دسته بندی مقالات:

خرید گوسفند

مهمترین نکات که باید هنگام خرید دام به آن توجه کنید

یکی از دشوارترین خریدهایی که مدام وجود دارد به خرید دام به ویژه زنده مربوط می شود. زیرا دام همانند دیگر کالاها و محصولات به آسانی امکان تشخیص با کیفیت ترین و مناسب ترین حیوان مطابق با اهداف خرید موجود نمی باشد. پس مهمترین نکات زمان خرید انواع دام وجود تخصص و تجربه کافی در شناخت حیوان است. البته افرادی در این زمینه از تجربه کافی برخوردار بوده که می توان از آن ها کمک گرفت.

خرید گوسفند
خرید گوسفند

نکات مهم در خرید دام

یکی از نکات مهم زمان خرید دام توجه به علائم و نشانه های سلامت دام است. البته با چنین شرایطی اطلاع از مهمترین نکات خرید حیوان می توان از مهارت کافی و لازم برای خرید دام مناسب برخوردار بود. همچنین وزن، نوع حرکات و رفتار دام هنگام خوردن غذا از دیگر نکات ضروری جهت خرید حیوان می باشد. بنابراین بعد از شناسایی دام مناسب و سالم باید از قیمت های موجود در بازار مطلع شد و در نهایت مناسب ترین دام را خریداری نمود. درنتیجه از مهم ترین نکات خرید حیوان یا دام زنده می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرید دام از مراکز معتبر

مهم ترین نکات زمان خرید دام توجه به مراکز خرید بوده که باید معتبر باشد. زیرا دام هایی که از مراکز زیر نظر وزارت بهداشت خریداری می گردند و دارای مهر استاندارد می باشند، در واقع دام های با کیفیتی هستند. همچنین دام در زمان خرید باید سرزنده، سرحال و دارای وزن مناسب باشد. پس متقاضی زمان خرید بهتر است پشم های دام را امتحان کرده که آیا محکم در جای خود قرار گرفته اند یا به آسانی کنده می شوند. ترشحات دهانی یکی دیگر از علائم سالم بدون دام است و اگر میزان ترشحات زیاد باشد از بیماری دام خبر می دهد. ناگفته نماند که پلاک سلامت یکی از الزامات خرید حیوان در مراکز معتبر می باشد.

توجه به وزن کاذب دام

وزن دام یکی دیگر از نکات ضروری و حائز اهمیت در زمان خرید دام است و نقش اساسی و مهمی در افزایش قیمت نهایی دارد. زیرا برخی از متقاضیان زمانی که برای خرید انواع دام اقدام می نمایند وزن آن را معیار اصلی خود قرار می دهند و بر همین اساس هزینه را پرداخت خواهند کرد. البته افراد سودجو در این نوع معامله ها وجود داشته و با القای وزن کاذب به دام، وزن آن ها را بالا می برند و به خریدار قیمت بیشتری پیشنهاد می دهند. این نوع وزن کاذب به گونه ای است که به دام ها نمک زیاد داده و تشنگی مداوم آن ها را به دنبال دارد. سپس دام با نوشیدن آب فراوان، وزن آن به صورت کاذب بالا رفته و خریدار مجبور به پرداخت هزینه بیشتر می باشد.

توجه به شکل ظاهری دام

شکل ظاهری دائم نقش مهمی در خرید دام ایفا می کند. زیرا زمان خرید دام باید به چشم های حیوان نگاه کرده و از شفافیت و براقی آن اطمینان یافت. پس چشم هایی که بیرون زدگی یا تو رفتگی زیادی داشته باشند از بیماری دام خبر می دهند. همچنین بزاق و آب دهان یکی دیگر از نکات مهم در خرید حیوان زنده است. پس دهان دام را بررسی کرده و بایستی بدون کف باشد. همچنین حرکت دهان بدون مشکل صورت گیرد و پشم و موهای دام یکدست و یک شکل باشد. ناگفته نماند که وجود خراش، زخم و خونریزی از علائم ضعف دام محسوب می شود.

