دسته بندی مقالات:

رنگ گوشت فاسد و سالم

مهمترین علائم فاسد شدن گوشت

اهمیت گوشت در تامین نیازهای بدن

گوشت قرمز و گوشت مرغ در رژیم غذایی ایرانیان جایگاه ویژه ای دارند و تقریبا پایه ثابت بیشتر وعده های غذایی را تشکیل میدهند و از آنجایی که مهمترین پروتئین برای بدن استفاده از پروتئین های حیوانی است همچنان تقاضا برای خرید آن بالا می باشد و علاوه بر داشتن خواص و فواید بسیار بالایی برای بدن در صورت مصرف بیش از حد و رعایت نکردن یک سری اصول امکان دارد که اثر سویی بر بدن بگذارد. گوشت گوسفند در  مقایسه با سایر گوشت ها لذیذ تر می باشد و مصرف آن در ایران بسیار زیاد می باشد که بهتر است در هنگام مصرف گوشت یک سری نکات مهم را در نظر بگیریم از جمله این نکات این است که قبل از مصرف گوشت از سالم بودن آن مطمئن شویم زیرا گوشت جزء مواد غذایی می باشد که سرعت فاسد شدن در آن بالا می باشد و در صورت استفاده از گوشت فاسد سلامت انسان به خطر می افتد  در این مقاله به بررسی علائم فاسد شدن گوشت می پردازیم.

رنگ گوشت فاسد و سالم
رنگ گوشت فاسد و سالم

مهمترین علائم فاسد شدن گوشت چیست؟

همانطور که میدانیم محبوبیت گوشت قرمز در بین ایرانیان بسیار بالاست و  طبیعتا مصرف آن هم بالا می باشد مهمترین روش  برای تشخیص گوشت سالم و ناسالم  توجه به رنگ آن است. گوشت سالم  در حالت طبیعی دارای رنگ نزدیک به بنفش  است در حالی که گوشت فاسد چنین رنگی ندارد و رنگ مایل به قهوه ای دارند و در صورتی که مرحله فاسد شدن پیش رود علاوه بر تغییر رنگ بوی آن هم تغییر می کند و گوشت بوی بدی به خود می گیرد که در این حالت دیگر گوشت صد در صد فاسد شده است.
از دیگر علائم فاسد شدن گوشت توجه به رنگ چربی اطراف گوشت است که در گوشت سالم چربی های اطراف گوشت سفید رنگ  است و کاملا طبیعی است. نکته دیگری که باید در تشخیص رنگ گوشت مدنظر قرار داد این است که رنگ گوشت بسته به نوع حیوان و سن آن امکان دارد که تغییر کند برای مثال گوشت حیوانات جوان تر روشن تر از حیوانات مسن است و اینکه گوشت گاو در مقایسه با گوشت گوسفند رنگی تیره تر دارد و تا اندازه ای لکه دار و ابری است. برای تشخیص علائم فاسد شدن گوشت سه راه اساسی  دیدن، لمس کردن و بوییدن وجود دارد که به راحتی می توانیم به فاسد شدن گوشت پی ببریم.

گوشت فاسد

گوشت فاسد

1- وارسی گوشت و اولین و مهمترین راه از علائم فاسد شدن گوشت توجه به رنگ آن است. زیرا رنگ گوشت از بنفش به قهوه ای تغییر می کند.
2- بو کردن گوشت، گوشت نباید هیچ بوی تعفن و نامطبوعی داشته باشد در صورت استشمام این بو از گوشت نشان دهنده ی فاسد شدن آن است.
3- لمس و دست زدن به گوشت در حالی که گوشت حالت لزج داشته باشد نشان دهنده فاسد شدن آن است.
4- توجه به تاریخ مصرف آن زیرا گوشت ها تاریخ مصرف متفاوتی دارند که توجه به این مورد بسیار ضروری است.

تغییر رنگ گوشت فاسد

تغییر رنگ گوشت فاسد

مهمترین نکاتی که در خرید گوشت باید به آن توجه داشت عبارت است از :

1- توجه به رنگ گوشت
2- ساختار سطح گوشت که گوشت سالم دارای ساختار صاف و نباید خیلی چرب باشد.
3- ساختار بافت گوشت. در صورتی که ساختار گوشت نرم، لزج و سست شده باشد نشان دهنده فاسد شدن آن است.
4- کیفیت مرمری گوشت در صورتی که پراکندگی چربی در بافت های عضلانی کم شود و گوشت حالت مرمری نداشته باشد از علائم فاسد شدن گوشت است.
5- آبدار بودن گوشت، گوشت های فاسد بسیار آبدار می باشند که نشان دهنده فساد گوشت است.
6- بو ، گوشت در حال فاسد شدن بوی نامطبوعی دارند و به راحتی می توان فهمید که گوشت در حال فاسد شدن است.
7- توجه به تاریخ مصرف گوشت
8- بسته بندی سالم و بهداشتی

گوشت فاسد شده
گوشت فاسد شده

نکات مهم در خرید گوشت سالم و بهداشتی

از آنجایی که گوشت در بین ایرانیان و رژیم های غذایی جایگاه ویژه ای دارد بنابراین ضروری است در خرید آن توجه کافی را داشت. بهتر است که گوشت را از سوپرمارکت ها و فروشگاه های معتبر  عرضه کننده گوشت  خریداری کرد و از خرید گوشت هایی که به صورت غیر مجاز کشتار شده اند جدا خودداری شود و حتما گوشتی خریداری شود که در داخل یخچال های ویترین دار هستند زیرا محیط بیرون علاوه بر آلودگی خاصی که دارد شرایط را برای فساد گوشت فراهم می کند. از دیگر نکات در نگهداری گوشت توجه به جدول زمانبندی شده  مصرف و مدت زمان نگهداری گوشت می باشد که در زیر آمده است. که در این جدول منظور از برودت یخچال دمای 0 تا 4  درجه سانتی گراد و برودت فریزر منظور دمای 18- درجه سانتی گراد است.

شرایط نگهداری انواع گوشت در یخچال و فریزر
شرایط نگهداری انواع گوشت در یخچال و فریزر

در صورت مصرف گوشت آلوده و فاسد شخص بعد از مصرف، با عفونت گوارشی همراه با دل پیچه، دا درد، اسهال، استفراغ و حالت تهوع روبرو می شود گاهی به دلیل اسهال شدید و از دست رفتن آب زیادی از بدن حتی خطر مرگ را برای انسان در پی دارد که به همین دلیل انتخاب گوشت سالم در سلامت انسان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند زیرا به مقدار بالایی در رژیم های غذایی ما مورد مصرف قرار می گیرد.
 

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
3 ماه قبل

تخمیرهم درفسادگوشت وهم درفراوری گوشت اهمیت دارد راجع به تفاوت تخمیر دردوحالت وتخمیرجهت فراوری گوشت توسط متخصصین مربوطه که برعلم شیمی تسلط داشته باشند تاکنون مطلب ارزشمندی ارائه نشده.وقتی حیوانی مثل پلنگ گوشت راتازه نمی خورد آنرامخفی می کند وزمان دیگری می خوردگوشت رافاسد نمی کند فراوری می کند انسانها هم به روش خودشان گوشت رافراوری می کنند.وقتی رستوران گوشت تازه رانمک زده فردای آنروز کباب کوبیده میزندفراوری انجام داده فراوری درطعم و حضم وخواص گوشت موثراست .

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)