دسته بندی مقالات:

شیر بز

مهمترین خواص شیر بز برای انسان

معرفی مهمترین مزایای بز برای بشر

یکی از اولین حیواناتی که توسط انسان ها اهلی شده  بز است این حیوان بیشترین توانایی و سازگاری را با مناطق گرم و خشک دارد. جزء پستانداران و در راسته نشخوارکنندگان قرار دارد. مهمترین مزایای بز برای بشر داشتن گوشت، پشم و مو، شیر و سایر فرآورده های لبنی است در حال حاضر در ایران بیش از 20 میلیون راس  بز  در 10 نژاد مختلف وجود دارد که هر کدام از این نژادها مختص به یکی از مناطق کشور هستند که با آن شرایط آب و هوایی سازگاری دارند و از لحاظ شکل، اندازه، چند قلو زایی و … تفاوت هایی را با هم دارند. امروزه به شیر بز اهمیت بالایی می دهند و جزء محبوب ترین و مفید ترین محصولات لبنی قرار گرفته و براساس تحقیقات علمی صورت گرفته بر روی شیر بز خواص زیادی برای آن تعریف شده است که در این مقاله به بررسی مهمترین خواص شیر بز می پردازیم.
شیر بز یکی از نوشیدنی های خوشمزه و سالم است که برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد متاسفانه به دلیل کمیاب بودن این شیر نسبت به شیر گاو کمی گرانتر است.

شیر بز
شیر بز

مهمترین خواص شیر بز

یکی از نوشیدنی های بسیار سالم و در عین حال دارای ارزش غذایی بسیار بالا شیر بز است که خوشبختانه در سال های اخیر توجه و مصرف این شیر بالا رفته و حتی برای برخی از افرادی که نسبت به هضم شیر دچار مشکل می شوند به راحتی می توانند این شیر را مصرف کنند.  شیر بز یکی از نزدیک ترین شیر به شیر انسان می باشد و به همین خاطر است که در کودکانی که از شیر بریده شده اند توصیه می شود که تا مدتی با شیر بز تغذیه شوند. از نظر طب سنتی شیر بز دارای طبعی سرد و تر می باشد.

مهمترین خواص شیر بز
مهمترین خواص شیر بز

مهمترین خواص شیر بز که آن را از سایر شیرها برتر کرده عبارتند از:
–    به دلیل میزان بالای کلسیم در تقویت استخوان بندی بدن بسیار موثر عمل می کند.
–    خواص ضد التهابی دارد، شیر بز به دلیل داشتن آنزیم های مفید التهاب روده را کاهش می دهد.
–    جذب مواد مغذی بیشتر و هضم راحت تری دارد و بیشترین شباهت را به شیر انسان دارد.
–    به دلیل وجود مواد مغذی بیشتر در مقایسه با شیر سایر حیوانات از جمله گاو، تقویت کننده متابولیسم است.
–    به دلیل وجود مقدار بالای سلنیوم شیر بز، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد
–    درمان کننده بیماری سل و آسم به دلیل وجود ماده ارزشمند چون بتاکازئین و فلورین
–    ماده مغذی کامل برای زنان باردار و شیرده
–    کمک به رفع کم خونی در بدن با کاهش تعامل بین کلسیم و آهن
–    وجود الیگو ساکارید موجود در شیر بز  به عنوان پروبیوتیک عمل می کند
–    جذب راحت و ساده ای در بدن دارد
–    کمک به درمان آلرژی های پوستی
–    افزایش نشاط و سرزندگی
–    کمک به کارکرد لوزالمعده
–    کمک به کاهش دردهای ناشی از سرطان
–    درمان زخم معده
و بسیاری از موارد دیگر را می توان ار خواص شیر بز بیان کرد که این عوامل سبب محبوبیت بیشتر این شیر در بین مردم شده است به گونه ای که امروزه بیش از 65 درصد مردم جهان از شیر بز تغذیه می کنند.

شیر بز

شیر بز

مهمترین تفاوت شیر بز با شیر گاو

یکی از سوالاتی که  در صورت مصرف شیر بز برای بسیاری از افراد مطرح می شود احتمالا این است که چه تفاوتی بین شیر گاو با شیر بز وجود دارد کدام یک از این شیرها برای بدن مفیدتر بوده و دارای خواص بیشتری است که برای جواب دادن به این سوال بهتر است که معایب و مزایای هر کدام از این شیرها را مورد بررسی قرار دهیم. شیر بز به دلیل داشتن هضم و جذب راحت، چربی کمتر، جذب بالای مواد معدنی نسبت به شیر گاو انتخاب مناسب تری می باشد و برای افرادی که با مصرف شیر گاو دچار آلرژی می شوند گزینه بسیار مناسبی است.
اصلی ترین تفاوت این دو شیر در میزان چربی موجود در شیر می باشد چربی شیر بز به صورت یکنواخت است در حالی که در شیر گاو چربی ها تمایل دارند که به هم متصل شده و در سطح قرار گیرند به گونه ای که ما سر شیر را در شیر گاو بیشتر می توانیم مشاهده کنیم تا در شیر بز و نکته دیگر اینکه وجود اسید چرب ضروری در شیر بز بیشتر از شیر گاو می باشد.

 مهمترین ارزش غذایی برای شیر بز

یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش خواص شیر بز ، وجود ارزش غذایی و درمانی بالای این شیر است که بسیاری از پزشکان به مصرف روزانه این شیر و گنجانده شدن آن در برنامه غذایی بسیار تاکید دارند. شیر به دلیل داشتن مواد مغذی فراوانی که دارد  مجموعه ای از چند غذا است که توسط  یک موجود زنده تولید می شود. ذکر این نکته ضروری می باشد که در مصرف شیر بز نباید زیاده روی کرد زیرا امکان دارد ایجاد مسمومیت کند هر چند که خوشبختانه عوارضی از مصرف شیر بز گزارش نشده است. در جدول زیر ارزش غذایی شیر بز و شیر گاو ذکر شده که نشان دهنده مفید بودن بیشتر شیر بز است.

جدول مقایسه ارزش غذایی شیر گاو و شیر بز (گرم بر 100 میلی لیتر)

جدول مقایسه ارزش غذایی شیر گاو و شیر بز (گرم بر 100 میلی لیتر)

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)