خرید گوسفند از دامکالا
خرید گوسفند از دامکالا

توجه به حرکات و رفتار دام

هنگام خرید دام علاوه بر ویژگی های ظاهری باید ویژگی های رفتاری را نیز در نظر گرفت. زیرا توجه به حرکات و رفتار دام از نکات مهم خرید حیوان محسوب می شود و دام باید مدام در حال نشخوار باشد. همچنین تحرک و واکنش سریع به عواملی همچون وجود حشره روی گوش دام از سلامت آن خبر می دهد. دام هایی که گله را همراهی کرده و از آن ها تبعیت می نمایند، بدون شک سلامتی خود را به نمایش می گذارند. دمای دام یکی دیگر از نکات مهم در خرید حیوان است که دمای 38 الی 39.5 درجه نرمال می باشد. ناگفته نماند که مدفوع خیلی نرم یا خیلی سفت از بیماری دام خبر می دهد.

توجه به جنس و نژاد دام

هنگام خرید دام توجه به جنس آن بر کیفیت گوشت حیوان تاثیر می گذارد. پس دام هایی با دو جنس ماده و نر باهم متفاوت بوده و دام هایی با جنس نر از وزن بیشتر و جثه بزرگتری برخوردار هستند. بنابراین بهترین گزینه برای خرید در قصابی ها می باشند. همچنین نژاد از دیگر نکات مهم هنگام خرید حیوان بوده که دامی هایی با هدف قربانی بایستی از نژاد گوشتی باشند. این دام ها دارای سینه پهن، بزرگ و کمری صاف هستند. پس دور دام های پوستی را بایستی خط کشید.

خرید دام برای پرواری

قبل از خرید دام بایستی متقاضی هدف خود را از خرید حیوان برای پرواری یا ذبح مشخص نماید. زیرا اگر دام برای پرورش خریداری می شود باید نشانه های سلامت حیوان همچون نشخوار کردن، خوب غذا خوردن و گوارش سالم را داشته باشد. البته با وجود چنین شرایطی مهم ترین ویژگی های دام جهت پرواربندی مناسب، دام لاغر و سالم است. زیرا این نوع حیوان وزن کمی داشته و برای خرید آن هزینه پایین تری پرداخت می شود. سپس خریدار با بزرگ کردن این دام سود زیادی خواهد برد. همچنین خرید حیوان سرزنده به موقع راه رفتن و به نمایش گذاشتن سلامت ظاهری دام پروسه را با موفقیت به اتمام می رساند.
یکی از نکات خیلی مهم در خرید دام برای پرورش توجه به سن آن است که با شمردن تعداد دندان ها می توان آن را تخمین زد. همچنین چشم دام را بررسی کرده و اگر دارای فرورفتگی یا برآمدگی باشد باید از خرید آن دام منصرف شد. پس بهترین زمان برای نگهداری و دامپروری دام ها سن 4 الی 7 ماهگی بوده و باید از وزن 250 الی 350 گرم برخوردار باشند. بنابراین اگر این دام ها از مراکز معتبر خریداری شوند بدون شک واکسن های مورد نیاز را تحت نظر دامپزشک و در زمان مناسب دریافت کرده اند.

خرید دام برای ذبح

برخی از فروشندگان دام زنده برای افزایش وزن حیوان به آن ها نمک می دهند تا هنگام فروش از وزن بیشتری برخوردار باشند. زیرا دام با مصرف نمک همراه با علوفه مجبور به نوشیدن آب فراوان می شود که اضافه وزن کاذب را به دنبال دارد. پس برای ذبح باید به اماکن بهداشتی و معتبر مراجعه کرد تا از سلامت حیوان اطمینان یافت. همچنین دام باید از سلامت ظاهری برخوردار بوده و برای تشخیص چاقی یا لاغری حیوان می توان مهره های پشت آن را لمس کرد. پس هنگام خرید دام جهت ذبح بهتر است به نشانه های اولیه همچون نشخوار کردن، بزاق، حالت بینی و دیگر مشخصات توجه نمود.

خریداری گوسفند
خریداری گوسفند

عوامل موثر بر قیمت خرید دام

یکی از عوامل تاثیرگذار بر خرید دام همان قیمت بوده که متقاضیان توجه زیادی به چنین موردی دارند. البته قیمت دام در هر شهر نسبت به شهر دیگر متفاوت می باشد که سن یکی از عوامل تعیین کننده قیمت است. همچنین دام بالغ در مقایسه با دام جوان از وزن بیشتری برخوردار بوده و با شمارش تعداد دندان ها می توان سن دام را تخمین زد. البته سلامت دام قیمت نهایی را مشخص نموده و زمان خرید آن باید به نکات زیر توجه کرد.
دام باید واکسن ضد انگل را زده باشد.
دام از مراکز معتبر با گواهی سازمان دامپزشکی کشور خریداری شود.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)