوان جوان، خوش پخت، نرم، آبدار و خوشمزه تر از گوشت حیوان پیر است. برای تشخیص درست در این مورد می توانید به ظاهر گوشت مورد نظر دقت کنید؛ گوشت قرمزی که دارای چربی هایی به رنگ سفید باشد و استخوان های اطراف گوشت آن به رنگ صورتی باشند متعلق به حیوان جوان است و گوشتی که به رنگ قرمز پر رنگ با چربی هایی به رنگ زرد است گوشت حیوان پیر می باشد.

گوشت گوسفند جوان
گوشت گوسفند جوان

گوشت گوسفند دارای قسمت های مختلفی است و گفته می شود بخش هایی از عضلات که بیشتر فعال بوده اند خوش طعم تر و بخش های با تحرک کمتر نرم تر هستند.
در اینجا قسمت های مختلف گوشت گوسفندی را در دو بخش گوشت قسمت های بالا و گوشت قسمت های پایین طبقه بندی می کنیم:

گوشت قسمت های بالای گوسفند

گوشت قسمت های بالای گوسفند شامل گوشت گردن، دنده، کمر، راسته و فیله است:

گوشت گردن گوسفند

گوشت گردن گوسفند
گوشت گردن گوسفند

یکی از خوشمزه ترین قسمت های گوشت گوسفندی گوشت گردن است. این بخش را می توان با خرد کردن به قسمت های کوچک در پخت انواع خورشت ها مورد استفاده قرار داد. خوش طعم ترین قسمت گوشت گردن می تواند بخشی باشد که در آن تکه ای گوشت و چربی کنار هم قرار گرفته باشند.
علاوه بر استفاده در تهیه انواع خورشت میتوان گوشت گردن را به دلیل تحرک بالای آن برای تهیه انواع سوپ، آبگوشت، کتلت و همبرگر به کار برد.
خواص گوشت گردن گوسفندی برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان فراوانند. این گوشت شامل مقدار زیادی پروتئین و امگا ۳ است. در حالت کلی گوشت گوسفند به دارا بودن عنصر آهن معروف بوده و آهن موجود در گوشت گردن این حیوان می تواند به راحتی هضم و توسط بدن جذب شود. در صورت مصرف مقداری گوشت گردن، آهن مورد نیاز بدن آقایان و خانم ها به ترتیب به میزان ۲۰ و ۱۲ درصد در طول روز تامین می شود. علاوه بر این مصرف گوشت گردن می تواند تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی و رشد بدن داشته باشد.
علاوه بر عنصر آهن عناصر مس، سلنیوم و منگنز مورد نیاز بدن نیز می توانند از طریق مصرف گوشت گردن تامین شوند. همچنین مصرف یک وعده گوشت گردن گوسفند می تواند نیاز روزانه بدن به ویتامین ب را تامین کند.
برخی افراد در تهیه غذاهایی که دارای گوشت گردن هستند چربی های این قسمت را جدا می کنند و تنها از تکه های گوشت و استخوان گردن برای این منظور استفاده می کنند؛ جالب است بدانید که بیشتر چربی گوشت گوسفند از نوع اشباع نشده است و مصرف آن نه تنها برای سلامتی مضر نیست بلکه بافت غذای پخته شده را نرم تر و طعم آن را خوشمزه تر می کند.

گوشت دنده گوسفند

دنده گوسفندی
دنده گوسفندی

کباب دنده یا شیشلیک بدون شک یکی از غذاهای محبوب ایرانی هاست. گوشت دنده نرم، ترد، پر چرب و بسیار خوشمزه است.

گوشت راسته گوسفند

راسته گوسفندی
راسته گوسفندی

راسته یکی از قسمت های کم چرب و گران قیمت گوسفند است که در جایی کنار ستون فقرات این حیوان اهلی )دارای تحرک کم( قرار گرفته است. هر گوسفند به طور متوسط حدود ۳ کیلو گوشت راسته دارد که از آن می توان برای تهیه انواع غذا و کباب ها استفاده کرد. غذای بسیار خوشمزه و پرطرفداری که می توان با استفاده از گوشت راسته تهیه کرد کباب برگ است. مصرف گوشت راسته برای بیماران مبتلا به دیسک کمر یا کسانی که در سیستم ستون فقرات خود دچار مشکل و ضعف هستند می تواند سودمند باشد.

گوشت فیله گوسفند

فیله گوسفندی

گوشت پشت کمر و قسمت زیرین راسته را که دارای بافتی صاف و نرم تر نسبت به راسته است فیله می گویند. از فیله گوسفندی می توان برای تهیه کباب های برگ و چنجه درجه یک استفاده کرد.

