دسته بندی مقالات:

آبسه پا گوسفند

مهمترین دلایل ایجاد آبسه سم ها و پای گوسفند و روش درمان آن

مهمترین مزایای گوسفند و لزوم رسیدگی به بیماری گوسفند

یکی از اهلی ترین حیوانات که به فراوانی شاهد پرورش آن توسط روستائیان و عشایر نشینان هستیم گوسفند است. این حیوان در کنار مزایای فراوانی از جمله تولید شیر و سایر فراورده های لبنی، گوشت، پشم و چرم آن که برای بشر دارد چندان نیاز به مراقبت جدی ندارد اما این موضوع نباید عاملی شود که ما مراقبت های بهداشتی این حیوان غافل بمانیم زیرا این حیوان به دلیل داشتن ارتباط نزدیک به انسان ها به خصوص روستائیان و عشایر و محل زندگی آن ها در صورتی که دچار بیماری شود مشکلات جدی را برای این افراد به وجود می آورد پس لازم است که در نگهداری و رعایت نکات بهداشتی این حیوان با ارزش دقت لازم صورت گیرد. در این مقاله به معرفی یکی از بیماری های شایع در گوسفندان به نام آبسه پا، دلایل ایجاد این بیماری و روش درمان آن می پردازیم.

آبسه پا گوسفند
آبسه پا گوسفند

دلیل آبسه پای گوسفند چیست؟

متاسفانه گوسفندان با بیماری های زیادی روبرو می شوند که یکی از این بیماری های شایع آبسه پا است همانگونه که از اسم این بیماری مشخص است در قسمت پای گوسفندان  به وجود می آید  که سالیانه مبالغ هنگفتی توسط دامداران برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری هزینه می شود خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم دامپزشکی  تا حدود زیادی به درمان این بیماری کمک کرده است.  دلایل بسیار زیادی در ایجاد این بیماری دخیل هستند که مهمترین آن وجود  عفونت باکتریایی است که  به بافت سم گوسفند آسیب وارد می کند.
این آبسه پای گوسفند در مراحل شروع بیماری به صورت بافت متورم و نرم در بالای سم آغاز می شود که با پیشرفت و حاد شدن این بیماری شروع به ترشح چرک و عفونت در بین سم می شود و دام توان راه رفتن را ندارد به همین دلیل است که دامپزشکان تاکید دارند که در صورت مشاهده کوچکترین علایم مربوط به لنگیدن گوسفند حتما باید به دامپزشک مراجعه کنند زیرا دلیل این لنگش می توان بیماری های مختلف باشد که سم گوسفند را درگیر می کند. متاسفانه این بیماری باکتریایی به صورت مسری بوده و سریعا باید آن را درمان کرد. با تغییرات آب و هوایی و خشک تر شدن هوا و کاهش میزان بارندگی و رطوبت از شدت، فراوانی و میزان این بیماری کاسته می شود.

 مهمترین روش های درمانی آبسه پای گوسفند

روش های زیادی برای درمان و پیشگیری بیماری آبسه پای گوسفند وجود دارد اما یکی از ساده ترین و  در عین حال موثرترین روش ها برای درمان این بیماری حمام گوسفندان با استفاده از محلول 10 درصد سولفات روی می باشد که این محلول باعث از بین رفت عفونت باکتریایی می شود.در صورتی که آبسه ایجاد شده به وسیله قرار گرفتن علوفه یا سایر مواد به جای مانده در بین سم ایجاد شود با استفاده از یک سری ابزارها این مواد را خارج کرده و با پماد اکتیول این آبسه را نرم کرده و با استفاده از اسکالپل یک شکاف ار ایجاد کرده که تمامی عفونت و چرک خارج شود و بعد از این مرحله از آنتی بیوتیک و … برای درمان این بیماری استفاده می کنیم.
امکان بروز این بیماری در هر کدام از سم های گوسفند وجود دارد ولی بیشتر در سم های جلویی این اتفاق می افتد. برای از بین بردن باکتری و پیشگیری از بیماری های مربوط به سم بهتر است هر چند وقت یکبار از محلول  اکسی تتراسایکلین، سولفات مس 5 درصد، سولفات روی 10 درصد و محلول فرمالین 3 تا 5 درصد استفاده شود اما در استفاده از محلول سولفات مس باید دقت لازم شود زیرا این محلول سمی می باشد و در صورت دوز بالای آن بر کیفیت شیر گوسفند تاثیر می گذارد. سم چینی به موقع هم در درمان و پیشگیری این بیماری کمک شایانی می کند. درمان این بیماری   در صورتی که به موقع تشخیص داده شود بسیار راحت تر می باشد.

حمام ضد عفونی گوسفند
حمام ضد عفونی گوسفند

علائم و نشانه های آبسه پا

این بیماری به دو صورت بیشتر رایج می باشد. آبسه پاشنه پا  و آبسه پا که در آبسه پاشنه پا بیشتر در پاهای عقب صورت می گیرد و با علائمی چون درد، تورم، حرارت و درد در ناحیه بالای سم همراه می باشد در حالی که در بیماری آبسه پا بیشتر در پاهای جلویی اتفاق می افتد و سبب ایجاد لنگش در گوسفند می شود که بیشتر این بیماری در پاهای جلویی اتفاق می افتد.

 

آبسه سم گوسفند
آبسه سم گوسفند

مهمترین روش های پیشگیری از بیماری آبسه پای گوسفند

همانطور که می دانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان می باشد که در مورد این بیماری پیشگیری، از انتقال این بیماری به سایر حیوانات جلوگیری  و  سبب صرفه جویی هزینه های زیاد برای درمان این بیماری می شود. که مهمترین این روش ها عبارتند از :
–    در صورت وجود رطوبت در بستر دام سریعا باید رطوبت را از بین برد یا دام را به محل دیگری انتقال داد
–    به صورت مداوم سم گوسفند چک شود و در صورت کوچکتری علائم دام را از سایر گوسفندان دور کرد و به درمان آن پرداخت
–    از ویتامین ها و املاح ضروری برای دام استفاده شود
–    به صورت مرتب گوسفندان را با یک سری مواد ضدعفونی کننده  حمام داده
–    هر از چند گاهی محیط نگهداری گوسفندان را باید ضدعفونی کرد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)