گوشت قسمت های پایین گوسفند

گوشت قسمت های پایین گوسفند شامل گوشت سینه و سر سینه، ران، ماهیچه، سردست، قلوه گاه، پیش ناف، شکمبه، کف دست و پاچه است:

گوشت سینه و سر سینه گوسفند


گوشت سینه و سرسینه گوسفندی

گوشت سینه گوسفند را که در بخش زیر شکم این حیوان قرار دارد، می توان پس از جدا کردن از دنده ها با اضافه کردن سبزیجات معطر پخت. پخت آرام یک فن مناسب برای پخت گوشت سینه و سر سینه گوسفند است و بهتر است چربی را از تکه های گوشت آن جدا کنید. گوشت سر سینه را برای تهیه انواع خورشت ها و غذاهای خوشمزه میتوانید به کار گیرید و درست کردن کباب با این قسمت می تواند تجربه طعم لذت بخشی را برای شما داشته باشد.

گوشت ران گوسفند

گوشت ران گوسفند

گوشت ران گوسفند که همان گوشت انتهای آن شقه گوسفند را شامل می شود بسیار خوش طعم است. از این گوشت می توان برای تهیه نوع خاصی از کباب به نام کباب حسینی استفاده کرد. کباب حسینی به این صورت طبخ می شود که ابتدا گوشت مغز ران توسط پیاز و فلفل سبز مزه دار و سپس با استفاده از سیخ های چوبی برای طبخ آماده می شود. این کباب از جمله کباب های بسیار خوش طعم و پرطرفدار در منوی بسیاری از رستوران هاست.

گوشت ماهیچه گوسفندی

ماهیچه گوسفندی

گوشت ماهیچه که دارای بافت نرم اما بدون چربی است یکی از قسمت های گران قیمت گوشت گوسفندی است. با استفاده از گوشت ماهیچه می توان انواع غذاهای خوش طعم و مزه ایرانی از جمله باقالی پلو با ماهیچه را تهیه و از طعم بی نظیر آن لذت برد.

گوشت سردست گوسفند

سردست گوسفندی

گوشت سردست، گوشت بخشی از گوسفند را شامل می شود که در قسمت زیر زانوی حیوان قرار دارد. این گوشت عموما مسطح و پهن است و حدود ۳۰ درصد وزن لاشه گوسفند را شامل می شود. این قسمت به دلیل وجود استخوان در آن نسبت به گوشت ران ارزان قیمت تر است. از گوشت این بخش علاوه بر تهیه کباب های دارای سبزیجات معطر می توان برای طبخ انواع خورشت ها از جمله خورشت های ایرانی و غیرایرانی استفاده کرد.

گوشت قلوه گاه گوسفند

 

قلوه گاه گوسفندی

قلوه که همان کلیه گوسفند است بر خلاف طبع گوشت گوسفند دارای طبع سرد و خشکی می باشد و برای هر مزاجی استفاده از آن مناسب نیست. بهتر است گوشت قلوه را که دارای بافت سفتی نیز هست به صورت چرخ کرده درآورده و برای تهیه کباب کوبیده مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که گوشت قلوه گاه دارای چربی بیش از حد باشد می توانید آن را با گوشت گوساله مخلوط و به صورت چرخ کرده درآورید.

پاچه گوسفند


پاچه گوسفندی

پاچه از جمله بخش های بسیار پرطرفدار گوسفند در میان ایرانیان است. این بخش با داشتن ژلاتین و انواع اسیدهای چرب )اشباع شده( می تواند خواص بسیار مفیدی برای بدن داشته باشد‌. مصرف پاچه گوسفند بیشتر برای کسانی توصیه می شود که دارای مفاصل و پاهای ضعیفی هستند. مواد ژله ای پاچه می تواند این مفاصل ضعیف و آسیب دیده را تقویت و به کاهش درد و علایم کسانی که از بیماری های مربوط به مفاصل رنج می برند کمک کند. البته هر چند که خوردن پاچه گوسفند برای افراد دارای ضعف مفاصل توصیه می شود اما مصرف آن در مورد افراد چاق به دلیل داشتن چربی بیش از حد در این قسمت از گوشت گوسفندی به هیچ وجه مورد توصیه نیست و می تواند کلسترول خون را تا حد زیادی بالا ببرد.
علاوه بر گوشت قسمت های بالا و پایین، گوسفند ذبح شده دارای برخی محصولات جانبی شامل زبان، سیراب شیردان، ناف، دنبلان، شش، طحال، زردپی و خوئک نیز هست.

زبان گوسفند

زبان گوسفند که یک عضو فعال در بدن این حیوان است دارای طعم دلچسبی است و در ایران طرفداران بسیاری دارد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)